| | | skoro OT: Kterak se chytračit nevyplácí ... 28. 4. 2007 / 14:23 | |
| | Citace ze serveru LAA ČR:
Dne 22. dubna došlo k letecké nehodě motorového padákového kluzáku se smrtelnými následky. K letecké nehodě došlo v 17:30 v prostoru plochy pro SLZ „U Jamnického lesa“ v blízkosti obcí Jamnice a Stěbořice, v okresu Opava.
Meteorologické podmínky byly následující: jasno, dohlednost 20 km, vítr N až NE 3 - 4 m/s bez nárazů.
K nehodě došlo podle výpovědí svědků při přistávacím manévru, kdy pilot ve výšce 10 – 15 m nad terénem nesymetricky přebrzdil padákový kluzák s následným přechodem do levé negativní zatáčky, ve které setrval až do nárazu do země. Ke střetu s terénem došlo v obrácené poloze, kdy pilot narazil nejprve hlavou. Motorový padákový kluzák byl při nárazu silně poškozen.
Pilot nebyl držitelem příslušné licence MPL. Motorový padákový kluzák byl sestaven z krosny s vydaným typovým průkazem LAA ČR, podvozku vlastní konstrukce a vrchlíku s TP kategorie A. Vliv technického stavu zařízení na průběh nehody je v šetření vyšetřovací komise ustanovené Ústavem pro zjišťování příčin leteckých nehod.
Podle prvotních zjištění se zřejmě jednalo o hrubou pilotní chybu. Pilot pravděpodobně ve snaze nepřelétnout přistávací plochu vrchlík přebrzdil a v závěru se jej navíc snažil uvést do levé zatáčky proti působení reakčního momentu vrtule. Vzhledem k použitému školnímu křídlu, musely být zásahy do řízení, než bylo uvedeno do negativní zatáčky, značné. Způsob provádění rozpočtu na přistání a zejména důsledné varování před zkracováním na přistání uvedeným způsobem, je součástí výcviku v každém kurzu MPL a je zařazeno do jeho osnovy. Taktéž provádění zatáček po a proti smyslu působení reakčního momentu vrtule se žáci naučí pod vedením instruktorů.
Tato nehoda může nést poučení pro piloty samouky, že nahrazovat dovednosti získané při výcviku v kurzu MPL pod vedením zkušených instruktorů vlastními zkušenostmi v provozu, může mít nedozírné následky. Pro ostatní piloty může být poučením to, že padákový kluzák potřebuje mít v každé fázi letu, a tedy i při rozpočtu na přistání, dostatečnou rychlost a taktéž, že zatáčka proti reakčnímu momentu vrtule, zejména při nízké rychlosti, snadno vede k negativní zatáčce, bez ohledu na kategorii použitého vrchlíku.
Miroslav Huml, Hlavní inspektor techniky PL a MPL LAA ČR
Tuto informaci jste mnozí z vás jistě zaznamenali. Bohužel i takové případy se stanou. Proč sem ale tento přízpěvek dávám - před nedávnem jsem byl kontaktován jedním čtenářem tohoto fóra, jestli by byla možnost (nebo jestli bych o někom nevěděl) vyjet někde na kopec a naučit ho létat s odůvodněním ŽE SE MU NECHCE DO KURZU. Odmítnul jsem s tímto mít cokoliv společného a vysvětlil mu, jak se věci mají, ani jsem to tu nechtěl nijak rozmazávat, ale hned za několik dní se stala tato nehoda.
Takže pánové a dámy - paragliding je létání jako každé jiné a je tedy k jeho provozování tomuto projít příslušným školením (kurzem) a vlastnit také příslušné oprávnění (o vhodné a schválené technice nemluvě).
Stále nechápu lidi, kteří někde buhví kde koupí křídlo a jdou někde na kopec, protože jim připadá, že nějaký kurz je k ničemu. Z toho pramení právě takové případy, kdy pilot nezvládá naprosto základní věci a jak to může dopanout se píše víše ...
Tímto tedy apeluji na všechny případné zájemce o tento sport - nevydávejte se touto cestou.
Závěrem bych chtěl vyjádřit své politování nad touto událostí a doufám ,že takovýchto zpáv bude v budoucnu co nejméně ...
|
| |
|
| | | Re: skoro OT: Kterak se chytračit nevyplácí ... 28. 4. 2007 / 14:34 | |
| | Můj kolega z práce se věnuje tomuto sportu velmi intenzivně, včetně motorového provozu. Z jeho vyprávění vím, že to není zase taková sranda a docela tomu i věřím. Ale požadavek na poskytnutí "kurzu" někde na kopci, to mne tedy vskutku překvapilo! |
| |
|
| | | Re: skoro OT: Kterak se chytračit nevyplácí ... 28. 4. 2007 / 14:35 | |
| | Svatá pravda, bohužel, tím, že někdo absolvuje kurz, neznamená, že bude zvládat to co má... Bydlím nedaleko jednoho kopce, odkud skáčou s PK a už mnohokrát skončilo v zemi nebo na drátech spousta z nich, protože "frajírci" můžou lítat, tak chtěli ukázat, jak jim to krásně jde a co všechno si můžou dovolit... no, nemůžou... a že to byli lidé znalí, "zkušení" a s oprávněním. |
| |
|
|