FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 23. 2. 2025, svátek má Svatopluk Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
FMC a STEP TO FLxx Jeden příspěvek | Celý strom
FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 15:28
xWing   
Zdravim...
Letim prave z VRMM do YSSY (Long Haul Tour 2007)
Dal som si CRZ FL350, ze neskor by som pomaly vystupal na FL410.
Na obrazku mam ze letim FL350 a mozem ist na FL370 (max. FL370)
STEP TO FL370 je len informacia, alebo musim ten FL370 nahodit rucne vlavo hore do CRZ a potom stlacit VNAV ?
Alebo ako to ma byt spravne to stupanie po vycerpani pailva ?
Zaujima ten samotny proces, ci je to manualne nahadzovanie CRZ alebo mi zacne stupat automaticky ?
Diky
27354 B / 310 x 500 / fmc.JPG
 

Re: FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 16:10
pseudoMates
Tak.. vlevo nahoře vidíš svoji aktuální FL (FL350). Vpravo nahoře, jakej máš nastavenej step climb (FL370). V druhém řádku odzhora vidíš, v jakém čase a za kolik majlí budeš mít takovou kmotnost, abys mohl onen plánovaný step provést. Samotné se to tuším provádí ručně. Musíš nabušit vlevo nahoru FL370 a potvrdit při zapnutém VNAV.
Jen bych podotknul, že ne vždycky výše (u 767 a FL410 dokonce nejvýš) znamená rychleji a úsporněji.. Tu FL410 bych opravdu ještě zvážil..
 

Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 16:29
xWing   
Jo, je to mozne, ze FL410 je pre B763 moc. Ja 90% casu lietam s B737, ale kvoli long haul tour som rychlo preletel manual, aby som mal aspon zaklad, ale tieto STEP TO, som nejako nepochytil...
Ale diky za vysvtelenie, staci teda sledovat za kolko NM mozem vystupat...jak snadne
 

Re: FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 16:13
Marek Guman
No ja myslim, ze ta to len informuje, kedy by bolo vhodne zmenu FL urobit. A musis to potom urobit sam. Boeing predsa nie je lietajuci pocitac ako ine, nemenovane lietadlo, vieme?
 

Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 18:06
Neo OK AAA
Nechci rozpoutat flejm o hnusnosti Airbusu a taky chci odpovědět v přátelském duchy, když máš na konci smajlíka.

Takže v říjnu jsem letěl A319 ( možná A310 teď už vážně nevím ) se EasyJetem Z prahy do Gatwicku a zpět. Při zpáteční cestě jsem se po přistání dostal na delší dobu do kokpitu a říkám tomu starýmu šedivýmu pánovi ( 1. pilot ) že nemám moc rád glass cocpity a co si o tom myslí...on odpověděl, že pro něj, pro bezpečnost lidí a celkově je to ale lepší nebo stejné jako normální budíky. a o to jde...o bezpečnost takže je to dobrá věc

Jinak není to úplný překlad zase nejsem tolik dobrej v AJ abych takhle rozumněl rodilému mluvčímu, ale tohle jsem z toho pochopil


NO FLAME!!!
 

Re: Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 18:53
Marek Guman
Jezkove oci! Ved ja som to myslel tak trochu ironicky.
Islo mi o to, ze vsetky vzorce na vypocet spotreby paliva, na urcenie optimalnej cruise flight level atd. sa scvrknu na par riadkov v FMC. Ale chapem, ze pre sim to staci. Len potom nechapem co ludom na Airbusoch tak vadi. Mozno to, ze zatial neexistuje dobra simulacia.
V skutocnosti to asi aj tak vsetko pocita FO, ako v A tak v B. Udaje v FMC sluzia na overenie, ak vobec.

A mimochodom, aj Boeing vyraba FBW lietadla.
 

Re: Re: Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 19:28
Fabo™   
Ano, Boeing vyraba FBW lietadla, B737 - tam to fakt funguje na dratky


(disclaimer: viem o 777. Pokus o vtip)
 

Re: Re: Re: Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 19:43
Marek Guman
Ja som mysle skor tieto...

http://www.boeing.com/companyoffices/gallery/ids_fighters_bombers.html

alebo toto

http://www.boeing.com/companyoffices/gallery/images/c17/c17photos.html
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   23. 3. 2007 / 00:17
Serž   
nejak tam chybi F16, ta je flajbajdrat, ale zrovna u F15 nevim nevim, snad sem nekde slysel ze F16 byla prvni takova z jejich arzenalu
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   23. 3. 2007 / 16:36
Marek Guman
F-16 tam nie je, lebo ju vyraba Lockheed Martin, a nie Boeing.

http://www.lockheedmartin.com/wms/findPage.do?dsp=fec&ci=11171&rsbci=7&fti=0&ti=0&sc=400

a co sa tyka F-15, tak sa zda ze ma nieco ako SAS alebo CAS - Stability augmentation system alebo Control augmentation system, z clanku na tomto odkaze to nie je celkom jasne.

http://cf.alpa.org/internet/alp/2000/febfbw.htm
 

Re: Re: Re: Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   23. 3. 2007 / 16:53
Marek Guman
priznam sa, tomu vtipu so 777 celkom nerozumiem, ale nasiel som nejaky dokument, porovnanie vyvoja, jeho financovania atd. Boeingu 777 a C-17, zda sa to byt zaujimave.

www.ndu.edu/inss/books/books%20-%201999/ DoD%20C17%20-%20Oct%2099/DODC17.pdf

tiez som nasiel stranku o c-17, a z tejto vety "Fly-by-wire technology, used by the C-17 as a lighter weight replacement for a hydraulic control system, was initially researched at Langley." sa mi vidi, ze to maju spocitane aj Boeingy.

http://oea.larc.nasa.gov/PAIS/Partners/C_17.html

 

Re: FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 16:33
Michael   
Jen bych doplnil, že po nastavení 37 000 ft na MCP se v FMC samo objeví 37000, to pak stačí vložit do CRZ ALT. V RVSM prostoru je potřeba na PERF INIT stránce zadat STEP SIZE 2000, jinak by to nad FL 290 počítalo se stepem 4000.
 

Re: FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 20:00
Rychlokvaška
Tak předně pár informací:

- OPTimum altitude je optimální letová s ohledem na danou rychlost (použitý cruise režim výkonů motorů) , hmotnost letadla a okolní teplotu. Mění se s ohledem na tyto parametry, v praxi zejména při změnách hmotnosti (úbytku paliva, tj. optimum alt stoupá)
- MAXimum altitude je maximální service ceiling podle stejných parametrů, ke kterým se přidávají ještě bezpečnostní hlediska, jako je rozsah buffet onset boundary pro 1.3g manévry v dané hladině. Jedná se o ono sbližování Stall speed a Mmo o kterém jsem nedávno psal.

Létat se vyplatí pouze v optimum altitude, protože poskytuje nejoptimálnější dolet a spotřebu pro nastavený cost index. Cokoliv nad a pod je penalty - jen pro názornost, při Long Range Cruise rychlosti je v procentech penalty následující (platí pro 737-400):
- 2000ft above -1
- 2000ft below -1
- 4000ft below -4
- 8000ft below -10
Jak je vidět, při 8000ft (např. nutný driftdown, nebo klesání kvůli dekompresi) už je penalty při standardním contingency palivu 5% docela velký problém žádající přeplánování letu a možnou diverzi na záložní letiště po trase.

Rozhodně se nelétá v MAXimum altitude, což je opravdu aerodynamicky/předpisové maximum, neekonomické a nepotřebné.

Výjimky, kdy se nelétá v optimum altitude jsou vpodstatě 2:
- Nepovolí to ATC (asi nejčastější problém
- V jiné hladině je vhodnější vítr, který vyváží úspory v optimum altitude mnohem lepší ground speed

Takže...na dané stránce FMC vidíš jak OPTimum alt, tak MAXimum alt. Informace vpravo (STEP TO ... AT ...) znamená, kdy je vhodné nastoupat do jaké hladiny, na základě výše uvedeného a nastavené velikosti "schodu" (STEP). V tvém případě ti doporučuje nastoupat do FL370 v čase 0808Z, což je 2643NM daleko z tvé současné pozice. OPT je jak vidíš 318, takže tebou zvolená a letěná 350 je neekonomická (příště lépe plánovat . Jinak ICAO STEP doporučuju nastavit na 2000ft pro RVSM prostory, aby to nečekalo zbytečně na 4000ft rozestup. Vlastní step se pak provádí po komunikaci s ATC (a měl bys to mít mimochodem taky v letovém plánu s uvedením místa, kde ho budeš provádět a za jaké rychlosti, ve formě např. LANUX/N0460F350) a to tak, že novou hladinu zadáš do scratchpadu a vložíš do LSK1 a pak změníš na MCP.
 2x  

Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 20:08
xWing   
Super, konecne konstruktivna odpoved, diky.
Este teda blba otazka...
Cize STEP TO FLxx je STEP do optimalnej hladiny ?
 

Re: Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   22. 3. 2007 / 20:10
Tragédie v JRD
Jo .. protoze se snizujicim se palivem na palube se optimalni postupne zvysuje takze kdyz je o tech 2000 ft vejs a atc neni proti, tak proc tam neletet, ze?
 

Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   23. 3. 2007 / 07:28
Teflon_490   
Perfektne popsano, Davide, diky!
Jedna otazka - konkretne u PMDG 737, prakticky vzdy se stava to, ze OPT hladinu na CRZ to ukazuje jeste o malo vetsi, nez MAX! Jak je tohleto mozne? Neni to jenom chyba u PMDG? Navic na kratke trate to da jako OPT misto adekvatni napr fl200 fl300 a vetsi.

A jeste jedna otazka na ty, ktere maji zkusenosti v planovani long-haul letu - jak nejak jednoduse zjistit a zanest do fpl jednotlive step-to body? Rekneme, ze mam letovy plan z routefinderu a potrebuji naplanovat jednotlive step mista. A nepredpokladam pristup do planovaci kancelare letecke spolecnosti Diky
 

Re: Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   23. 3. 2007 / 10:42
Rychlokvaška
Za málo.
Ještě se mi to nestalo, ale jestli to dělá je to podle mně bug. Teoreticky pokud seš hodně hodně lehkej, mohlo by to vycházet mnohem výš, ale jak jsem psal, ta MAX hladina je service ceiling a ten není možné překonávat. U těch krátkých tratí je ten výpočet vždycky trochu pofidérní, zvlášť pokud nemáš ještě celou trať v FMC, apod. Správně by to mělo vycházet tak, aby mezi TOC a TOD byla minimálně jedna minuta cruise v hladině.

K těm longhaulům - jednoduchá metoda neexistuje, longhaul plánování a stepclimby obecně je věda, ke které potřebuješ znát aktuální vítr v hladinách, profily změny optimální hladiny s ohledem na spotřebu paliva při daných hmotnostech a tím spočítané místo, kde dojde ke správnému úbytku, apod. Zábava pro ty co si s tím chtějí hrát, ale utrpení pro ostatní Velmi velmi obecně a zjednodušeně se dá říct, že o dvě hladiny je možné vystoupat po cca každé 1,5 hodině, což je zhruba nějakých 700 mil (vzdušných, tzn. bez větru).

Já osobně to mimo oněch grafů dělám hlavně s ohledem na změny hladin, které jsou nutné kvůli organizaci tratí (sudá/lichá) a RVSM prostorů. Když se to dobře naplánuje, tak ti vyjde step zrovna na bod, kde bys musel stoupat stejně tak jako tak.
 

Re: Re: Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   23. 3. 2007 / 12:27
Teflon_490   
Ohledne te OPT a MAX vysky u PMDG 737 - mne to tam takhle ukazuje prakticky vzdy, a to litam vetsinou plne nalozenej. Delalo mi to od zacatku, a tak sem se ani nepidil po tom zjistovat, jestli to takhle dela i jinym.
A ta 1 minuta v cruise hladine - to je uz ekonomicky vyhodne? Nebo je to jen z nejakeho bezpecnostniho hlediska minimalni doba pred klesanim? Zda se mi to nejak malo, aby tam vyleteli a hned sli dolu. Praktikuje se to takhle v realu?

A to planovani step climbu - tusil sem, ze to bude slozitejsi, zvlast, kdyz mi pocitani moc dobre nejde. Holt budu muset na Ivao psat bud priblizne do FP ty body, a nebo az primo zadat ATC v dane chvili.
 

Re: FMC a STEP TO FLxx   23. 3. 2007 / 12:49
Rychlokvaška
To OPT a MAX je divný, nikdy jsem si toho nevšiml.
1 minuta cruise - jojo, určitě je to výhodné. Climb thrust je velmi blízko cruise thrust, takže tam není spotřeba o tolik moc větší. A skoro celou druhou půlku pak letíš na idle. Úspory jsou mnohem větší, než letět v nižších hladinách. Nehledě na jiné výhody letu ve větší výšce. Praktikuje se to takhle v reálu a dost často...na tratích jako London-Paris nebo Amsterdam, v rámci UK, v rámci Německa, USA, ....To jsou všechno kraťoučké vzdálenosti.
 

Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   23. 3. 2007 / 14:02
Teflon_490   
Zajimave, diky za tuhle informaci, to mne vubec nenapapadlo, vzdy sem mel za to ze pri climbu to docela dost zere, ale jak rikas, je to velice blizko cruise thrustu, takze uz tu usporu vidim. A tim padem i tak trochu pada to co je prave v tom FMC, muzu pouzit hladiny, ktery se vic blizi tomu, co mi tam ukazuje FMC.
 

Re: Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   23. 3. 2007 / 17:10
Rychlokvaška
Ještě mně napadla jedna zákeřná myšlenka, ať tu nemlátíme prázdnou slámu
Stáhni si tenhle dokument:
http://www.caa.co.uk/docs/33/CAP697.pdf

Je to CAA Flight Planning Manual, brožurka, která se používá pro Flight planning and monitoring předmět pro ATPL licenci. Nechtěj po mně vysvětlovat co každý graf a tabulka znamená, to by bylo na hodně dlouhý pivo ;o) najdeš tam ale vždycky i celkem rozumný popis jak je používat a některé jsou dost jednoduché a přímočaré. Nalistuj si sekci MRJT (Medium Range Jet Transport) a v ní hned na druhé stránce Figure 4.2, kde najdeš odpověď na ty krátké tratě V tom CAPu je spousta užitečných věcí, ale to už je delší povídání a studium. Ale klidně si s tím pohrej.

Normálně by bylo samozřejmě vhodnější použít originál manuál k letadlu, jen je bohužel problém, že do letadla se ty grafy nedávají všechny a navíc to jsou většinou dost mizerné kopie, takže se těžko používají. CAP ale pro svoje obecné "MRJT" použil originál grafy od 737-400, takže je to velmi použitelné pro plánování.

Pokud by byl náhodou zájem proniknout i do performance stránky plánování, tak pak CAP698 tady:
http://www.caa.co.uk/docs/33/CAP698.pdf

Pro opravdové masochisty pak ještě Mass and Balance ;o)
http://www.caa.co.uk/docs/33/CAP696.pdf
 

Re: Re: FMC a STEP TO FLxx   23. 3. 2007 / 17:03
Fabo™   
Praktikuje sa to napríklad aj na trase LZIB-LZKZ, skoro som pilotovi neveril keď ohlásil hladinu tuším 270 )
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ