FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 27. 11. 2024, svátek má Xenie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
A319 ČSA Jeden příspěvek | Celý strom
A319 ČSA   8. 3. 2007 / 15:51
Bláža
Dnes večer přiletí první A319 pro ČSA http://www.planes.cz/cs/photo/1013168/
 

Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 16:45
Pjotr   
Je kráásnááá, i když ze zkušeností z Easy Jet mi už teď je líto palubního personálu, vzhledem k omezenému místu pro ně.
 

Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 16:48
Tragédie v JRD
jestli to ale treba nebude tim, ze easyjet je schopny do tak maleho letadla nacpat tolik sedacek co maji jine spolecnosti v A320 apodobne .)
 

Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 17:16
Pjotr   
Tady nejde o sedačky, myslím chybějící "předsíňku" a jakéhokoliv zázemí pro ně a to se týká všech 319, ne? Letěl jsem s 319 Lufthansou a vnitřní úprava se mi zdála na vlas stejná.
 

Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 11:02
Engin
V žádném případě EZY má speciální edice, které mají 156 sedadel (oproti cca 120 standard) a dosáhli toho mj. právě odstraněním prostoru "předsíňky" a skříní na jídlo (nepotřebují). Ta edice se pozná podle toho že má na křídlech 2 nouzové východy (klasická 319 jenom jeden).
 

Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 16:51
Buenos Aires   
Šestistovka je hezčí
 

Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 16:56
Buenos Aires   
A je, a je, a je, škoda, že je nemámje
 

Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 17:09
Bláža
Je skoro stejná jak B735 akorát má větší rozpětí a samozřejmě mnohem lepší kokpit.
 

Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 21:52
Bláža
Tak už ho máme doma http://www.planes.cz/cs/photo/1013202/
 

Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 21:56
DrMoucha   
Přesně ,máš pravdu.Až budou mít ČSA více Airbusů místo Bulíků,tak nevím,kam je budem vzhledem k rozměrům stojánek dávat.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 22:18
pseudoMates
Tady aspoň vidíš (i všichni ostatní), jak je LKPR naprosto debilně naprojektovaná..
Když k tomu ještě připočtu zfušovanou práci, kdy měsíc po kolaudaci stály v prstu B kbelíky, do kterých kapala stropem voda ze střechy, jedná se o takový malý zázrak, že to ještě nespadlo..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 22:24
Tragédie v JRD
nebo treba povrch v mistech nekterych stojanek (mimochodem, letos na jare budou opravovane...)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 22:36
pseudoMates
Och.. ano.. Mi připomnělo story, kdy jsem odbavoval ElAl, kterej přiletěl se 757 tušim..
Postavili ho na stojánku 16. V tý době (může to bejt cca 5-7 let zpátky), byl na úrovni příďáku takovej nepatrnej ďolík..
Pamatuju si, že jsme lidi nastoupili v pohodě na čas, jenže... Přijel "Kalmar", takový to vozítko na vytlačení mašin, co se připojí tak, že si nadzvedně příďák a pak samo o sobě funguje jako příďák toho éra a přitom ho tlačí.. No a co čert nechtěl.. mašina zastavila v tom ďolíčku, o kterém se snad do té doby nevědělo. Samosebou se Kalmar nemohl připojit.. tak to chvíli zkoušeli, pak odjeli pro jinej v domnění, že tento je vadnej.. Přijel druhej Kalmar a ten samej problém..
Zástupce El Alu (jistý Richard V.) se mohl vzteky pominout - on je takovej vznětlivější..
Jsem myslel, že kdyby mohl zjistit, kdo za to může, že by ho na místě sežral..
Fór byl totiž v tom, že ČSA v tý době neměli k dispozici "voj" na 757.
Nakonec se to vyřešilo tak, že si piloti vyžádali spuštění na stoijánce a lehounce popojeli, aby se dostali na rovinku a tam už si mašinu "přebral" Kalmar..
Docela to byla sranda..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 22:41
FSPilot   
 

Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 22:51
FSPilot   
Jak můžeš srovnávat tuhle...Airbus s Bulíkem?!Nechci obrazovkáře namíchnout, ale B735 je mnohem hezčí Toto má taky něco do sebe, ale cocpit je hrozný. Stolek na svačinu místo beranů a před sebou 6 televizí se satelitním přenosem je sice pěkná věc, ale jsme v letadle, tak to tam nemá co dělat http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5917231&nseq=2 oproti http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5719261&nseq=11 ... No prostě v letadle musí být "budíky" klasického typu...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 22:58
Michael   
Obsluhuje se ale pohodlně http://www.youtube.com/watch?v=WCc-R4xXZPU
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   8. 3. 2007 / 23:58
crazy
No nerad to rikam, zejmena na tomhle foru, ale je treba mit trochu odstup. Letadla se stavi pro prevoz "kastanu" a zbozi. Ne jako hracka pro piloty. Takze az se nekomu podari postavit levne a spolehlive letadlo, ktere bude letat samo, tak zcela bez milosti piloty z letadel vyhodi. A cockpit a ovladanich konstrukcne novych Boeingu se od Airbusu lisi uz jen malo. Hlavni rozdil je sidestick a berany. Osobne nemam mezi A a B vyraznou preferenci, ale musim se zastat Airbusu. Jejich kritika je spis zazite klise nez cokoliv jineho.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 10:43
Buenos Aires   
Airbus nekritizuji, jenom se mi více líbí Boeing. Je to jako s ženskejma
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 10:53
Pips   
Myslím, že se pleteš.U lidí pořád existuje takový psychologický efekt, že by většina z nich do letadla bez pilota prostě nikdy nenastoupila.Ano, vím, že jsou vláčky, metra a kdo ví co ještě, kde obsluha není, ale to jsou prostředky, kterým když se něco stane, tak to prostě zastaví a nejde bezprostředně o kejhák, nic se neděje.U toho letadla by to spousta lidí viděla jinak.Možná by stačilo tam posadit někam takového toho klasického vrátného v uniformě a s kastrůlkem, jako ze starších filmů, o kterém si budou cesťáci myslet, že je to pilot a bude to v pořádku
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 11:42
crazy
To je jenom vec zvyku. Sveho casu by nikdo nenastoupil ani do letadla, protoze veci tezsi nez vzduch nemohou letat
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 21:00
FSPilot   
Srovnej si to... když lidi každý den jezdí autem, každý den se jen v naší republice nabourá nespočet aut, ať už více či méně a lidé stále jezdí a obavy nemají. Ale když jde o letadlo, tak stačí, aby přistálo s tím, že nefunguje nějaká "nepodstatná věc" a je z toho celosvětový poprask... samozřejmě přeháním, ale uznejte, že to tak je Ovšem, je to o zvyku, ale lidstvo si na létání nikdy nezvykne. Jsme suchozemští tvorové, láká nás to do oblak, ale naše mysl je stvořena pro život na zemi (o sobě si myslím opak, nejraději bych se země ani nedotkl, ale je to tak) a proto vždycky bude mít většina lidí větší strach z bezpečnějšího létání, než z rizikové jízdy autem

Btw.: K té kritice Airbusu: Neříkám, že Airbus je špatný... Udělali oproti Boeingu v nedávné době zásadní rozhodnutí, které jim přineslo peníze a tak jsou oproti Boeingu technologicky o dost napřed, ale jak se ukazuje, byla to spíš jen náhoda a Boeing je velmi rychle dohání. Otázkou je, kam to povede, ale osobně si myslím, že lidé budou v "kabině", ať už jako "vrátný v uniformě" na ozdobu, nebo pilot, který ví o čem je řeč, vždy. To prostě lidstvu nedá a Boeing se mi víc líbí (B 735) právě proto, protože spoléhá stále na člověka a ikdyž je to komerční éro, tak se s ním dá ještě polétat a cocpit vypadá jako cocpit a né jako počítačová herna I ty takzvané "budíky" dodaly létání na kráse. Když se laik kouknul na přístrojovku, tak se divil, jak se v tom někdo mohl vyznat a lítat. To vedlo k dobře známé věci, že "Pilot je Někdo". Tím, jak tam nastrkají obrazovky, usnadí se možná orientace, ale laik uvidí 6 displayů (A319) a řekne si: "Na tom přece nemůže být nic těžkého" a vážená pověst pilotů je ta tam... I z tohoto důvodu Airbusy a nové Boeingy nemám moc rád To je ale jen můj názor. Byla by škoda, kdyby se z vážených lidí stala obyčejná skupina dopraváků, jak jsou na tom "autobusáci"...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 21:24
Michael   
Overhead zatím vypadá složitě u všeho
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 21:26
Pips   
Kdepak U blaníčka je overhead celkem jednoduchý, průhledný překryt, přes který se pěkně kouká třeba při lopasu
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 21:28
Michael   
A320, 737 classic i MD-11...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:12
FSPilot   
Nojo, ale první pohled je vždycky na palubovku před pilotem a jak tam jsou vidět jenom televize, tak bych akorát hledal přehrávač DVD na ... a o overhead už bych se asi moc nestaral Tím se člověk zabývá jenom na zemi... co takový Concorde, jeho piloti byli považování za elitu dopravních pilotů světa a jak to tam vypadalo...to si prostě nemohl dovolit jen tak někdo řídit takovou mašinku
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:47
pseudoMates
Ono to ale trochu pánům pilotům trochu neuškodí, když se na ně přestane veřejnost dívat jako na polobohy... Zejména těm, co si nevidí na špičku nosu..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:48
FSPilot   
Taky pravda, ale je to škoda, že takové "vzácné" povolání tak ztratí na lesku
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:51
crazy
Vis, co vsechno musel umet "masinfira" na parnich lokomotivach? A dnes v Pendolinu? 1 paka a ENTER slovy kritiku Airbusu Ale vlakem se Slechticnou na cele do Ostravy nikdo nepojede.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:56
FSPilot   
To by ses divil Mám přátele, co studují na strojvůdce (studoval jsem an střední odborné dopravní škole a byly tam obory "vláčkařů", "autařů", elektrotechniků a jeden ročník letecky zaměřencýh trojařů) a s těma jsem se docela často bavil o vlacích, protože jsem se dříve jen tak bokem taky trochu zajímal a oni opovrhují pendolínem víc než si dovedeš představit a jezdit v těch polorozpadlých "gřápech" co jezdí osobní dopravu na moravě a slezku jim příjde zajímavé a nejraději by Pendolino neosedlali vůbec a zahodili ho...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 23:08
crazy
Taky jsem srovnaval Slechticnu, zadnou krabici ze 60.let. U tech jsou ty paky 2 Ja Te trochu chapu. Ona se ta romantika a profesni tradice vytraci odevsad. Vsechno je uz jen business a nebude to lepsi. Aspon nejblizsich 20-30 let.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 11:17
Lowmick   
No ono to u tech ridicich taky neni o moc jiny...
 

Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 09:11
Rychlokvaška
Jojo, piloti jsou hračičkáři
O tom bulletinu aby do FMC nezadávali prasárny už jsem psal...Teď jsem syšel taky dobrou story. U RAF jednou technici ze srandy nainstalovali do kokpitu Harrieru přepínač, klasicky žluto/černě zarámovaný s červeným nápisem "Do not operate". Jeho funkce byla jediná - počítalo to počet přepnutí z jedné polohy do druhé. Jednou se jim éro vrátilo z mise s padesátkou na čítači, nula tam bývala naprosto výjimečně
 

Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 09:48
FSPilot   
nojo... játaky rád klikám
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 09:52
skyfly
nerad to rikam, zejmena na tomto foru....... ale myslim, ze mas plnu pravdu
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 11:03
Pips   
Řekl bych, že kdybys chtěl jít létat velkou dopravdu, jakože hodně lidí zde to má jako svůj sen a byla by pro tebe nabídka jít létat Airbusy, nebo nic, že bys asi dlouho neotálel a ještě rád Airbuse hýčkal a věřil mu.Ono hodně Boeingářů na Airbusy nadává, ale jakmile na něj pak přejdou a zalétají si ho, nechtěj se vracet.Každý éro má svoje
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 11:14
Serž   
kua jak rad bych tuhle "Každý éro má svoje " vetu otocil na "Každý má svoje éro "
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 11:28
Pips   
Tak to jsme dva To moje by mělo nejspíš krásnou bílou barvu a krásný dlouhý křídla
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 13:46
Buenos Aires   
A žádnej motor Bereš si tam někdy ty kovový paličky
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 13:49
Pips   
Člověče neberu.S těma jsem úspěšně hrál až do úspěšného vybubnování si zánětu šlach a pak jsem musel na nějaký čas přejít na dřevo a pak jsem přestal hrát.Do letadla jsem si je nebral z prostého strachu, že by mi je instruktor bral a řezal mě s nima přes tykev
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 13:52
Buenos Aires   
Já myslel, že bez paliček ani ránu To je logický, ne ? Šlachy jsou svinstvo
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 13:54
Buenos Aires   
Asi blbej dotaz : jak tam dostanu to červené nové/nový ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 21:02
FSPilot   
to je jenom info, že jsi to ještě nečet
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 21:09
FSPilot   
Abych byl upřímný, můj sen je létat na Boeingu 737-500 pokud možno pro ČSA (to je můj životní sen, za kterým se snažím pomalu jít už skoro 10 let, ikdyž nemám zatím žádnou pilotní licenci z finančních důvodů)... Ikdybych to měl dělat jen pár let před důchodem, bylo by to naplnění mého života a pokud bych dostal nabídku na Airbus, máš pravdu, dlouho bych neotálel... s největší pravděpodobnosti (jak to vidím v dnešní době) bych tam nechtěl. Zní to absurdně, vím to, ale radši budu lítat třeba L-410, nebo něco podobného než Airbus Ty obrazovky mě prostě odrazují od požitku s letu... u Boeingů bych možná ještě delší dobu uvažoval, ale lítat s joystickem a koukat na monitor... to mám doma Hold technika jde nechutným tempem kupředu a pokud by si člověk chtěl vydělávat jako dopravní pilot, tak mu asi nic moc nezbývá Zdaleka by mě práce jako pilot Airbusu nebavila tak, jako pilot Boeingu 737-500.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 21:24
Pips   
Nebudu ti vyvracet tvou cestu, budu ti držet palce, ale budeš muset asi trochu přidat,j elikož u ČSA ty boeingy nebudou věčně.Taky se připrav na to, že nebudeš lítat jen pětikila, ale i čtyřkila, tak aby ti to později nevzalo náladu.Upínat se asi jen na ČSA taky není úplně zdravé.Je to sice naše "nej" společnost, ale určitě se najdou i jiné, s modernějším přístupem k postupům atd, atd, ale hanět je určitě nechci a nebudu.Jen aby to tobě nepřivíralo obzory.Moc se upínáš na tu averzi proti joysticku (airbusáci, neuražte se ) a proti displejům.Máš na tom ty samé informace a mnohdy i něco navíc.Ono je pak vcelku asi jedno čím to řídíš.Letíš stále ve stejném vzduchu, platí na tebe pořád ty stejné fyzikální zákony, koukat se na zem z té výšky ,můžeš taky u obou stejně a pokud ty letadla poslouchají, tak je opravdu jedno, čeho se tam držíš a přes co ti ruce "prorůstaj do křídel".Určitě pokračuj tam kam tě to volá, ale nenech se zbytečně omezit nesmyslama
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:05
crazy
Nerad beru iluze, ale -500 nebudou letat vecne. A vetsina pilotu zacina na ATR a pak podle seniority na vetsi a vetsi. A dovolim si podotknout, ze i kdyz Boeing(1.pad kdo/co) ted Airbus (4.pad koho/co) valcuje v long-haulech, tak na stredni trate 737NG x A32x je to v nejlepsim pripade 50:50, v Evrope spis vede Airbus! A Acka skoro zadna zatim nemizi, zatimco doba 737 Classic se pomalu chyli ke konci!! Nerad bouram zivotni sen, ale jen predkladam namet k zamysleni.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:17
FSPilot   
Nojo, o tom samozřejmě vím, nicméně Airbus podle mně s tou A380 udělalo zásadní krok vedle a tím pádem bych se docela obával o její existenci s ohledem na náročnost tohoto projektu... Myslím, že B737 classic bude ještě nějakou dobu brázdit oblohu... jsou tu přece i starší troje, které pořád létají... Možná, až půjdou do šrotu, porřídím si velkou zahradu a jedu si tam dám a budu se kochat
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:43
crazy
A380 zas tak strasna neni. Strasne je CASH FLOW firmy. A strasne je, ze to zavisi na politice. Kdyz to dopadne hodne blbe, tak skonci na dlazne 35 misto 10 tisic lidi, ale v medium-haul maji pozici hodne silnou. A pokud Power8 nakonec provedou, tak se A350 vrati zpet i na long-haul. Zalezi na tom, jak se osvedci A380 v provozu. Pak budou nahrazovat postupne vyrazovane B747.
A staci az se pri jednom, dnes nad hranici unosnosti vyhnanem, ETOPS letu vykoupe 300 lidi v Pacifiku a 4motoraky budou zase v mode.
Samozrejme je tu pak riziovy faktor celeho odvetvi jako jsou valky, teroriste, vysoka cena ropy a spol. Ale to plati pro A stejne jako pro B.
Starsich nez 737 Classic v Evrope moc neleta. Flotila je soucasti konkurencniho boje. A s pribyvajicicim vekem a bezpecnostnimi pozadavky rostou naklady na provoz B737C. Zase jsem se nejak moc rozepsal. Uzavrel bych to tak, ze Ti to opravdu preju, ale doporucuju zauvazovat nad letanim z vice uhlu pohledu. Budiky jsou fajn,ale z dvojice Fabia Favorit si taky nezvolis to starsi, ne?!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:47
Pjotr   
Hezky řečené, a pod poslední větu se podepisuji
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:50
FSPilot   
Nevím...s přibývajícím věkem se názory jednotlivce liší, možná příjde nějaké éro, které bude taky krásné a třeba se dostanu na něj..je sousta možností Ale v současné době je z dopraváků Bulík nejhezčí éro světa a to jak z venku, tak i z kabiny (alespoň pro mě ).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 09:48
Fabo™   
No, osobne by som aj o Fabii/Favorite chvilu uvazoval...

Vyjadril si pekne svoj nazor na A vs B, ale mnohych z nas proste nepresvedcis o tom, ze lietanie a Airbuse je take dobre ako na Boingu.

btw. Ja osobne by som si najrasej vybral Skodu 110R - premietnute na nasu temu, Tu-154. Ale tych uz moc stretavat asi nebudeme (
 

12x Re: A319 ČSA - displeje vs. budíky   10. 3. 2007 / 10:03
SONP   
Vyběr Fabia/Favorit není dobré přirovnání. Hodilo by se spíš Fabia/Stará Felicie, nebo Superb/Tatra603. Je to prostě otázka nostalgie. Není sporu o tom, že z obchodního hlediska je výhodnější letadlo nové generace s glass kokpitem a úspornými motory, ale z hlediska nostalgického fandy je to prostě docela naopak. Já znám lidi, kteří by si nikdy nekoupili auto novější než 30 let. A z normálního pohledu spotřebitele to jsou taky blázni.

Nemůžeme odsuzovat to, že si aerolinky kupují nová letadla a nahrazují jimi klasiku, ostatně z hlediska cestujícího ti může být jedno, jestli letíš tříkilem nebo osmikilem, stejně to z kabiny skoro nepoznáš.

Co mi ale připadá jako zvěrstvo je zavádění glass kokpitů do malých letadel, viz http://skyhawk.cessna.com/graphics/172_panpop_img.jpg . Aspoň v malém letectví by měl být zachován ten letecký duch a nedělat z toho létající simulátor.
 

Re: 12x Re: A319 ČSA - displeje vs. budíky   10. 3. 2007 / 10:34
kuma   
Jééééééééééžiš, to je FUJ!

Sem nechtěl natahovat vlákno, ale teď jsem se chyt -pánové, nemluvíte tu někdo o voze a někdo o kozách? Páč diskuse A/B není o budíkách, je třeba srovnávat srovnatelné - a to si pak, IMHO, fakt A a B posledních řad nezadají. Ani v tom glass cockpitu. A kdo skutečně sám létá A (celu řadu jako monotyp) ten se tomu tiše směje.

Na druhou stranu chápu budíkomilce, vrtulomilce a vůbec všechny dobakamenámilce, já jsem taky takový - a proto po životě dopraváka - pilota moderního dvoumotorového velkokapacitního transkontinentáního (to je jedno, jestli A/B) plechového ptáka netoužím. A jsem přesvědčen, že kdo letí s plánkem naklikaným do FMC, ten už se chyt a do tohohle ptáka patří. Vždyť už i to první staré játro má vlastně dva skleněné displaye (byť malinké a jako opravdový budík se tvářící) a proti bulíku je jediný rozdíl (s dávkou licennce), že tam není samoblb (autotrotl, pro pünktlich commeraden autothrottle).

Pro flintstouny mezi náma doporučuju následující éro, pořád ještě někde ňáký lítaj a tahaj klády a barely s petrolejem a takový:
http://www.airliners.net/open.file?id=0833828
http://www.airliners.net/open.file?id=0657467
http://www.airliners.net/open.file?id=0737457

existujou i s letuškama:
http://www.airliners.net/open.file?id=0010009

a pro ty, který nechtěj ani sidestick, ani berany ba ani holej knüpel, doporuručuju
http://www.airliners.net/open.file?id=0859858
 

Re: Re: 12x Re: A319 ČSA - displeje vs. budíky   10. 3. 2007 / 15:16
Jaakov   
Mluvíš mi z duše...od doby co jsem poprvé viděl Air America, jsem si to zamiloval
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:54
donCarlos
samozrejme 737 classic vytrva. a v jizni americe vytrvaji i -200
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:08
FSPilot   
Tam nejde o funkčnost atd. s výhledem máš pravu, ale mě se ten cocpit nelíbí a není mi jedno, jestli držím levou nebo pravou rukou malý camprlík, nebo chytnu letecké berany A to upínání k ČSA není, že bych nechtěl jinde... rád bych k jakékoliv společnosti na B735, ale v barvách ČSA se mi 500 líbí nejvíc
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:25
Totti10
To jakou ma letadlo barvu zevnitr stejne nevidis
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   9. 3. 2007 / 22:47
FSPilot   
Ale ten pocit...letím v letadle ČSA... no
 

Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 10:15
Rychlokvaška
Zkusím reagovat v jednom na víc záležitostí co tu proběhly

1.) Klasika vs displeje.
Souhlasím s tím, že klasické palubky se spoustou budíků mají svoje kouzlo a spoustě lidem to bude připadat jako příklad, jak má vypadat správné éro. Je trošku paradoxní, že letadla se kterými skutečně piloti létají (což defacto není žádný z moderních airlinerů) mají těch budíků víc než míň a do kategorie "správné éro" pro mnoho lidí nespadají. Ale OK, asi to prostě musí být někde mezi ;o)
Zajímavé ale je, že mezi piloty těch letadel (kteří znají obojí) už je hodnocení tak trochu jiné - čím míň budíků, tím líp. Ono to lítání totiž není jen o obdivu krásy budíků a o hraní si s čudlíkama a ručičkama. To člověku vydrží velmi krátce, většinou do prvního vzletu, pokud možno po vysazení jednoho motoru
PC simulátory mají totiž jednu velmi zásadní nevýhodu - pokud člověk nemá doma propracovaný kokpit, nebo aspoň víc monitorů, je v zásadě jedno jestli na té 17" (19" ...) palcové obrazovce jsou na daném prostoru ručičkové nebo digitální přístroje. Všechno je na stejné ploše, vpodstatě i stejně čitelné. Ale zkuste se někdy posadit do skutečného kokpitu. Najednou to co bylo od sebe max. 20cm na obrazovce je kurňa o metr dál a úplně mimo zorné pole. To co člověk odklikal myší je teď čudl na který člověk ledva dosáhne. To co byl vpodstatě jeden virtuální displej, je teď hromada různě vypadajících a fungujících objektů rozstrkaných všude možně po kokpitu. A které nejsou krásně stabilní a čitelné, ale neustále se třesou spolu s letadlem, mají různá spoždění, atd. atd. A nejen to...to co je v moderním letadle jeden displej (třebas PFD), je ve starší verzi třeba 5 různých přístrojů, každý s jinou prezentací, velikostí, apod. Spousta těch budíků nemá žádné zelené/červené pole, o nějakém warningu při kritických hodnotách ani nemluvě. Vypadá to jako kravina a správný pilot by měl znát mezní hodnoty ? O la la...speciálně když člověk řeší krizovou situaci, tak existují momenty, kdy to z analogových není schopen dát dohromady k úspěšnému řešení - je to prostě mimo lidskou kapacitu. O nějaké snadnosti nalezení problému a jeho správného vyhodnocení ani nemluvě.
A jak to pak vypadá v takovém Scarebusu ? Řekněme takové vysazení motoru v hladině, nutný driftdown a diverze. Uslyším warning, mrknu na ECAM, okamžitě vidím o co jde, místo toho abych hledal v manuálech a tabulkách správnou rychlost pro daný typ, hmotnost, teplotu, apod., tak si počkám na zelenou tečku na speed tape na PFD, nějak se na ní usadím sidestickem, postupně si odfajfknu jednotlivé úkony na ECAMu a můžu zase dál pokračovat v obědu
Takže krása a požitek z letu ? Jojo, dokud to nebudeš muset řídit ;o)
První pocit pilota, který se přeškoluje na Airbus je většinou stejný - "kurňa, tady je ale uklizíno" ;o)

2.) "Pilot je někdo"
To, že tohle povolání v očích veřejnosti "degraduje" není vůbec dáno tím, že je řízení moderních letadel jednodušší. Je to dáno klasickým lidským znuděním z toho, co zná víc a víc lidí a navenek správně funguje. Bylo Apollo 11 úžasný počin a celý svět se mohl zbláznit a astronauti byli nadlidé s úžasnými schopnostmi? Když letělo Apollo 13, téměř nikoho to už nezajímalo. Nebýt onoho problému, asi by se max. objevilo na 10 minut večer ve zprávách, že přistáli na měsíci.
A tak je to i s lítáním...zatímco pár desítek let zpátky člověk potkal onu výjimečnou hrstku na cestě z letiště do luxusního hotelu a ty drahé a složité stroje mohla řídit (a nutno podotknout i obsadit jako pasažéři) jen malá skupinka vyvolených, dneska je to zcela běžná součást života. Tam kde se člověk na takovou cestu chystal týdny dopředu, oblékl si ten nejlepší oblek a na palubě si vychutnával vybrané gurmánské speciality a po příletu dostal certifikát s podpisem pilota, který mu potřásl pravicí, je dneska koupák (převzato z airways, moc se mi ten výraz líbí v bermudách a tričku, který si 5x přidává toho pomerančového džusu a plechovky s pivem.
Jenže, to je pohled veřejnosti...to co byla kdysi úzká skupina lidí v bedlivém hledáčku závidějící společnosti, je dneska mnohem větší skupina, celá industry, která nefunguje o moc jinak než dříve, jenom se na to nikdo nekouká A tak i když už nejsou piloti v očích veřejnosti polobozi ;o), ti co vědí co takové povolání obnáší (a že toho je opravdu velmi, velmi hodně) si svůj obrázek udělají sami...
Krom toho, pro prestiž se tohle povolání nedělá...pokud se tak někdo cítí, většinou s ním bývá odpovídajícím způsobem naloženo jak během jeho snění po kariéře, tak pokud projde daným sítem od jeho kolegů pilotů a zejména palubního personálu (Latom by mohl věřím vyprávět jak se nakládá s příliš arogantními piloty
Tohle povolání je o snech, o létání, o technice, o životě kolem, o překonávání překážek, sahání si na dno možností, o okamžitém potěšení z dobře odvedené práce, o cestováni a ve zdaleka ne poslední řadě o tom výhledu z kanceláře Co si o tom myslí okolí, je vcelku jedno.

3.) ČSA jako sen
Nechci nikomu bourat sny, nebo iluze. Pokud někdo chce jít touto cestou, budu přát hodně štěstí a tak trochu i závidět tu možnost operovat z Ruzyně a možnost po práci odjet domů.
Faktem ale je, že ČSA je ve srovnání se světem naprosto zanedbatelná aerolinka. Má sice obrovskou tradici a snad i dobré jméno, ale v drtivé většině případů to je jen zašlá sláva minulosti. O tom jaká je to společnost už toho bylo napsáno hrozně moc. O tom, jaká je šance snílka o leteckém povolání uspět a posadit se do kokpitu B737 už možná tolik ne, ale je to zhruba podobný mýtus. A z pohledu aerolinkového ? Drobný příklad - to co se u nás se zvykem označuje (téměř hanlivě) jako low cost aerolinka jsou ve většině případů společnosti minimálně dvakrát větší než ČSA a to nejen ve smyslu letadlové flotily. O stáří letadel, paletě destinací, množství letů, moderních postupech, potřebách pilotů, zdraví společnosti a spoustě dalších témat by se dalo psát velmi dlouho. A to jsou jen low costy...u národních dopravců musí člověk ještě násobit.
Doporučil bych všem snílkům, aby dobře zvážili, jestli chtějí být piloty ČSA, nebo jestli chtějí být piloty. Zatímco vnější svět utíká kupředu ve všech ohledech, tady u nás v té střední Evropě všechno chrápe. Tam kde je ročně potřeba nových pilotů téměř 10% stávající kapacity (a to jsou stovky až tisíce lidí), tam je v případě ČR i několikaleté vakuum.
A to se pro lowcosty teprve začíná otevírat trh longhaul tratí přes oceán.


Tak jsem se vykecal a hurá dělat něco užitečnějšího směrem k tomu neprestižnímu a obyčejnému taxikářskému povolání
 

Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 12:28
FSPilot   
ulala... ses trochu rozepsal...
k bodu 1) nejsem člověk, který by chtěl mít na palubě jenom budíky... Bulíka mám tak rád právě proto, protože má podle mě tak přiměřeně vyvážený počet klasických přístrojů a displayů. Seděl jsem např. tuším v An-26 a najít tam mezi tím kvantem kulatých přístrojů to co potřebuju chtělo řádný kumšt, takže toto dobré není, ale na druhou stranu v Ačkách už je to podle mého přehnané. Prostě podle mého B737-500 má nejlépe vyvážený počet moderních a klasických přístrojů v této kategorii

k bodu 2) samozřejmě nechci být někdo, komu by se podařilo dostat na aerolinky a mě nos nahoru a říkal všem "já jsem velký pilot...", ale dostat se tam a lítat, tak jsem na svou profesi hrdý a budu z celé duše šťastný

a k bodu 3) s tím máš naprostou pravdu. K ČSA mě hlavně láká to, že tím můžu dát najevo svou příslušnost ke státu... ono se to těžko vysvětluje, ale na spoustu věcí v ČR se dívám stylem, že bych sem nejraději nepatřil a když jsem se dostal do Skotska, tak jsem se hrdě hlásil k Česku a navíc na Bulíkách jsem ještě neviděl krásnější a tak jednoduchý paint, než má ČSA Na světě je spousta krásných paintů, ale jsou složité a jsou to umělecká díla a to, co má ČSA, je prostě jen zbarvení, které určuje přiřazení někam a to se mi na tom líbí
 

Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 14:52
EASY305
Trochu jsem to posunul. Můj příspěvek patřil Phantomovi
 

Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 14:50
EASY305
Nemůžu nereagovat. (Škoda, že nemáš rád to vole .) Tak pěkný a věcný příspěvek už jsem dlouho nečetl. Vzhledem k tomu že můj zájem o FS předcházely zkušenosti spíš ze skutečného světa tak jsem hodně nadšený tím jak a co jsi napsal, a jak jsi to přesně dokázal postihnout a popsat. Fakt SUPER!!!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 11:16
Ados (ADD039)   
Nechcu ti nijak rozmlouvat tvůj sen, ani nikomu s podobnýmy sny, proti gustu...
Odhaduji tak 85% lidí tady ve FS komunitě co chcou v reálu lítat, by chtěly na dopraváky. Já patřím mezi těch 15% co si stojí za názorem, že v dopraváku prakticky žádnej pocit letu není, a že nejkrásnější létání je ve větroních, nebo aspoň v jednomotorových potvůrkách (zliny apod), a atmosféra v létě na aeroklubovém letišti je nesrovnatelná s atmosférou na velkým letišti kde každej spěchá. Paradoxně, já ve FS lítám převážně s bulíkem, ale to proto, že VFR lítání ve FS není to pravý ořechový. Každopádně, můj životní sen je koupit si svoje malý "prdítko" se kterým bych si lítal po různých koutech světa (Evropy ) a lítal na dovolenou s rodinou. Neodsuzuju lítání v dopravácích, taky v nich rád lítám , ale rozhodně bych nechtěl trávit život v jejich kokpitu. V nejbližší budoucnosti se budu snažit udělat si licenci na větroně ve vyškově. Dál to buď nechám "na osudu" co a jak budu chtít dělat v leteckým světě. Tak jako tak se budu celej život znažiz pořídit si svoje vlastní 4 místný jednomotorový letadlo.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 11:24
SONP   
Před nějakou dobou jsem četl článek o lítání mezi (myslím) Orknejskými ostrovy, které provozovaly British Airways nějakým malým érem. A byl tam i rozhovor s pilotem téhle linky, který původně lítal velké dopraváky a který se nechal slyšet, že si na téhle lince konečně zalítal, zatímco na dopraváku "vzlétl, zapnul A/P, dvě hodiny koukal na voltmetr a zase přistál". Je to samozřejmě do určité míry literární licence, ale podle mě to život dopravního pilota na moderních velkých letadlech vystihuje docela věrně.
 

Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 11:41
Rychlokvaška
Tahle věčná debata mi přijde mírně o ničem Ona ta otázka přece nestojí na tom "co chci lítat", ale "co chci dělat jako povolání". Zatímco hodně lidí sní o tom lítat dopravní letadla (patřím mezi ně), další velká množina sní o lítání výkonného větroně (patřím mezi ně), další o tom mít svoje menší motorové éro na výlety (taky patřím mezi ně) a tak dále a tak dále. Ale protože pro druhé dva případy (které peníze žerou a ne vydělávají) musím mít a) čas a b) peníze, tak je musím nejdřív nějak získat. A toho lze dosáhnout tak, že budu dělat nějaké povolání. A otázka pak zní - chci dělat něco co mně baví / baví trochu / nebaví, ale přináší peníze (většinou = žere čas), nebo něco, co mně baví úplně maximálně a ještě je to to o čem sním ?

Takže abych mluvil za sebe - místo dobře placeného místa kancelářské krysy s minimem volného času jsem si vybral cestu aerolinkovou (splnění jednoho snu), ve volném čase určitě zvolím cestu větroňovou (splnění druhého snu) a pokud to všechno dobře půjde, časem doplním i o třetí cestu (vlastní éro).

Samozřejmě pokud někomu připadá lepší cesta "dopraváku se nedotknu ani stometrovou tyčí" ale zároveň "chci létat větroně, protože to je jediné správné létání", tak mu v tom samozřejmě nechci bránit ;o)

Ale na druhou stranu...není na rozhovoru s kapčou o tom jaká byla minulej víkend super vlna a jak jsme polítali v Discusu a přitom sedět v B757 ve FL350, s obědem na klíně a nohou na dashboardu přece jenom něco malilinko zajímavějšího ? ;o)
 

Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 11:57
FSPilot   
S tvýmnázorem jsem za jedno. Moje řeč. Neříkám, že by mě lítání na malých érech nebavilo, ale:

(neřeším finanční stránku věci)

-přirovnal bych to k ježdění na kole ve volném čase - je to fájn, člověk se kochá, jezdí, je mu fajně, ale po nějaké době projede celé okolí a jezdit jen tak po okolí ho prostě přestane bavit. Tak si začne něco plánovat, pojedu tam, protože tam něco potřebuju, nebo chci... postě jezdit (lítat) za nějakým účelem. Pokud budu mít povolání jako autobusák, který jezdí dálkové linky, tak budu cestovat a jezdit za nějakým účelem a o to víc si pak užiju občasný výlet po okolí
U letectví je to naprosto stejné. Chci lítat, tak se dám na aeroklub a lítám si jen tak pro radost. Jenže každého po čase omrzí koukat pořád na to samé a proto vydělávat peníze tím, že budu lítat za nějakým účelem a navíc se podívám do světa je nádherná vize (z tohoto pohledu by mi ani ten Airbus nevadil) a o to víc si člověk užije to polítání blízko domova s nějakým maličkým "prdítkem"
 

Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 12:16
Fabo™   
Nedá mi než súhlasiť, možno by som ešte priradil niečo k motorákom, nejakú vlastnú motorku resp. možno motorku ako ULL a kabriolet ako plnokrvné éro alebo takto nejako...
 

Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 12:15
nimbo
tak pod to sa podpíšem, akurát to chce klapkáča. Ideál tak niečo okolo 18m
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 11:54
zuNus   
Mno prave ze mu ten sen rozmlouvas. mno pak k tvemu procentum ze 85%chce litat dopravy a 15%chce nekam do aeroklubu =D, a kde je neaky procento kdo chce jit letat k CEF (stihaci-vrtulnikari)ci jenom k vrtulnikum(alfa napr.atd.)?kazdopadne letat za CSA ci jiny dopravni eeero je kraasne.pyycha a penez se sype.a ten tvuj sen.?=hah . pripada mi to *dam priklad* kdyz se podivate na neakej AIRSOFT(AŘE) sami si hrajou na desny militarysty,ale kondicka zadna,vlasy dlouhy,a ldyz se jich nekdo zepta jestli by chteli do armady?neee to vzadne pripade tam ou ostre zbrane,ja bych nikdy pravou zbran nechtel atd. a to je ten rozdil mezi lidma , ktere neco bavi tak ze by mohli to delat kazdje den a pracovat stim nez neco napodobovat.
 

Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 12:11
Rychlokvaška
Zunusi...podobně příšerně napsaný příspěvek jsem i s přihlédnutím k tvému standardu dlouho neviděl A to pominu po obsahové stránce i to, že nemůžu souhlasit snad ani s tečkou na konci věty...

Jaký rozmlouvání ? Jaká pýcha a sypající se peníze? Jací militarYsti bez kondičky a s dlouhýma vlasama ? Jaký napodobování ?
 

Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 12:15
Fabo™   
ehm... súhlasím s Davidom, + este, jaky airsoft a delani neceho kazdej den?
Si vazne myslis ze armada je o tom, ze si vybehne par ludi na nejake ihrisko, chvilu po sebe strielaju a potom idu na pivo ako pri airsofte?
Ak ano tak pote koste, snad ti to Serz vysvetli resp. prinajhorsom vytlcie z hlavy...
 

Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 13:09
kuma   
No dá to práci, ale asi jsem pochopil, co ZuNus píše.
Takže - svým odkazem Phantom kazí radost těm, kteří se o A/B přou na půdě FS, ale ve skutečnosti se stát piloty nechtějí, proto argumenty nemají takovou vhu jako v reále. Jak příklad uvádí airsofťáky (japonsky Otake), kteří převlečeni za elitní jednotky běhají po lese, střílí po sobě plastové kuličky, ale v civilu mají dlouhé vlasy, s pravou armádou nemají nic společného a vůbec mají jiné hodnoty, než slutečná armáda zocelených chlapů.

IMHO, ZuNusi, seš vedle, asi neznáš zas tak moc airsofťáků, z nichž půlka v těch elitních skupinách fakt slouží to jen tak na okraj, protože hlavně, prosím tě ZuNusi, už to NEKUŘ !!
 

Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 14:16
zuNus   
ja znam softaru az moc , znam softare kteri to sice delaj ale sou u armady atd , pak jsou sopftari kteri delaji soft a chteji do armady a pak jsou softari kteri delaji soft a nikdy nechteji ani nepujdou do armady a tech je tak 95%
 

Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 14:29
Fabo™   
A edzi tých posledných sa chystám aj ja keď nám tu v bývalom vojenskom sklade otvoria to ihrisko...

Vono strieľať po sebe plastové/farbové guličky je fajn, ale určite by som nechcel byť u armády, a už vôbec nie vo vojne, je rozdiel strieľať muníciu, ktorá spraví maximálne modrinu a miníciu ktorá má za účel zabitie cieľa...

Tam sa nedá podať si ruky po zápase a sadnúť si na pivko...v tomto je airsoft/paintball skôr obdobou CSka.
 

Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 15:00
zuNus   
mno prave ta ty patris do ty skupiny softaku 95% tak..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 15:02
Tragédie v JRD
a cemu to vadi?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 15:19
zuNus   
nicemu
 

Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 15:10
JBr   
Dovolil bych si totalni odbocku jinym smerem. Neni to "otake", ale おたく, "otaku" a neni to nic souvisejiciho jen s airsoftem. Otaku je jakykoliv (az moc) zapaleny fanousek cehokoliv. Ve jp-en slovniku to ma jako anglicke vyznamy geek a nerd, coz jsou bohuzel slova, ktera se do cestiny prevadi hodne blbe V Japonsku ma oznaceni otaku celkem hanlivy charakter (podobne jako geek a nerd v anglicky mluvicim svete), ale zapadni kultura to zatim bere hlavne jako synonymum pro cloveka, ktery se zajima o japonske komiksy (mangu) a animovane serialy (anime). Toz tak
 

Re: Re: Re: Re: A319 ČSA   10. 3. 2007 / 19:45
kuma   
Ano, dík za opravu , je to "otaku" - už jsem to slovo dlouho nevětral, tak jsem si ho pamatoval blbě. A taky máš pravdu, že je to hanlivější výraz pro někoho, kdo se jako magor věnuje nějakému nesmyslu, až zapomíná na normální život. Ale airsofťáci,kteří to žerou (v japonsku i u nás) a nežijou ničím jiným, jsou taky "otaku", tak jsem to taky myslel (a konec konců, tady na péráku by se nás taky pár otaku našlo )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA - Boeing vs. Airbus   10. 3. 2007 / 10:10
SONP   
No tam je samozřejmě obrovský rozdíl v koncepcích, mám na mysli 737NG a A32X. Boeing je tradiční výrobce, na rozdíl od airbuse, který se objevil někdy v 80. letech. Boeing vychází z toho, že pilot má zůstat pilotem a computer mu má být k ruce, zatímco Airbus, že se má pilot vlastně změnit na operátora, který jen systémy obsluhuje a letadlo letí pokud možno samo a v případě že neletí, tak comp musí mít pilota pod kontrolou, aby něco neprovedl.

Za typické příklady mám:
sidestick airbuse vs. klasický sloupek řízení u Boeinha (a to i v 787!)
stupně výsunu klapek, u A - CONFIG1,2..., u B klasické stupně jako před 50 lety
design středního pedestalu 737 - u A jak když je to připojeno přes USB, u B klasické "železo"
atd. atd.
 

Re: A319 ČSA - Boeing vs. Airbus   10. 3. 2007 / 10:27
Rychlokvaška
Vojto, myslím, že nemáš pravdu v tom, že by se Airbus snažil svou koncepcí změnit piloty v operátory (resp. o nic víc než Boeing). To co dělá Airbus Airbusem je právě to, aby tam byl computer ruku v ruce pilotovi. A to nejen z pohledu velmi významného usnadnění práce, ale taky z pohledu, který se právě do oněch 80. let nebral příliš vážně - že lidský faktor se podílí na drtivé většině nehod a incidentů. Začlenit do toho usnadnění pro piloty i usnadnění v tom smyslu, že nemusí sledovat mezní hodnoty všeho možného, ale jen reagují do jisté míry reflexivně (a letadlo tak vytvoří mnohem optimálnější profil letu jakým se dostat z krizové situace) bylo díky tomu jen "snadným doplňkem". Velmi zjednodušeně - to co u Boeingu vyřeší optimálním způsobem jen vylétaný testovací pilot (a pořád má prostor pro chybu) zvládne u Airbusu kdokoliv, kdo je schopen zatáhnout za knipl nadoraz (a téměř bez prostoru pro chybu).
Dělá to z nich horší piloty ? Podle čeho se pozná takový lepší pilot aerolinek ? Podle toho jestli je schopen balancovat na hranici stickshakeru a přitom mít maximální povolený náklon v dané rychlosti, nebo jestli dopraví rychleji, levněji a bezpečněji 200 kaštanů za jejich rodinami a businessem ?
 

Re: Re: A319 ČSA - Boeing vs. Airbus   10. 3. 2007 / 11:18
SONP   
Ale samozřejmě. Z racionálního pohledu je určitě lépe nechat letadlo řídít počítačem, je to ekonomičtější (neboť ten počítač na rozdíl od pilota všechno optimalizuje lépe, než člověk), bezpečnější (neboť počítač na rozdíl od pilota není nervák, nepohádal ráno se ženou, nechce se vytahovat na kopilota, není namyšlenej kapitán), i pro pilota pohodlnější (nemusí hledat budík po celým kokpitu, výsledek porovnávat v tabulce v manuálu). To já všechno beru, a pro aerolinkové lítání je tohle všechno plus.

Mě to spíš vadí tak nějak z toho iracionálního hlediska. Prostě mi to nějak nesedí, když má počítač nad člověkem navrch (i když to tak asi bude čím dál víc). A to nejsem nějak zpátečnický, naopak si myslím, že jsem technologický optimista.
 

Re: Re: Re: A319 ČSA - Boeing vs. Airbus   10. 3. 2007 / 13:01
Luděk Ch.
A co piloti vojenských F16-tek? vůči pilotýům Mig-21? Ten počítač při Fly-By-Wire řízení přece vůbec nebere pilotovi možnost řídit let tak jak chce, jen mu bere možnost řídit ho tak, jak to letadlo nezvládne a jak psal Phantom, zbavuje ho nutnosti sledovat hromady parametrů, které na samotný let nemají vliv. Nemluvě o tom, že třeba B777 je na tom se systémy podobně, jako Airbusy, jen z jisté nostalgie (nebo spíš prakticého důvodu) Boeing ponechává klasický "volant" místo sidesitcku. Ovšem ten sidestick bych Airbusu hodně vytknul, protože ať je sebeprecizjěji udělaný, nikdy v jeho ovládání nemůže mít pilot takový cit, jako v klasickém řízení a to zejména z toho důvodu, že si letící pilot nemůže zvolit, kterou rukou ho ovládá, což u klasického řízení do určité míry lze. U Aribusu kapitán musí natvrdo ovládat sidestick levou rukou a druhý pilot pravou. Přitom zrovna kapitán může být pravák a druhý pilot levák a oba tak musí sidestick ovládat nepřirozenou rukou. Každý si může vyzkoušet, jak "jemně" je schopen zacházet doma s joystickem opačnou rukou, než je zvyklý.
 

Re: Re: Re: Re: A319 ČSA - Boeing vs. Airbus   10. 3. 2007 / 13:08
FSPilot   
Svatá pravda (s tím joyem)... když jsem absolvoval pár letů na ULL a měl jsem ovládat pravou rukou tah a levou s tím "klackem šmidlat" tak to byl docela hnus, popř. zkoušel jsem tak i přistát v IL-2, kde je to napodobení nej. a hádejte, jak to dopadlo Ale je to hlavně o cviku
 

Re: Re: Re: Re: A319 ČSA - Boeing vs. Airbus   10. 3. 2007 / 13:14
Tragédie v JRD
hodne ten vyznam leve a prave ruky precenujes.. jsem pravak jak vysity ale po par minutach "zvykani" mi leva rukaprisla na letani uplne prirozena ... pritom nez jsem zacal, jsem mel i z "leve" ruky obavu .. ale byla neopodstatnena...

pravda, ULL neni Airbus.. ale bude to stejne

PS: uz i doma litam levou rukou .. jinak jsem na levou uplne levej...
 

Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA - Boeing vs. Airbus   10. 3. 2007 / 13:18
kuma   
Jestli se nemejlim, tak motoráři lítaj vesměs levou rukou, protože pravou maj (občas) na plynu. Pro mne to byl kdysi přechod blaník - vivat - kdy jsem měl problémy s přesným kvrdláním levou na přistání - ale jak už tu pravil jakýsi klasik, je to věc zvyku.

(p.s. ale já osobně jsem pravěkomil! Pro mne sou i berany moc moderní, já pro svý absolutní štěstí potřebuju šišatej dakotí půlvolant!!! )
 

Re: Re: Re: Re: Re: A319 ČSA - Boeing vs. Airbus   10. 3. 2007 / 14:57
crazy
Presne. Ja bych to prirovnal k autu, ve kterem sedim kazdy den. Normalne mam levou ruku jen na to, abych byl symetricky, skoro ji nepouzivam. Ale vetsinu casu ridim levou ruku a pravou mam na radici pace... Je to jen o zvyk.
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ