| | | Rozdělení funkcí posádky B737 7. 3. 2007 / 19:36 | |
| | Zdravím, chtěl bych se zeptat, nevíte někdo jak má rozděleny funkce posádka B737 (přesněji 737-600NG)? Tzn. funkce kapitána a druhého pilota ? Chtěl bych vědět jejich úkony od předletové přípravy až po přistání. Nebo jestli nevíte kde by se to dalo sehnat?
Díky moc |
| |
|
| | | Re: Rozdělení funkcí posádky B737 7. 3. 2007 / 20:00 | |
| | V manuáloch by to malo byť podelené ako Pilot Flying (PF) a Pilot Not Flying (PNF) alebo po novom Pilot Monitoring (PM). Presnejšie ti bohužiaľ neporadím. |
| |
|
| | | Re: Rozdělení funkcí posádky B737 7. 3. 2007 / 21:43 | |
| | Vzhledem k tomu, že popis činností před letem a za letu zabírá v Operačním manuálu několik mnoho desítek stran (spíš dvě stovky) tak to není takhle proveditelné popsat stručně kdo co dělá.
Nejhlavnější rozdělení je za letu - jeden řídí letadlo (PF), druhý (PNF) se stará o komunikaci s ATC a tomu řídícímu (PF) ladí rádia, nastavuje MCP a vše potřebné.
Důležité je společně prováděný cross-check důležitých nastavení a operací.
Při cestě tam je jeden PF, druhý je PNF, při cestě zpět se role (většinou) obrací.
PetrS |
| |
|
| | | Re: Rozdělení funkcí posádky B737 8. 3. 2007 / 01:04 | |
| | to, na co sa pytas je velmi obsiahla tema. neda sa na tu otazku uplne vseobecne odpovedat, nakolko spominany Operation manula je este doplnany prevadzkovou priruckou, atd. V globale sa vsak jedna o to, co je obsiahnute vo vycviku MCC. Takze ak ta tato tema zaujima, hladaj na nete slova MCC (Multi Crew Co-operation) a CRM (Crew Resource Management) |
| |
|
| | | Re: Rozdělení funkcí posádky B737 8. 3. 2007 / 01:13 | |
| | Něco jako univerzální postup nenajdeš. Pravomoci obou upravují předpisy (v Evropě např. v pořadí ICAO, JAR, Operations Manual), jejich činnosti pak obecná pravidla MCC a SOP konkrétní společnosti. Možných kombinací je nekonečně mnoho. Některé aerolinky mění Pilot Flying pro každý sektor, jiné nechávají First Officera řídit vše mimo přistání a vzletu (nebo mají např. meteo omezení, kdy FO řídit nemůže), ty lepší (např. BA) mají zásadu, že FO dělá většinu létání a plánování - neberou FO jako sekretářku, ale jako budoucího kapitána. Stejně tak nelze generálně rozdělit činnosti PF a PNF v rámci kokpitu - jsou sice obecné postupy pro to, která část palubky patří komu a které činnosti kdo provádí, ale společnosti si to dále upravují podle potřeb. U některých čte PNF checklisty a PF nastavuje a potvrzuje, u jiných nejdřív oba provedou vizuální kontrolu memory items ve svých sektorech a pak teprve jedou checklisty.
Jak už psal Milan, zkus hledat podle klíčových slov, ale možností je nekonečně mnoho. Záleží na společnosti, typu letadla, ale taky na kapitánovi osobně. |
| |
|
| | | Re: Rozdělení funkcí posádky B737 8. 3. 2007 / 18:04 | |
| | | |
|
|