| | | Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 6. 3. 2007 / 17:50 | |
| | Zdravíčko, možná už tady o tom někdy byla řeč, ale měl bych prosbu na hlavně VFR lety na IVAO. Moje prosba se týká volaček.
Všiml jsem si, že spousta lidí používá řekněme nestandardní tvary volacích znaků (netýká se aerolinek, ti ví, jaké mají mít volačky, alespoň doufám )
Tak jenom pro zopakování (popř. pro nováčky nová informace):
Volací znak má stejně jako snad úplně všechno v letectví předpis, tzn. nemůžeme si jen tak hodit, co se nám zlíbí, ale měli bychom se tím řídit, v zájmu reality na IVAO.
Jen ve zkratce k VFR volačkám:
1) Motorová letdla (Cessna 150, 172, 182, Zlín Z-43, 142 apod.) jsou takzvaná dospělá letadla, které mají podle předpisu imatrikulační znaky pro ČR :
OK-ppp
kde OK značí českou příslušnost letounu a "ppp" jsou písmena přidělena podle nějakého řádu (nevím toto přesně, ale je v tom typ letadla, inspektor, který to schválil a rok výroby, myslím). Pro potřeby serverů IVAO stačí, když u těchto strojů budete používat volačky s libovolnými písmeny, ale v tomto tvaru (já jsem Ivo, tak si u VFR letů dávám třeba OK-IVO). Důležité je, aby to obsahovalo to OK- a tři písmena. Většinou se používá imatrikulace daného stroje jako volačka...
2) Ultralehká letadla (kategorije ULL, tzn do vletové hmotnosti max. 450kg) typu Katana, Eurostár, Fox apod. mají v ČR přiděleno následující:
OK-ppp čč
kde OK značí českou příslušnost letounu a "ppp" jsou písmena přidělena podle nějakého řádu a "čč" je dvojmístné číslo. Hlásí se pak, pokud se nepletu, celá takováto imatrikulace (příklad, učím se létat na ULL typu Fox s imatrikulací "OK-KUK 06")
3) Kluzáky, které sice v FSce moc neuvidíme, alespoň ne v FS 9 mají imatrikulaci v ČR přidělenou podle vzoru:
OK-čččč
kde OK značí českou příslušnost letounu a "čččč" jak už si asi každý domyslí značí čtyři čísla. Opět se jako volací znak používá celá imatrikulace. Je možno vidět i na českých repaintech třeba Blaníka (např. OK-9829).
A jen tak naokraj, vojáci mají CEFčččč, CEF (Czech Air Force) a čtyři čísla přidělena podle řádu, který neznám, k tomuto se případně obraťte na Krechiho, který to má v malíčku
Toto jsou zhruba nejčastěji vídané voačky... Úmyslně jsem psal, že to platí v ČR, protože např. v německu už to vypadá zcela jinak. Ale je to určené hlavně pro začínající piloty, takže toto nováčky zatím zajímat nemusí, pokud nechtějí létat jako němci nebo jiná národnost
Toť odemne vše |
| |
|
| | | Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 6. 3. 2007 / 17:59 | |
| | Píše se Eurostar, ne Eurostár |
| |
|
| | | | Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 6. 3. 2007 / 18:22 | |
| | Nojo, promiň |
| |
|
| | | | Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 10:55 | |
| | jo!... na to bacha, to by se mne mohlo osobně dotknout |
| |
|
| | | Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 6. 3. 2007 / 18:25 | |
| | Katana neni ultralight, to je plnokrevný éro |
| |
|
| | | | Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 10:41 | |
| | Jojo, přesně si pamatuju co ti na to napsal u nás PavelS |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 12:09 | |
| | Ja ji musím bránit, mam na ní 20 hodin nálet |
| |
|
| | | Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 6. 3. 2007 / 19:19 | |
| | Mnjó, nedrbejte ho, i když ty informace nejsou úplně pünktlich, má pravdu - volačky (zejména tam, kde nás může slyšet někdo další = IVAO) by měly být O.K., stejně jako ostatní opičárny (frekvence, SIDy STARy a to fšecko). Takže já se přidávám - volačky mají svůj řád, stejně jako v letectví skoro všechno - a ten by bylo dobré dodržovat (i při virtuálních VFR letech)
P.S. imatrikulace "dospělých" letadel:
1. písmeno = rok zápisu do rejstříku (každých 26 let kolem dokola,proto se může imatrikulace opakovat - např. DC-3 po válce a A-310 nyní)
2. písmeno = kategorie letadla - nebo typ
3. písmeno = pořadí v dané kategorii v daném roce
v poslední době ale lze po dohodě s rejstříkem poskládat imatrikualci v těchto mezích docela volně, nemusí to být ausgerechnet jenom o pořadí. Konkrétní příklady imatrikulací mimo řady: OK-FBI, OK-HOL, OK-DSA a další.
Totéž u kluzáků, kde 1. = rok, 2. typ, 3. a 4. - pořadí kusu v typu ten daný rok (příklad: Vivati z r. 1989: OK-9114, 9110, 9117, 9119 atd.)
ULA neumím, tam je to právě nějak rok - typ - inspektor a číslo pořadí u schvalujícího inspektora, ale nejsem si tím tak jistej.
U vojáků bývalo poslední čtyřčíslí odvozeno od výrobního čísla draku (např. u MiG-29 to právě byly poslední čtyři číslice serálu), ale jak je to teď, už nevím... |
| |
|
| | | | Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 6. 3. 2007 / 19:38 | |
| | Ještě je dobrá OK-CIA |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 6. 3. 2007 / 19:39 | |
| | No ja, ta je, myslím, taky trochu z řady. Ale stará dobrá OK-KGB (v Kolíně) a její sestřička OK-KGF (na Ruzyni na špagátě) - to byla holt akorát hezká náhoda |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 6. 3. 2007 / 20:13 | |
| | A jeste jste zapomneli na Hosinskeho OK-BLBa (DA20) |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 6. 3. 2007 / 21:24 | |
| | OK-BLB vyšel náhodou a je regulérně přidělenej, pouze se prý muselo ukecávat, aby tuhle imatrikulačku nepřeskočili. Jinak v hosíně lítá i OK-BLD |
| |
|
| | | Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 07:29 | |
| | | |
|
| | | | Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 09:51 | |
| | Nojo, vlastně, já poplet identifikační čtyřčíslí na letadle a volačku, která u vojáků není (oproti civilu) totéž, sorry...
(armáda mávždycky něco extra - příklad: "bort pjať adin vjernites na točku, jesť takaja informacia, što u vas na bortu navjerno životnoje!" ) |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 13:05 | |
| | Neni to ze Sverazu narodniho lovu? |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 13:16 | |
| | | |
|
| | | | Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 10:34 | |
| | jj, psal jsem, že z pohledu vojáků o tom nevím skoro nic Děkuji za doplnění |
| |
|
| | | Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 11:00 | |
| | Já jsem si osobně vysomroval special volačku MAKAIR 007 (volačka z reálu) , mám ji schválenou . Těm co chtějí používat jiné než standardní volačky doporučuji obrátit se na LS |
| |
|
| | | | Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 11:11 | |
| | LS jako Lukáš Svatoň ? Vidíš, mého Retrievera mi tedy asi velký Buddha taky nějak tajně schválil |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 11:25 | |
| | | |
|
| | | | Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 11:52 | |
| | Treba letadla z Letova se taky hlasi jako Letov 07 atd.. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 11:56 | |
| | | |
|
| | | | | Re: Re: Re: Prosba na všechny nováčky a VFR lítavce na IVAO 7. 3. 2007 / 12:08 | |
| | Ono každý provozovatel, který má schválený ICAO radiotelefoní volací znak ho může používát jako volačku i kdyby to byl sebemenčí stroj, není to vázané jen na aerolinky.
Již tolikrát zmiňovaný hosínský OK-BLB například klidně může letět jako BlueAlfa747 či BlueAlfa001 a podobně. Je to zcela v kompetenci provozovatele. |
| |
|
|