FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 26. 11. 2024, svátek má Artur Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Otázka dne č. 4 - Glideslope Jeden příspěvek | Celý strom
Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 19:00
Rychlokvaška
Tak otázka č.3 nezaznamenala příliš velký zájem, pravděpodobně se veškerá energie investovala do podstatnějších debat na téma Follow me apod.

Nicméně je tu další den a s ním otázka č.4 - záludná a nebezpečná

Situace:
Letadlo letí rychlostí 100kt (ground speed), descent rate 1000fpm a sleduje 3° glideslope. Příslušná ILS indikace je v pořádku (přesně vycentrováno) a nejdná se o poruchu přístroje (G/S flag není vidět).

Otázka:
Je nebo není to v pořádku ? Nezapomeňte na vysvětlení proč
 

Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 20:45
tvojplaton   
Neviem, ci nezadrem, ale: Pri glide slope 3° sa mi zda 1000 descent rate vela. Myslim, ze spravna rychlost klesania by mala byt 500ft (+-). Myslim, ze rychlost (GS) sa lisi od typu lietadla a s odpovedou nema nic spolocne (ak nejde o B737... )
 

Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:14
Rychlokvaška
Část odpovědi je správná, ano, je to hodně A ano, 500fpm by měla být správná hodnota. Groundspeed se liší od typu letadla, jeho konfigurace, hmotnosti, větru, atd., ale v otázce je uvedeno 100kt, takže jde o tuto rychlost.

Ale i když byla část správná (a chválím), chybí vysvětlení, jaktože je indikace glideslope v pořádku...
 

Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 20:51
Totti10
Pokud je hodne silnej protivitr, tak by mohlo bejt v poradku, jenze vzhledem k tomu ze descent rate klesa spolu s GS, tak je 1000fpm opravdu prilis. Ja bych teda rek ze to v poradku neni
 

Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:15
Rychlokvaška
Není, ale proč ?
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:18
Filip   
Letadlo dřív narazí někomu na dvorek než na dráhu
 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:23
Rychlokvaška
Ne proč je špatně, že to zobrazuje správnou hodnotu, ale proč to zobrazuje správnou hodnotu, když to není v pořádku
 

Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   3. 3. 2007 / 15:56
Marky Parky   
Protože v okamžiku měření letadlo zrovna glidescope protíná
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:20
Totti10
Jezis, koukam ze mi vypadnul kousek vety, spravne to melo bejt:

"Pokud je hodne silnej protivitr, tak by GS mohlo bejt v poradku a hodnota 100 by odpovidala, jenze vzhledem k tomu ze descent rate klesa spolu s GS, tak je 1000fpm opravdu prilis."

Sireji uz me asi bohuzel nic nenapada ...
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 22:05
milan
voda?
 

Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:27
Vláďa Stoje
no arcsin(0.1) je 5.7°, takže jestli je indikace ILS v letadle 3° v pořádku, ještě se může jednat o poruchu vlastního ILS na letišti, nebo se přistává na dráhu, která jede 2.7° s kopce. Tuším že tohleto jsou pitomosti a tak mě zajímá skutečné rozuzlení
 

Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:32
Michael   
Nemá to něco společného s false signalem nad g/s?
 

Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:39
Rychlokvaška
To vypadá nadějně A kde se tam bere ?
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:48
tvojplaton   
Myslim, ze aj ked nie je indikovana nefunkcnost ILS indiktora, tak nie je vylucene, ze nefunguje. Niekde som cital, ze sa uz stalo, ze G/S flag ostal zaseknuty a tym padom to vyzeralo, ze je vsetko OK (ale nebolo...).
 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:58
Rychlokvaška
S tím zaseknutím máš sice pravdu, ale nejedná se o poruchu přístroje, to je v zadání
 

Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 22:05
tvojplaton   
To je sice pravda, ale v zatvorke bolo "G/S flag neni videt", tak som myslel, ci to nie je chytak...
 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 22:07
Bery Junior
To se stalo tomu korejskýmu "jumbu", ne? Jak to narval do toho kopce.
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:59
Tragédie v JRD
false signal? treba kvuli spatnymu QNH , poruse vyskomeru nebo ... ?
 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 22:02
Rychlokvaška
ILS je na výškoměru nezávislé To by musela být řekněme porucha toho VSI co ukazuje 1000fpm, ale ne, přístroje jsou v pořádku.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 22:06
Tragédie v JRD
ale ja vim ze ils je na vyskomeru nezavsile.. ale pokud by chytil falesny signal, tak ten muze chytit pokud je prilis vysoko (nebo nizko) - uz si nepamatuju ... takze budik mu muze ukazovat ze klesa spravne (v osach) a pritom prilis rychle .. ni?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 22:10
Rychlokvaška
OK, to už se skoro někam dostáváme.
Osiris to načal falešným signálem, tys to mírně rozšířil "zachycením falešného signálu". Obojí je správně. Nezajímalo mně ale ani tak jak se pilotovi podařilo dostat do takové situace (to nemusí být ani výškoměrem, ale klidně standardně používanou procedurou, kdy se Glide nalítává seshora), ale proč je tam ten falešný signál a tak ukazuje ILS Glideslope všechno OK, jako by se nechumelilo
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 22:27
crazy
Parazitni paprsek/vyzarovani?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 22:27
tvojplaton   
Toto som nie je moje, iba som skopcil to, co sa tyka otazky. Cele je to tu: http://www.vacc-cz.org/download/details.php?file=175
Sestupový vysílač napájí dvě antény a moduluje nosnou vlnu dvěma frekvencemi stejně jako LLZ. Signál modulovaný 90 Hz napájí spodní anténu umístěnou přibližně 2m nad zemí. Horní anténa je ve výšce zhruba 8m a vysílá signál modulovaný 150 Hz. Signál vyzářený anténami vytvoří v prostoru pole v jehož "dolní" části převládá nosná vlna modulovaná signálem 150Hz a v "horní" části pak modulace 90Hz. V místě, kde je modulace obou signálů stejná, se nachází definovaná sestupová rovina. Začíná nad úrovní terénu ve výšce teoreticky 5m, prakticky však začíná využitelný signál ve výšce >50ft nad prahem dráhy. Z této výšky stoupá sestupová rovina v požadovaném úhlu - obvykle 3° - až do vzdálenosti krytí signálem ( cca 18 NM ). Sestupová rovina je tam, kde jsou relativní intenzity tj. hloubky modulace stejné. Takových bodů se vyskytuje několik a proto vznikají falešné sestupové roviny.
 

Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope - SPRÁVNĚ   2. 3. 2007 / 23:15
Rychlokvaška
I zkopírovaná odpověď se počítá, pokud to znamená, že se to hledající takto dozvěděl a bude si pamatovat ;o)

Takže ano, tohle je správná odpověď - indikace je správná, protože je přijímána falešná sestupová rovina v místě, kde se vyskytuje stejná hloubka modulace 150Hz a 90Hz signálu

Doplním a upřesním to co v daném linku není, nebo je uvedeno trochu jinak:
- Falešné sestupové roviny jsou dány kovovými materiály v místě vysílače, odrazy od země a vyzařovacími charakteristikami antény
- První falešná glideslope se objevuje cca ve dvojnásobku té správné, což je v případě 3° zhruba v 6°.
- Falešně glideslope se objevují pouze NAD tou správnou a neměly by tak představovat vážné riziko, nicméně piloti by měli být dostatečně obeznámeni s jejich výskytem a důsledky
- Hlavní problém představují v případě přibližovacích procedur, kdy se glideslope nalétává seshora (např. Heathrow a častěji v budoucnu i jinde) a je na to potřeba dávat pozor
- Krytí signálem glideslope (v článku jsou různé údaje) je standardně do 10NM, +/- 8° v kurzové rovině a 0.45 - 1.75 násobek úhlu v sestupové rovině
- Indikace glideslope je +/- 5 teček při 0.14° na tečku, čili celkem max. +/- 0.7°
- Max. povolená bezpečná odchylka pro stabilizované přiblížení je 1/2 max. výchylky, čili 2,5 tečky - 0.35°. Jen pro představu, ve vzdálenosti 5NM to znamená výškovou odchylku pouhých 177ft, ve vzdálenosti 1NM pak 35ft
- Pro ty co neznají - výpočet pomocí 1 in 60 rule - úhel/60 x vzdálenost (1NM = 6080ft). Vhodná pomůcka i pro kontrolu ILS výšky jako takové - 3/60xDMEx6080, resp. pro zjednodušení DME x úhel x 100, Pro klasické 3° ILS je tak výška v dané DME vzdálenosti DME x 300. Pro výpočet rate of descent pak úhel / 60 x 6080 x groundspeed / 60, zjednodušeně úhel x 100 x groundspeed / 60, nebo úplně jednoduše pro 3° glideslope pak 5 x groundspeed.
 

Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope - SPRÁVNĚ + doplnění   21. 3. 2007 / 23:06
Rychlokvaška
Ještě aby se na to nezapomnělo, existuje ještě jeden problém s falešnou glideslope, mnohem závažnější.
Pro ty co ještě neviděli:
http://www.youtube.com/watch?v=GelRBhJ4gmI
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 22:31
Tragédie v JRD
falesny signal je tam proto, ze je to dano tim, jak ILS funguje. staci se podivat na vyzarovaci diagramy typickeho sestupoveho majaku ...

Velký oblouk zobrazuje intenzitu signálu modulovaného 90Hz a malé oblouky relativní hodnoty signálu modulovaného 150 Hz. Sestupová rovina je tam, kde jsou relativní intenzity tj. hloubky modulace stejné. Takových bodů se vyskytuje několik a proto vznikají falešné sestupové roviny.
38023 B / 600 x 438 / Bez názvu.jpg
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 22:31
Tragédie v JRD
(citace a obrazek pochazi z dokumentu na vacc-cz .. jak uz tu o neco rychleji vyhrabal predrecnik
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 22:46
tvojplaton   
Ale len vdaka tebe, ty si ma "nakopol" spravnym smerom... Cital som to naposledy asi pred tromi mesiacmi (mam to aj stiahnute), ale vobec ma nenapadlo uberat sa v uvahach tymto smerom. Takze si na to vlastne kapol ty. Gratulujem
 

Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:34
pseudoMates
Nevim, maturuju tu nad tím už asi hodinu a půl a nejsem schopnej se něčemu kloudnýmu dobrat.
Osobně si myslim, že pokud je INDIKACE v pořádku, pak musí být tedy chyba někde mezi vysílačem a letadlem..
Napadlo mě tedy akorát rušení, resp. odraz paprsku ILS od nějaké překážky na zemi, která je schopna odrážet radiové vlny dané frekvence a která se nachází někde mezi současnou polohou letadla a skutečným zařízením GP.
Ale to už je asi megakonina..
 

Re: Otázka dne č. 4 - Glideslope   2. 3. 2007 / 21:38
Stew
Nemá naladěno na ILS úplně jiné dráhy v ose ?
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ