FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 3. 11. 2024, svátek má Hubert Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Otázka dne č. 2 - stoupání letadla Jeden příspěvek | Celý strom
Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 21:46
Rychlokvaška
OK, odpovědi byly velmi rychlé ;o)
Tak zkusíme další...

Která ze sil, vytvářená letounem, způsobuje že letadlo stoupá ?
 

Re: Otázka dne č. 2 - odpoved   26. 2. 2007 / 21:50
Totti10
dopredna sila
 

Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved   26. 2. 2007 / 21:53
Kachna   
myslím, že je to Y*cos alpha
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved   26. 2. 2007 / 22:01
nimbo
napíš čo je to za sila, ono sa to označenie líši. Niečo je v anglo-americkej literatúre a niečo iné je napr. v našej(ruskej) lit.
 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved   26. 2. 2007 / 22:23
Kachna   
Y= vztlak
Y=cy*q*S, jestli se nemýlím
 

Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved   26. 2. 2007 / 22:35
nimbo
pre úplnosť L=(cl*ro*A*v^2)/2
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved   26. 2. 2007 / 22:42
Kachna   
L=Y že. Ale já zůstanu raději u českého podání výpočtu vztlaku. Je to jednodušší. Pak na druhou stranu, tohle mi dokáže nasr...**, že všichni dnes vydávají učebnice jako, kdyby byly jen pro vysoškoláky. Pak když k tomu sedne někdo kdo nemá vysokou školu, nebo není zrovna zběhlí v matematice, tak mu to stejně musíš vystvětlit podle starého dobrého vzorečku.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved   26. 2. 2007 / 22:52
nimbo
ak to q je dynamický tlak, tak to máš dobre aj ty
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved   26. 2. 2007 / 23:05
Kachna   
jj, přesně tak.
 

Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:03
Salmak
...zeby kombinacia tahu motorov a vztlaku kridel??? ;o)
 

Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:09
North-Wind   
Este si zabudol silu pilotovej ruky, ktora lietadlo uvedie do stupania
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:10
Salmak
...ee, tlacitko TO/GA ;o)
 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:35
pseudoMates
U Airbusů "take off" + enter.
 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:51
North-Wind   
Nie kazde lietadlo ma TO/GA ,takze to musime brat vseobecne
 

Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:11
richie
tah?
 

Re: Otázka dne č. 2 - odpoveď   26. 2. 2007 / 22:13
Marek Guman
ja myslim, ze je to velmi jednoduche, a teda, ze je to vztlakova sila, po anglicky lift.
Pise sa to uz v prvej z Kingovych lekcii, kopirujem: " It's lift that keeps an airplane airborne."
 

Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:23
Jennik   
Podle me jde o TAH (THRUST) motoru.

Samotny VZTLAK (LIFT) nestaci na souvisle stoupani, ale bez nej se samozrejme neobejdem.
 

Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:23
Kachna   
a co v termice?
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:28
Fabo™   
To je ovšem iný prípad, tam ťa stúpa sila stúpajúceho vzduchu.
 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:42
Latom   
Pro játro (čti ATR) to asi funguje. Ono to je jen "uřvaný větroň".
Prostě mi to nedalo nereagovat. Tak promiťe, komu to ublížilo.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:43
Kachna   
Kamarád říká ATRce "Obracečka sena"
 

Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla   26. 2. 2007 / 22:45
Rychlokvaška
No, teď už se mi to líbí víc Takže to tu asi necháme do zítra...
Některé odpovědi byly velmi blízko, ale pořád to není to co chci slyšet

Jenom podotýkám k nejčastější špatné odpovědi - vztlak to opravdu není. I když se to většinou při klasickém výcviku takhle nediskutuje, vztlak je při stoupání letadla nižší než jeho tíha, takže kdyby to bylo vztlakem, tak letadlo spíše klesá...
 

Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla odpoveď   26. 2. 2007 / 23:16
nimbo
osobne si myslím, že to je rozdiel medzi využiteľným a potrebným ťahom
 

Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla odpoveď - SPRÁVNĚ   26. 2. 2007 / 23:59
Rychlokvaška
BINGO ;o) Že to odhodlávání ale trvalo...

Úplně správně je to excess thrust, resp. česky přebytek tahu.

Pokud chceme stoupat, zvětšíme úhel náběhu (lidově "přitáhneme k sobě", což není vždy totéž . Pokud přitom nezvýšíme tah, bude se s dalším přitahováním snižovat postupně dopředná rychlost až do nástupu pádu. Pokud zvýšíme tah jenom natolik, abychom vybalancovali nárůst odporu, budeme držet hladinu se zvýšeným úhlem náběhu. Ale abychom mohli stoupat, musíme jednak zvětšit úhel náběhu a druhak zvýšit výkon motorů nad hranici potřebného tahu pro balancování odporu - a tomu se říká excess thrust. Čím je menší rezerva tohoto přebytku (rozdíl mezi maximem dostupným z motorů a minimem potřebným pro balancování odporu), tím letadlo méně stoupá, až dosáhne úrovně, kdy stoupat dále nedokáže. Nutno podotknout, že moderní vysoce výkonné motory mají přebytku tolik, že je dostup limitován jinými záležitostmi, o kterých jsem psal nedávno v souvislosti s havárií Tu-154.

A na závěr ještě sumarizace (snad to půjde i bez obrázku).

U rovnoměrného, přímočarého, neakcelerovaného letu ve stejné výšce existuje následující rovnováha sil:
- odpor balancovaný tahem
- tíha balancovaná vztlakem (pomineme teď jednu drobnost, kterou si nechám na nějakou z příštích otázek

Vztlaková síla má působiště v centre of pressure a je kolmá na vektor směru letu, odpor směřuje dozadu rovnoběžně s vektorem směru letu, tíha směřuje proti vztlaku z těžiště a tah směřuje z motorů v dopředném směru jejich podélné osy. Když letadlo stoupá, vektor vztlaku je posunutý mírně dozadu, balancující opačně směřující tíhovou složku. Protože ale celková tíha působí kolmo dolů (zvětšená o složku tíhy směřující dozadu díky úhlu náběhu), vztlak je tak menší než celková tíha. A protože tuto dozadu směřující složku tíhy je třeba vybalancovat (přidává se tak k odporu směřujícímu daným směrem dozadu), jediná síla směřující proti této složce kterou k tomu máme je přebytek tahu. Z toho taky vyplývá, že úhel stoupání (gradient) může být jen takový, kolik máme přebytku tahu, abychom vybalancovali onen přírůstek odporu, způsobený dozadu směřující složkou tíhy.

A ještě pár vzorečků jako důkaz ;o)
L = W cos y (vztlak, tíha, úhel - vztlak balancuje jen kolmou složku tíhy)
T = D + W sin y (tah, odpor, tíha, úhel - celkový tah musí být adekvátní součtu odporu a dozadu působící složky tíhy)
% gradient = T - D / W * 100 (úhel vyjádřený gradientem, tah, odpor, tíha - T-D je onen excess thrust a čím je větší než tíha, tím více to stoupá - pod větším úhlem, větším procentuálním gradientem)

Z toho taky vyplývá:
- odporu se taky někdy říká thrust required
- ztráta jednoho motoru znamená sice 50% úbytek tahu, ale 75% úbytek excess thrust
- tak jak excess thrust ubývá (s výškou, vyšší teplotou vzduchu, vlhkostí, výškou - resp. obecně nižší hustotou), tak to hůř stoupá, až to nakonec nestoupá vůbec
- to že tah má působiště v motorech má taky svoje zajímavé důsledky, např. při jeho zvýšení (páka s bodem rotace v těžišti)
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla odpoveď - SPRÁVNĚ   27. 2. 2007 / 18:53
kuma   
Hmhmhmhm....
S´ to napsal hezky, ale jak to že taky stoupá můj Blaníček?
Sem hledal ňákej "thrust" vzádu v kornoutu a byly tam jen takový dráty...

 

Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - Odpoveď   26. 2. 2007 / 23:23
Fabo™   
Zabudnite na všetky, vztlaky, ťahy, odpory gravitácie dynamické tlaky atď....



Lietadlá leitajú vďaka sile peňazí ;o)
 

Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - Odpoveď   26. 2. 2007 / 23:24
pseudoMates
Svatá pravda..
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - Odpoveď   26. 2. 2007 / 23:48
Kachna   
Kdyby bůh chtěl, abychom létali, dal by nám více peněz.
 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - Odpoveď   26. 2. 2007 / 23:56
Serž   
svata pravda ^ 2
 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - Odpoveď   27. 2. 2007 / 07:05
North-Wind   
a kridla...
 

Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   26. 2. 2007 / 23:28
Willhelm   
Já myslím, že je to podtlak působící na straně profilu křídla (zpravidla tedy horní strana), kde jej vzduch obtéká rychleji - protože tam dochází k zahuštění proudnic - tedy statický tlak je tam menší než atmosférický a tím dojde k tomu podtlaku který "nasává" horní stranu profilu křídla nahoru. Je to myslím Bernouliho rovnice - vzpomeňte na pokus ve škole s dvěma papíry blízko sebe - jak se mezi ně fouká a ony jdou k sobě místo od sebe. Jinak to je jen jedna složka díky které letadlo letí - nějak se to následně rozkládá na různé síly ale to už si moc nepamatuji. Je to to cos chtěl slyšet? (Líp to popsat nedovedu fyzika mě nikdy moc nebavila...)
 

Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   26. 2. 2007 / 23:51
EASY305
Primárně přebytek tahu.
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   26. 2. 2007 / 23:55
Serž   
v dusledku vztlak
 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 10:35
SONP   
Počkejte, svislá složka vztlaku přece ve stabilním letu musí být rovná tíze. Takže při stabilním stoupání s tím vztlak nemá nic společného, a to ani v kombinaci s přebytečným tahem, ne?

Vztlak jenom drží letadlo ve vzduchu, ale stoupá se jenom tahem... Nebo ne?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 12:08
Serž   
ja nic, ja fotograf
pouze jsem spekuloval
20555 B / 375 x 500 / IMG_0545.JPG
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 13:06
Kachna   
Serži, co ta ústroj! Takhle vypadá někdo, kdo má chránit můj bezstarostný spánek? Že se nestydíš. Takhle přijet já pro velitele základny tak mě nechal zavřít. A to i kdybych to měl za 5 do civilu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 13:07
Karel
hele, moc se tady nenaparuj, ty, speciálně TY, to máš za 3,5 dne (ode dneška 27.2. 13 něco) na pekáč, jestli mi rozumíš... A s lítáním máš utrum.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 13:29
Kachna   
njn, cest la vie. Vojta sliboval, že nechá něco uklohnit. Tak by mohl objednat kachničku,...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 13:08
Willhelm   
Mě jako bývalého velitele spojařského družstva fascinuje ten tydlifon. Jak si kurnik vzpomenu na cívky s dráty... nějak mě rozbolí celý člověk... )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 13:12
Serž   
ja se rozhodl ze malou polni tahat nebudu, tak jsem vsechno vyklopil a nosil jen RFku, o to lip se fotilo
 

Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 12:25
Karel
Cituji moravaka...

"... Bernouliho rovnice - vzpomeňte na pokus ve škole s dvěma papíry blízko sebe - jak se mezi ně fouká a ony jdou k sobě místo od sebe..."

- sice si nevzpomínám, ale když tohle uděláš ve vakuu s nenabitými tenkými kovovými destičkami, pak tam působí tzv. ................... (doplňte), kterážtož obě desky k sobě přitahuje.

Kontrolní otázky:
1. jak se tato síla nazývá?
2. co toto přibližování způsobuje (gravitaci velmi lehoučkých desek zanedbávám, protože je prakticky neměřitelná)
3. co to má společného s aviatikou? ))
 

Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 12:42
Willhelm   
Hele pražáku, doufám že se v pátek sejdeme v Kladně nad stakanem vodky kde to můžeme rozebrat... )

Jinak myslím že máš na mysli Casimirův efekt.
2. způsobují to fotony, které mají na každé straně desek jinou vlnovou délku...
3. má to společného tolik, že je to potencionální zdroj energie a možná by šel využít pro pohon kosmických lodí...

Ale to už Karlíku zabíháme do teorií kvantové fyziky - jestli mi teda rozumíš a to už je na mě silná káva. )

 

Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 13:06
Karel
velmi správně, soudruhu, velmi správně... Kromě nepřesné odpovědi č. 2
 

Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 13:10
Willhelm   
Říkal jsem, že fyziku nesnáším a mám o ní jen chabou představu. Ne tak na mě s kvantovou... Co to Kladno? Přijedeš? )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 13:24
Karel
Odpověď pro případné zájemce:

Casimirův efekt způsobují vakuové fluktuace, které mohou v místě mezi deskami nabývat pouze omezených hodnot (správně jsi to vztáhl k vlnové délce, což jest jakási možnost, jak si to představit) narozdíl od těch, ke kterým dochází "vně" prostoru omezeného destičkami. Přesná definice je nad rámec této diskuse, podrobnosti v Privátních zprávičkách...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 14:01
Už přistál   
A na pantofli?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 14:22
Karel
už se to tam řeší...
 

Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď   27. 2. 2007 / 15:04
Palo-LM   
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=154319&lan=0
 

FS Medlánky
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ