| | | Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 21:46 | |
| | OK, odpovědi byly velmi rychlé ;o)
Tak zkusíme další...
Která ze sil, vytvářená letounem, způsobuje že letadlo stoupá ? |
| |
|
| | | Re: Otázka dne č. 2 - odpoved 26. 2. 2007 / 21:50 | |
| | | |
|
| | | | Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved 26. 2. 2007 / 21:53 | |
| | myslím, že je to Y*cos alpha |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved 26. 2. 2007 / 22:01 | |
| | napíš čo je to za sila, ono sa to označenie líši. Niečo je v anglo-americkej literatúre a niečo iné je napr. v našej(ruskej) lit. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved 26. 2. 2007 / 22:23 | |
| | Y= vztlak
Y=cy*q*S, jestli se nemýlím |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved 26. 2. 2007 / 22:35 | |
| | pre úplnosť L=(cl*ro*A*v^2)/2 |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved 26. 2. 2007 / 22:42 | |
| | L=Y že. Ale já zůstanu raději u českého podání výpočtu vztlaku. Je to jednodušší. Pak na druhou stranu, tohle mi dokáže nasr...**, že všichni dnes vydávají učebnice jako, kdyby byly jen pro vysoškoláky. Pak když k tomu sedne někdo kdo nemá vysokou školu, nebo není zrovna zběhlí v matematice, tak mu to stejně musíš vystvětlit podle starého dobrého vzorečku. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved 26. 2. 2007 / 22:52 | |
| | ak to q je dynamický tlak, tak to máš dobre aj ty |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - odpoved 26. 2. 2007 / 23:05 | |
| | | |
|
| | | Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:03 | |
| | ...zeby kombinacia tahu motorov a vztlaku kridel??? ;o) |
| |
|
| | | | Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:09 | |
| | Este si zabudol silu pilotovej ruky, ktora lietadlo uvedie do stupania |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:10 | |
| | ...ee, tlacitko TO/GA ;o) |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:35 | |
| | U Airbusů "take off" + enter. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:51 | |
| | Nie kazde lietadlo ma TO/GA ,takze to musime brat vseobecne |
| |
|
| | | Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:11 | |
| | | |
|
| | | Re: Otázka dne č. 2 - odpoveď 26. 2. 2007 / 22:13 | |
| | ja myslim, ze je to velmi jednoduche, a teda, ze je to vztlakova sila, po anglicky lift.
Pise sa to uz v prvej z Kingovych lekcii, kopirujem: " It's lift that keeps an airplane airborne." |
| |
|
| | | Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:23 | |
| | Podle me jde o TAH (THRUST) motoru.
Samotny VZTLAK (LIFT) nestaci na souvisle stoupani, ale bez nej se samozrejme neobejdem. |
| |
|
| | | | Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:23 | |
| | | |
|
| | | | | Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:28 | |
| | To je ovšem iný prípad, tam ťa stúpa sila stúpajúceho vzduchu. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:42 | |
| | Pro játro (čti ATR) to asi funguje. Ono to je jen "uřvaný větroň".
Prostě mi to nedalo nereagovat. Tak promiťe, komu to ublížilo. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:43 | |
| | Kamarád říká ATRce "Obracečka sena" |
| |
|
| | | Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla 26. 2. 2007 / 22:45 | |
| | No, teď už se mi to líbí víc Takže to tu asi necháme do zítra...
Některé odpovědi byly velmi blízko, ale pořád to není to co chci slyšet
Jenom podotýkám k nejčastější špatné odpovědi - vztlak to opravdu není. I když se to většinou při klasickém výcviku takhle nediskutuje, vztlak je při stoupání letadla nižší než jeho tíha, takže kdyby to bylo vztlakem, tak letadlo spíše klesá... |
| |
|
| | | Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla odpoveď 26. 2. 2007 / 23:16 | |
| | osobne si myslím, že to je rozdiel medzi využiteľným a potrebným ťahom |
| |
|
| | | | Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla odpoveď - SPRÁVNĚ 26. 2. 2007 / 23:59 | |
| | BINGO ;o) Že to odhodlávání ale trvalo...
Úplně správně je to excess thrust, resp. česky přebytek tahu.
Pokud chceme stoupat, zvětšíme úhel náběhu (lidově "přitáhneme k sobě", což není vždy totéž . Pokud přitom nezvýšíme tah, bude se s dalším přitahováním snižovat postupně dopředná rychlost až do nástupu pádu. Pokud zvýšíme tah jenom natolik, abychom vybalancovali nárůst odporu, budeme držet hladinu se zvýšeným úhlem náběhu. Ale abychom mohli stoupat, musíme jednak zvětšit úhel náběhu a druhak zvýšit výkon motorů nad hranici potřebného tahu pro balancování odporu - a tomu se říká excess thrust. Čím je menší rezerva tohoto přebytku (rozdíl mezi maximem dostupným z motorů a minimem potřebným pro balancování odporu), tím letadlo méně stoupá, až dosáhne úrovně, kdy stoupat dále nedokáže. Nutno podotknout, že moderní vysoce výkonné motory mají přebytku tolik, že je dostup limitován jinými záležitostmi, o kterých jsem psal nedávno v souvislosti s havárií Tu-154.
A na závěr ještě sumarizace (snad to půjde i bez obrázku).
U rovnoměrného, přímočarého, neakcelerovaného letu ve stejné výšce existuje následující rovnováha sil:
- odpor balancovaný tahem
- tíha balancovaná vztlakem (pomineme teď jednu drobnost, kterou si nechám na nějakou z příštích otázek
Vztlaková síla má působiště v centre of pressure a je kolmá na vektor směru letu, odpor směřuje dozadu rovnoběžně s vektorem směru letu, tíha směřuje proti vztlaku z těžiště a tah směřuje z motorů v dopředném směru jejich podélné osy. Když letadlo stoupá, vektor vztlaku je posunutý mírně dozadu, balancující opačně směřující tíhovou složku. Protože ale celková tíha působí kolmo dolů (zvětšená o složku tíhy směřující dozadu díky úhlu náběhu), vztlak je tak menší než celková tíha. A protože tuto dozadu směřující složku tíhy je třeba vybalancovat (přidává se tak k odporu směřujícímu daným směrem dozadu), jediná síla směřující proti této složce kterou k tomu máme je přebytek tahu. Z toho taky vyplývá, že úhel stoupání (gradient) může být jen takový, kolik máme přebytku tahu, abychom vybalancovali onen přírůstek odporu, způsobený dozadu směřující složkou tíhy.
A ještě pár vzorečků jako důkaz ;o)
L = W cos y (vztlak, tíha, úhel - vztlak balancuje jen kolmou složku tíhy)
T = D + W sin y (tah, odpor, tíha, úhel - celkový tah musí být adekvátní součtu odporu a dozadu působící složky tíhy)
% gradient = T - D / W * 100 (úhel vyjádřený gradientem, tah, odpor, tíha - T-D je onen excess thrust a čím je větší než tíha, tím více to stoupá - pod větším úhlem, větším procentuálním gradientem)
Z toho taky vyplývá:
- odporu se taky někdy říká thrust required
- ztráta jednoho motoru znamená sice 50% úbytek tahu, ale 75% úbytek excess thrust
- tak jak excess thrust ubývá (s výškou, vyšší teplotou vzduchu, vlhkostí, výškou - resp. obecně nižší hustotou), tak to hůř stoupá, až to nakonec nestoupá vůbec
- to že tah má působiště v motorech má taky svoje zajímavé důsledky, např. při jeho zvýšení (páka s bodem rotace v těžišti) |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla odpoveď - SPRÁVNĚ 27. 2. 2007 / 18:53 | |
| | Hmhmhmhm....
S´ to napsal hezky, ale jak to že taky stoupá můj Blaníček?
Sem hledal ňákej "thrust" vzádu v kornoutu a byly tam jen takový dráty...
|
| |
|
| | | Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - Odpoveď 26. 2. 2007 / 23:23 | |
| | Zabudnite na všetky, vztlaky, ťahy, odpory gravitácie dynamické tlaky atď....
Lietadlá leitajú vďaka sile peňazí ;o) |
| |
|
| | | | Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - Odpoveď 26. 2. 2007 / 23:24 | |
| | Svatá pravda.. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - Odpoveď 26. 2. 2007 / 23:48 | |
| | Kdyby bůh chtěl, abychom létali, dal by nám více peněz. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - Odpoveď 26. 2. 2007 / 23:56 | |
| | | |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - Odpoveď 27. 2. 2007 / 07:05 | |
| | | |
|
| | | Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 26. 2. 2007 / 23:28 | |
| | Já myslím, že je to podtlak působící na straně profilu křídla (zpravidla tedy horní strana), kde jej vzduch obtéká rychleji - protože tam dochází k zahuštění proudnic - tedy statický tlak je tam menší než atmosférický a tím dojde k tomu podtlaku který "nasává" horní stranu profilu křídla nahoru. Je to myslím Bernouliho rovnice - vzpomeňte na pokus ve škole s dvěma papíry blízko sebe - jak se mezi ně fouká a ony jdou k sobě místo od sebe. Jinak to je jen jedna složka díky které letadlo letí - nějak se to následně rozkládá na různé síly ale to už si moc nepamatuji. Je to to cos chtěl slyšet? (Líp to popsat nedovedu fyzika mě nikdy moc nebavila...) |
| |
|
| | | | Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 26. 2. 2007 / 23:51 | |
| | | |
|
| | | | | Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 26. 2. 2007 / 23:55 | |
| | | |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 10:35 | |
| | Počkejte, svislá složka vztlaku přece ve stabilním letu musí být rovná tíze. Takže při stabilním stoupání s tím vztlak nemá nic společného, a to ani v kombinaci s přebytečným tahem, ne?
Vztlak jenom drží letadlo ve vzduchu, ale stoupá se jenom tahem... Nebo ne? |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 12:08 | |
| | ja nic, ja fotograf
pouze jsem spekuloval |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 13:06 | |
| | Serži, co ta ústroj! Takhle vypadá někdo, kdo má chránit můj bezstarostný spánek? Že se nestydíš. Takhle přijet já pro velitele základny tak mě nechal zavřít. A to i kdybych to měl za 5 do civilu. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 13:07 | |
| | hele, moc se tady nenaparuj, ty, speciálně TY, to máš za 3,5 dne (ode dneška 27.2. 13 něco) na pekáč, jestli mi rozumíš... A s lítáním máš utrum. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 13:29 | |
| | njn, cest la vie. Vojta sliboval, že nechá něco uklohnit. Tak by mohl objednat kachničku,... |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 13:08 | |
| | Mě jako bývalého velitele spojařského družstva fascinuje ten tydlifon. Jak si kurnik vzpomenu na cívky s dráty... nějak mě rozbolí celý člověk... ) |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 13:12 | |
| | ja se rozhodl ze malou polni tahat nebudu, tak jsem vsechno vyklopil a nosil jen RFku, o to lip se fotilo |
| |
|
| | | | Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 12:25 | |
| | Cituji moravaka...
"... Bernouliho rovnice - vzpomeňte na pokus ve škole s dvěma papíry blízko sebe - jak se mezi ně fouká a ony jdou k sobě místo od sebe..."
- sice si nevzpomínám, ale když tohle uděláš ve vakuu s nenabitými tenkými kovovými destičkami, pak tam působí tzv. ................... (doplňte), kterážtož obě desky k sobě přitahuje.
Kontrolní otázky:
1. jak se tato síla nazývá?
2. co toto přibližování způsobuje (gravitaci velmi lehoučkých desek zanedbávám, protože je prakticky neměřitelná)
3. co to má společného s aviatikou? )) |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 12:42 | |
| | Hele pražáku, doufám že se v pátek sejdeme v Kladně nad stakanem vodky kde to můžeme rozebrat... )
Jinak myslím že máš na mysli Casimirův efekt.
2. způsobují to fotony, které mají na každé straně desek jinou vlnovou délku...
3. má to společného tolik, že je to potencionální zdroj energie a možná by šel využít pro pohon kosmických lodí...
Ale to už Karlíku zabíháme do teorií kvantové fyziky - jestli mi teda rozumíš a to už je na mě silná káva. )
|
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 13:06 | |
| | velmi správně, soudruhu, velmi správně... Kromě nepřesné odpovědi č. 2 |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 13:10 | |
| | Říkal jsem, že fyziku nesnáším a mám o ní jen chabou představu. Ne tak na mě s kvantovou... Co to Kladno? Přijedeš? ) |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 13:24 | |
| | Odpověď pro případné zájemce:
Casimirův efekt způsobují vakuové fluktuace, které mohou v místě mezi deskami nabývat pouze omezených hodnot (správně jsi to vztáhl k vlnové délce, což jest jakási možnost, jak si to představit) narozdíl od těch, ke kterým dochází "vně" prostoru omezeného destičkami. Přesná definice je nad rámec této diskuse, podrobnosti v Privátních zprávičkách... |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 14:01 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 14:22 | |
| | | |
|
| | | | Re: Re: Otázka dne č. 2 - stoupání letadla - odpověď 27. 2. 2007 / 15:04 | |
| | | |
|
|