Nechtěl jsem se zapojovat, ale svým příspěvkem jsi to trošku přepískl. Jistě ti nejde o flame, mě taky ne, ale reagovat musím. To že je někdo velmi zkušený a kvalitní pilot vůbec ještě neznamená, že je to odborník na elektrotechniku a specialista na elektromagnetické rušení. To co psal Latom, to vůbec nejsou technické pi...ny, to je holá realita. Vysílající mobil dokáže více či méně zblbnout jakoukoliv elektroniku. Samozřejmě sytémy v letadle nejsou spotřební zboží a jsou jistě stíněné kvalitněji, než běžná elektronika. Ale doporučím ti pokus, jestli máš klasický CRT monitor, zkus přiložit mobil k jeho spodní části a vytoč hovor. Budeš se asi divit, jak ti začne obraz poskakovat. Takže to, že si piloti dovolí položi zapnutý mobil na střední panel, to mluví jen a pouze o nezodpovědnosti, ne o zkušenosti! I když bych to spíš označil za hloupost z nevědomosti. Jistě, ono se 1000x nic nestane, protože ten mobil asi ve většině případů zrovna nemá takovou polohu, aby se jeho rušení dostalo v patřičné inteznitě do některého z důležitých obovodů nebo jen zrovna nevysílá atd., ale až se to jednou stane, bude pozdě. Něco jiného je, že se zavádí systémy mobilních sítí na palubách, protože tam cestující nemá možnost přiblížit mobil k nějaké důležité elektronice a navíc palubní systém řídí mobilní telefony tak, aby vysílaly s minimálním výkonem. Což se ovšem neděje, pokud se mobil v letadle začne snažit hlásit do pozemní sítě, v tom případěpoužívá plný výkon. Než začneš vynášt takové rychlé a nepříliš slušné soudy, doporučuju seznámit se alespoň se základy šíření eletromagnetického vlnění.
P.S. byl jsem radioamatér a teď se zabývám servisováním mobilních telefonů a troufám si tvrdit, že něco o elektromagnetickém rušení vím. S velkou pravděpodobností víc, než piloti, pokud to zrovna nejsou ing. elektrotechnici |
|