S číslovaním koľají to je relatívne jednoduché. Začína sa od koľaje, ktorá je priama - čo sa týka vyhybiek (tj. cez všetky výhybky sa ide priamo nie po odbočujúcej vetve, z dôležitejšieho smeru, ak sa v stanici stretáva viac tratí) - a potom sa na jednu stranu počítajú párne koľaje a na druhú stranu nepárne. Ak sú priame dve koľaje (bežne na dvojkoľajných tratiach) jedna je označená ako 1 a druhá ako 2. To je tiež presne predpísané, a záleží od toho ktorá (koľaj trate, nie koľaj v stanici) je severne/južne alebo východne/západne (už si ale nepamätám ktorá je 1). Takže sa môže stať, že napríklad existuje v staici iba jedna nepárna koľaj (1) a množstvo párnych (2,4,...). V Blave hl.st. sú napríklad priebežné koľaje 1. a 2. koľaj v poradí od budovy a teda máme v poradí od budovy 1,2,4,..26. http://rail.sk/arp/slovakia/zst/img/132068y.gif
A koľaje 3,5..11 sú v múzeu dopravy.
Čo sa týka výrazu "kusá", je to označenie pre koľaj, z ktorej sa dá vlakom odísť iba jedným smerom napr v Blave 12,24,26,3,5..11. Ľudovo nazývaná aj "slepá". V Prahe na hlavnom sú to tuším všetky.
No a označenie severná/južná časť nástupišťa je už čiste "lokálna" záležitosť a asi iba vyjadruje polohu, ak sú na koľaji za sebou dva vlaky s rôznymi cieľovými stanicami. Ale to je iba predpoklad.
Nič nie je také zložité, pokiaľ človek vidí do systému. |
|