FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 19. 4. 2025 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
GPS versus FMS Jeden příspěvek | Celý strom
GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 00:55
Vulcan
Jedna otazocka? Je mozne aby v reale GPS npr. ten Garmin tusim 500 co je default v FS 2004 nahradil funkciu LNAV pristroja FMS. Teda ide mi o to ci taketo zariadenie dokaze dat pokyn servopohonom aby riadil let autopilotom. Pretoze ked si nahram do GPS nejaky let a potom zapnem na AP funkciu NAV/GPS na GPS a stlacim tlacidlo nav litadlo leti po trati nahratej v GPS. Toto sa mi moc nezda a myslim ze to je iba nejaky microsoftacky pokus aspon tak nejako nahradit FMS ich defaulnych lietadlach. Dakujem
 

Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 01:09
Rychlokvaška
Ano, je to možné, velmi užitečné a široce používané a certifikované.
Ne ,není to jen výmysl MS.
 

Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 07:05
Marky Parky   
Jen ten skutečný Garmnin toho umí ještě o mnoho víc - ve FSce je notně ořezaný...
 

Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 09:29
Vulcan
No tak to vam dakujem... Len mi neslo dohlavy ci nieco take relativne lacne a jednoduche ( myslim tie GPS 296 ... 500 ) mozu nahradit nieco tak zlozite ako je cely FMS
 

Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 13:50
Rychlokvaška
No, ona taková třebas GNS530 nebo velká 1000 vůbec nejsou lacné ani jednoduché To je MS v FSce z toho dělá dost primitivní zařízení.
 

Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 11:29
Buenos Aires   
Četl jsem, že ČSA s ATR takto létají. Je to pravda nebo blaf ?
 

Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 12:37
EASY305
blaf blaf blaf. Lítá s tím kámoš. Dnes jdem na floorbal. Večer upřesním. GPS nahradí FMC jen z části. Samozřejmě nepočítá letové výkony, neumí VNAV. Přes GPS nemůžeš na rozdíl od FMC řídit celý let. Je to stejné v tom smyslu, že poslouží k prostorové orientaci a navigaci. Taktéž aspoň co vím, není GPS spřežena s žádným systémem pro vedení letu. Ale jinak ta co psal Marky a Phantom.
 

Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 13:54
Rychlokvaška
GPS může počítat i letové výkony, některé umí i VNAV (některé jen jednoduše a pro monitorování). Let můžeš "řídit" podobným způsobem jako s FMC, kterou ovšem taky mimochodem rozhodně celý let "řídit" nelze Stejně tak GPS bývá spřažena se systémem pro vedení letu, pokud to umí GPSka a letadlo...

...a traktor palbu opětoval a poté odletěl zpět na základnu
 

Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 12:53
Michael   
737 (jen NG) používají GPS spolu s inerciální navigací a rádiem (VOR), ale jenom pro zjištění polohy. Nemají proto ani žádný GPS displej, informace o poloze je předávána do FMC.
 

Re: Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 13:44
Rychlokvaška
1.) Nepoužívá se inerciální navigace (Inertial Navigation System - INS), která je 20-30 let starou technologií, ale Inerciální Referenční Systém (IRS), což je jak svou konstrukcí, tak parametry a možnostmi velmi rozdílné zařízení.

2.) Vstupní signály nejsou jen GPS, IRS a "rádio (VOR)", ale taky DME (důležitější než VOR), signály z Air Data Computeru (zejména TAS) a občas LORAN.

3.) Nepoužívá se v žádném případě pouze pro zjišťování polohy, protože natolik přesné zařízení by byla jednak velká škoda nevyužít pro spoustu ostatního a druhak člověk pro navigaci a řízení letadla potřebuje víc než jenom polohu.
IRS poskytuje:
- pitch + roll attitude (využívaná i např. pro umělé horizonty)
- inerciální pitch + roll rate
- heading - true z laser gyra a magnetic po zakomponování variation z databáze
- akceleraci ve 3 osách
- úhlové změny ve 3 osách
- inerciální rychlost (sever/jih, východ/západ, groud speed, true alt, vertical rate)
- wind speed, angle, drift
- flight path angle a akceleraci
- along a cross track akceleraci
- vertikální akceleraci
- inerciální výšku
- a ano, taky longitude a latitude
A výsledná data potom nevyužívá jen FMC, ale taky:
- Flight control computer, thrust management computer (FADEC), stability augementation system (yaw damper), weather radar (stabilizace antény), anti-skid pro autobrake, ADI (umělý horizont), HSI, VSI, RDMI, flight data recorder

4.) Mají displej, na overheadu, kde se krom souřadnic může zobrazit taky jiné zjištěné parametry, jako např. vítr, groundspeed, apod.
 1x  

Re: Re: Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 14:00
EASY305
Dobrýýý vole. Tak doufám, že mě tou 757 někdy svezeš. Go Ahead!!! Vždycky mě potěší když někdo napíše takovej článek, protože víc se setkáš s tím, že lidi akorát cvakaj kňoflíky.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 20:10
Fabo™   
757 je nádherný stroj, škoda že LDSácka je len pre FSX.

btw. u akého operátora plánuješ lietať? V Británii alebo trebárs SVK? Pokiaľ viem tak v Česku sa rada 757/767 neprevádzkuje a ani neplánuje...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 21:34
Rychlokvaška
No když mi nebudeš říkat vole, tak se můžeš zeptat až budu mít za sebou první 70ti tunový touch'n'go, do té doby na tom s tou tužbou po svezení budem podobně

Jinak...ono to do jisté míry je hlavně o cvakání knoflíků
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 22:20
Fabo™   
"až budu mít za sebou první 70ti tunový touch'n'go"

jo to už je masa....

k tomu vole: zvolanie údivu ;o)
 

Re: Re: Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 15:19
Balooo   
Rozumím tomu po přečtení http://en.wikipedia.org/wiki/Inertial_reference_system dobře, že INS se od IRS liší v tom, že INS je použito samo o sobě k navigaci, ale IRS je jedním ze vstupů navigačního systému? Jinak z pohledu funkcionality mi přijdou obdobný.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 15:49
Rychlokvaška
Z pohledu funkcionality ve smyslu "tady máš blackbox a tenhle kablík zapoj do FMC" přibližně ano
Jen konstrukce, montáž, hmotnost, cena, princip měření a fungování, třídy přesnosti a škála možných výstupů a poskytovaných parametrů je úplně něco jiného
A ano, INS může být i přímo samostatná jednotka poskytující navigaci na základě zadaných souřadnic po trati a výpočet různých dalších parametrů (např. Delco Carousel, mimochodem ve skvěle provedeném free addonu dstupná i pro MSFS).
 

Re: Re: Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 15:23
Michael   
Asi jsi mě nepochopil, já psal o GPS, a ten akceleraci měřit nebude. Taky jsem nepsal jen FMC, ale FMC. A GPS má displej na overheadu? Jinak hezký článek
 

Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 15:44
Rychlokvaška
Asi jsem si špatně vyložil použitý slovosled, tak jsem cítil potřebu upřesnit. Věřím, že to nebylo ku škodě.
GPS ne, IRS, za využití GPS a ostatního zmíněného. A taky v FMC...tam dokonce i přímo GPS získané souřadnice.
 

Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 15:48
Michael   
Jasně že ne, ale nerad bych vypadal jako úplný blbec, i když mezery mám, to nepopírám. Tu pozici v FMC jsem právě myslel tím, že data z GPS jdou do FMC. Aspoň mám už jasno v INS vs IRS
 

Re: Re: Re: GPS versus FMS   8. 1. 2007 / 18:47
EASY305
Pro Buenos Aires. Tak jsem ze sebe udělal vola, tak že se omlouvám. (floorbal byl o.k.) Žádné blaf blaf, ale některé naše ATRy (ne všechny) mají GPS a je spřežena s AP. Podle toho co mi říkal, tak to více méně funguje shodně s FSkou. (samozřejmě ne zdaleka tak přesně). Tak ještě jednou sorry. (t.j.tak když se člověk sere do tipu éra který až tak nezná).
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ