Přátelé, kamarádi, i pouze virtuální Nedá mi to a musím se pochlubit Po dlouhé době složitého vývoje, důkladného plánování a v neposlední řadě také komplexního testování. Jsem postavil své první pedály.
Jelikož má radost je veliká. Rozhodl jsem se, že se s vámi o ně alespoň trochu podělím a napíšu něco jako návod na jejich stavbu.
Takže, co budeme potřebovat:
1 - Jeden starý joystick, který již nepoužíváme. Také by nejspíš nebyl problém koupit nějaký za 200,- Kč nový obyčejný, nebo třeba ještě za méně někde v bazaru.
2 - Materiál na konstrukci. V mém případě dřevo, ovšem fantazii se meze nekladou.
3 - vingl, nemůžu si vzpomenout jak se to spisovně nazývá, ale je to hen ten bazmek co se s ním stuží rohy![](images/smile/01.gif)
4 - jednu konstrukční příčku na skládací železné poličky - je prakticky v každém železářství
5 - kolečko o průměru cca 5 cm
6 - plný kladkový kotouč o průměru cca 7 cm
7 - metr provazu o nosnosti alespoň 300 kg v tahu (tenký a ohebný!) a asi metr dalšího na pevnosti zde moc nezáleží, hlavně musí být dostatečně tenký)
8 - Drát, délka dle potřeby (s ohledem na umístění pedálů)
9 - potenciometr 100 kilo ohmů (musí mít možnost našroubování k podstavci!)
10- 2 panty
11- 2 větší a 2 meněí oka s vruty
12- dostatečný počet vrutů, šroubů, podložek a matiček (zde bude záležet na vámi vybraném materiálu, takže jejich velikosti nezmiňuji)
13- trpělivost![](images/smile/01.gif)
Nejdříve si navrhneme velikost výsledného produktu. A následně si v mém případě nařežeme ze dřeva jednotlivé části. Ty očistíme od třísek a zahladíme hrany. Potenciometr vezmeme a na jeho torzní tyči vytvoříme závit (pokud nemáme vlastní závitnice, nebudeme je kupovat, jsou drahé, ale poprosíme souseda!![](images/smile/01.gif)
Následně na jednotlivé části rozkreslíme, jak do sebe budou zapadat.
Nyní doporučuji před jejich sešroubováním vruty, si předvrtat dírky menším vrtákem. Například: mám-li vrut o průměru 4,5 mm zvolím vrták s průměrem jen 2 mm atp. Nyní doporučuji našroubovat na svá místa očka s vruty - větší na pedály a menší na podložku pro ovládání potenciometru. A vyvrtat v čele díru pro torzní tyč potenciometru. A je možné již namontovat celý potenciometr na své místo. Ten je uchycen v uříznuté části konstrukční příčky, do které jsme si předvrtali jak díru na uchycení potenciometru, tak díry pro uchycení příčky k čelní desce. Po skompletování je již všude horší přístup.
Jednotlivé díly, dáme dohromady a postupujeme takto: Nejprve přišroubujeme čelní příčku s výstuhami na podložku, potom připevníme panty s pedály. Nyní si zvolíme jak brzo chceme vlastní pedály zarážet aby se nedotýkali podložky celou plochou a podle toho připevníme pod pedály další dvě uříznuté části příčky z poličky. Opět je nutné si předvrtat do příčky díry na vruty. A nakonec vingl, ke kterému jsme pomocí šroubku, dvou podložek, dvou matiček nebo bezpečnostní matičky přichytili kolečko.
Dále k potenciometru přišroubujeme kolečko, které s ním za pomoci tenčího provázku bude otáčet.
Dále silnějším provazem určíme jak moc pedály půjdou vyšlápnou - čím kratší provaz, tím více. Provaz uřízneme a přivážeme k pedálům. Doporučuji uzel, který se sám nepovoluje. Pro tyhle účely bohatě postačí "osmičkový vracák". A teď už zbývá jen tenčí provázek spojit s pedály, provlénout očky v podložce a obmotat kolem kolečka na potenciometru. Zde si dejte pozor, jak je potenciomtr otočený, aby s ním šlo otáčet podle vašich představ a celá stavba fungovala jak má.
Nyní máme hotové pedály a chceme je spojit s počítačem. Rozebereme námi vybraný joystick a místo jedné jeho osy připojíme náš potenciometr - já si vybral nečekaně osu pro směrovku V nejbližší době plánuji i využití dalších jeho os a tlačítek, ale to předbíhám.
Nyní joystick připojíme k PC, pedály zkalibrujeme a vesele létáme.
Všem, co se do práce pustí přeji mnoho zdaru. A můžu říci, že vynaložené úsilý, kterého ostatně není tolik, se opravdu vyplatí.
Na přiložených obrázcích se můžete na pedály podívat.
Pedály jsou i po dlouhém testování kupodivu přesné. Nalétal jsem s nimy zhruba dvě hodiny akrobačky s 205kou a Z-142. Následoval 1500 NM let s Tu-154 a nakonec z Ostravy do Karlových Varů s ATR 72-500. Čili asi 7,5 hodiny letu a u dvou hodin akrobačky si opravdu užily. A jak jsem již psal stále je není třeba kalibrovat. Drží přesně maximální výchylky a výborně i střed..
Kdyby se kdokoliv chtěl na něco k pedálům zeptat, tak samozřejmě může. Buďto přímo sem a nebo kontakty na sebe mám v profilu.
|
|