Přátelé, kamarádi, i pouze virtuální Nedá mi to a musím se pochlubit Po dlouhé době složitého vývoje, důkladného plánování a v neposlední řadě také komplexního testování. Jsem postavil své první pedály.
Jelikož má radost je veliká. Rozhodl jsem se, že se s vámi o ně alespoň trochu podělím a napíšu něco jako návod na jejich stavbu.
Takže, co budeme potřebovat:
1 - Jeden starý joystick, který již nepoužíváme. Také by nejspíš nebyl problém koupit nějaký za 200,- Kč nový obyčejný, nebo třeba ještě za méně někde v bazaru.
2 - Materiál na konstrukci. V mém případě dřevo, ovšem fantazii se meze nekladou.
3 - vingl, nemůžu si vzpomenout jak se to spisovně nazývá, ale je to hen ten bazmek co se s ním stuží rohy
4 - jednu konstrukční příčku na skládací železné poličky - je prakticky v každém železářství
5 - kolečko o průměru cca 5 cm
6 - plný kladkový kotouč o průměru cca 7 cm
7 - metr provazu o nosnosti alespoň 300 kg v tahu (tenký a ohebný!) a asi metr dalšího na pevnosti zde moc nezáleží, hlavně musí být dostatečně tenký)
8 - Drát, délka dle potřeby (s ohledem na umístění pedálů)
9 - potenciometr 100 kilo ohmů (musí mít možnost našroubování k podstavci!)
10- 2 panty
11- 2 větší a 2 meněí oka s vruty
12- dostatečný počet vrutů, šroubů, podložek a matiček (zde bude záležet na vámi vybraném materiálu, takže jejich velikosti nezmiňuji)
13- trpělivost
Nejdříve si navrhneme velikost výsledného produktu. A následně si v mém případě nařežeme ze dřeva jednotlivé části. Ty očistíme od třísek a zahladíme hrany. Potenciometr vezmeme a na jeho torzní tyči vytvoříme závit (pokud nemáme vlastní závitnice, nebudeme je kupovat, jsou drahé, ale poprosíme souseda!
Následně na jednotlivé části rozkreslíme, jak do sebe budou zapadat.
Nyní doporučuji před jejich sešroubováním vruty, si předvrtat dírky menším vrtákem. Například: mám-li vrut o průměru 4,5 mm zvolím vrták s průměrem jen 2 mm atp. Nyní doporučuji našroubovat na svá místa očka s vruty - větší na pedály a menší na podložku pro ovládání potenciometru. A vyvrtat v čele díru pro torzní tyč potenciometru. A je možné již namontovat celý potenciometr na své místo. Ten je uchycen v uříznuté části konstrukční příčky, do které jsme si předvrtali jak díru na uchycení potenciometru, tak díry pro uchycení příčky k čelní desce. Po skompletování je již všude horší přístup.
Jednotlivé díly, dáme dohromady a postupujeme takto: Nejprve přišroubujeme čelní příčku s výstuhami na podložku, potom připevníme panty s pedály. Nyní si zvolíme jak brzo chceme vlastní pedály zarážet aby se nedotýkali podložky celou plochou a podle toho připevníme pod pedály další dvě uříznuté části příčky z poličky. Opět je nutné si předvrtat do příčky díry na vruty. A nakonec vingl, ke kterému jsme pomocí šroubku, dvou podložek, dvou matiček nebo bezpečnostní matičky přichytili kolečko.
Dále k potenciometru přišroubujeme kolečko, které s ním za pomoci tenčího provázku bude otáčet.
Dále silnějším provazem určíme jak moc pedály půjdou vyšlápnou - čím kratší provaz, tím více. Provaz uřízneme a přivážeme k pedálům. Doporučuji uzel, který se sám nepovoluje. Pro tyhle účely bohatě postačí "osmičkový vracák". A teď už zbývá jen tenčí provázek spojit s pedály, provlénout očky v podložce a obmotat kolem kolečka na potenciometru. Zde si dejte pozor, jak je potenciomtr otočený, aby s ním šlo otáčet podle vašich představ a celá stavba fungovala jak má.
Nyní máme hotové pedály a chceme je spojit s počítačem. Rozebereme námi vybraný joystick a místo jedné jeho osy připojíme náš potenciometr - já si vybral nečekaně osu pro směrovku V nejbližší době plánuji i využití dalších jeho os a tlačítek, ale to předbíhám.
Nyní joystick připojíme k PC, pedály zkalibrujeme a vesele létáme.
Všem, co se do práce pustí přeji mnoho zdaru. A můžu říci, že vynaložené úsilý, kterého ostatně není tolik, se opravdu vyplatí.
Na přiložených obrázcích se můžete na pedály podívat.
Pedály jsou i po dlouhém testování kupodivu přesné. Nalétal jsem s nimy zhruba dvě hodiny akrobačky s 205kou a Z-142. Následoval 1500 NM let s Tu-154 a nakonec z Ostravy do Karlových Varů s ATR 72-500. Čili asi 7,5 hodiny letu a u dvou hodin akrobačky si opravdu užily. A jak jsem již psal stále je není třeba kalibrovat. Drží přesně maximální výchylky a výborně i střed..
Kdyby se kdokoliv chtěl na něco k pedálům zeptat, tak samozřejmě může. Buďto přímo sem a nebo kontakty na sebe mám v profilu.
|
|