Optimální není ani jeden názor - ale já tam vidím hlavně jeden velký problém, který si málokdo uvědomí. Celkem bych to rozdělil do několika rovin probleratiky:
a) Zjednodušování frazeologie - co si budeme povídat, to časem začne dělak každý - důležité IMHO je, aby to začal dělat až ve chvíli, kdy ví co mluví - tj. myslím že nikdo nemá problém s tím, když se místo "Climb flightlevel 130, rate of climb 1500 feet per minute or greater" jak je to v L444 řekně "Climb flightlevel 130, rate 1500 or more". Na druhou stranu to chce notnou dávku zkušenosti s tím co jde a co nejde zkrátit, aby vysílání zůstalo srozumitelné pro všechny zůčastněné. Bohužel se často stává, že nováček má tyhle zjednodušené fráze naposlouchané z reálu a používá je, aniž by věděl, jaké úskalí se za případným zjednodušením skrývá. A když náhodou se dostane do krizové situace, místo toho aby se vrátil k základu popsanému předpisem (ani nemůže, protože ho nezná a nemá zažitý), začne na frekvenci improvizovat a je to ještě horší...
Ale celkově řečeno, tento typ odchylek od předpisu nevadí ani na síti, ani v reálu, pokud se užívá s rozumem.....
b) Lokální specifika a postupy + nestandardní události - na mnoha letištích jsou různé místní postupy, většina jich je někde více (různé uzavírky pojezdovek pro určité typy letadel, způsoby přidělování stání, vydávání letového povolení) či méně veřejně popsaných (místní názvy pro stojánky, ono pověstné košické "after passing železárny cleared for visual approach..." a pod...), a jsou krásným kořením, které odstraňují onu sterilitu..... opět když užity s rozumem a mírou, na síť patří. Důležitým faktorem ale je opět umět přejít do "standardu", když se objeví pilot který místní specifika nezná...
c) Místní i obecně zažité zlozvyky - dle mého nemají na síti co dělat. I když se tak létá v Horních Dolních kotěhůlkách, myslím si, že opravdu nemá smysl (notabene uměle) zavádět na síť chybné postupy. Takže jestli mají někde v reálu afisáka, co si vesele vydává letová povolení, tak my ho na síti mít nebudeme. Pokud někdo celý život odlétal v reálu s tím, že se "prorogeroval" od letiště k letišti, tak na IVAO bych ho chtěl požádat, aby letová povolení plně opakoval.. atd.. atd...
Myslím, že jsem rozumě rozepsal co se dá a co nedá. Závěrem bych ovšem zmínil ještě jednu věc: Je potřeba rozlišovat každodení běžný provoz, a např. výcvik nebo zkoušky. Při výcviku a zkouškách by se vždy mělo postupovat předpisově a účastník by měl prokázat/učit se jak je tomu správně. To jestli se od toho drobně odkloní později, až na to bude mít zkušenosti, je jeho osobní věc - ale zvláště v počáteční fázi výcviku by bylo velmi vhodné, aby piloti i řídící strávili víc času nad knížkami a méně poslechem reálu 
|
|