| | | Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 13:26 | |
| | Ahojte
je lepsi pri zmene vysky pouzivat vertical speed nebo lvl change?
Ja jsem po zrale uvaze dospel k tomu, ze stoupat je lepsi na VS a klesat na LVL change.
Mozna se mylim, tak mi vynadejte a uvedte muj omyl na pravou miru
Vojta
|
| |
|
| | | Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 13:31 | |
| | pohledej tu prispevky od a.j. scandall (ci jak se to pise .) ... uz tu na tohle tema psal pojednani ... |
| |
|
| | | Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 13:41 | |
| | Co jsem někde slyšel, tak piloti Boeingu se dělej podle zaměření na levelchangeisty a verticalspeedisty, samozřejmě pokud nepotřebujou klesat s nějakou hodnotou dopředné nebo vertikální rychlosti.
Takže já bych to viděl na používání toho modu, který se ti líbí, pokud není ATC, mapou, nebo manálu předepsaná nějaká hodnota, kteoru je třeba udržovat.
-vv-
|
| |
|
| | | Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 14:40 | |
| | Já bych ve větších výškách používal VS, aby to nešlo dolů jak kámen, a v nižších FLCH. Nejlépe je ale použít VNAV, pokud do toho ATC nemluví a nechává klesat plynule od top of descent. |
| |
|
| | | | Re: Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 14:42 | |
| | no prave kdyz pouzijes VS tak ti to bude klesat rychlej, nez kdyz pomoci LVL change bude drzet rychlost a misto 2000ft bude klesat treba jen 800ft/min |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 14:47 | |
| | To jo, ale budeš i zrychlovat, a to asi nechceš, nebo jo? |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 14:49 | |
| | Nebudes zrychlovat, od toho je LVL Change. Zmeni vysku bez zmeny rychlosti. Bude klesat tak pomalu, aby rychlost zustala stejna. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 16:03 | |
| | Problém je v tom, že když klesáš s LVL CH, tak drží nastavenou rychlost a nestará se o rate.. Takže začně klesat třeba 3000 a víc ft/min.. což už by bylo dost nepohodlný pro cesťáky. Já např. klesám tak, že si 5NM před T/D řeknu o klesání, dám to ratem 1000 a když dolítávám na vypočítanou křivku sestupu, přepnu zpět na VNAV.. LVL CH nepoužívám skoro vůbec. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 16:45 | |
| | Když chceš rychle klesat a nezrychlovat, je ti VS k ničemu. Nastavíš FLCH a případně pomocí speed break sestup ještě zrychlíš. Nevidím důvod klesat a přitom zrychlovat. VS není od toho, abys klesal a zrychloval, ale abys mohl klesat s konstatntní VS. Pokud chceš klesat rychle a zrychlovat, nastav si vyšší rychlost než aktuálně nastavenou a FLCH. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 16:54 | |
| | A je to tady. Levelchangisti se dohadují s Vspeedisty (nebo VNAVisty) co je výhodnější.
|
| |
|
| | | Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 14:48 | |
| | To není otázka co je lepší, ale co se od tebe očekává / co potřebuješ. Buď potřebuješ dodržovat nějakou hodnotu IAS, nebo vertical speed, obojí má svoje důvody.
|
| |
|
| | | | Re: Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 15:11 | |
| | Přesně jak ti napsal Phantom. Používej vždy to co je akltuálně třeba. Ale tvá úvaha je trochu naopak. Ve stoupání používej LVLCHG, nebo VNAV. Protože ve stoupání se více řídíš indikovanou rychlostí. Ta je prioritní pro LVLCHG. Taktéž ti zajistí nejlepší poměr cena/výkon. (myslím tím rychlost stoupání při dané indikované rychlosti). U klesání se vždy rozhoduj dle situace. Pokud tě ATC nechá dlouho v FL použij LVLCHG a vysokou indikovanou rychlost. Pokud že klasáš už dříve a máš dostatek času použij VS a rychlost klesání seřizuj podle vzdálenosti k letišti podle pravidla 1:3. (na 3NM 1000ft). Nebo použij VNAV v modu Descent Now. Éro se pak zařídí samo. Obecně pak platí, že pro změny výšky větší než 1000ft/min je lepší volba LVLCHG a naopak. Taktéž pro deceleraci je lépe použít LVL a stahovat rychlost. Ve VS to půjde pomaleji, a nebo budeš muset více počítat. Taktéž speedbrake ti v tomto modu moc nepomůžou. Co jsem popsal je jen obecně pro B737, ale vzhledem k tomu, že vše se odvíjí od aerodynamiky mýslím si že to u ostatních ér bude principiélně shodné. Just Flight. |
| |
|
| | | Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 22:54 | |
| | Záleží na situaci. Je nutné si uvědomit, ve které fázi letu se používá ten který mód, jaká skýtá nebezpečí nebo výhody.
V/S - pro stoupání: při nastavení vyskoké hodnoty nebezpečí ztrát rychlosti, pokud se letou již/ještě nachází ve 2. režimu (pod rychlostí pro optimální klouzání (MAX ANGLE) - pro 737 cca, zdůrazňuji CCA 210kts/M.72), automatiku nezajímá úhlel náběhu a klidně letoun přetáhne až do pádu. Zvláště nebezpečný je samovolný přechod do VS módu při dosahování zvolené výšky velkou vertikální rychlostí, kdy nastává ALT ACQ a přenastavení MCP na jinou výšku - letoun přechází do V/S módu, kde je zachována velká vertikální rychlost a letoun se VELMI rychle odbrzdí hluboko pod V2+15. (typicky pro odlet z RWY 28 v LSZH, kde při dosahování počáteční výšky stoupání ještě dispečeři přelaďují na jiné frekvence a zkracují....)
V/S - v klesání: nejekonomičtější klesání je rychlostí 250 (nebo co nabídne FMS při zadání CI = 0). Pokud někdo klesá rychlostí 300 při použití V/S daleko od T/D, dočká se překvapení v podobě zvýšené spotřeby. Komfort cestujících ? Kabinová výška i při klesání 5000 fpm nepřekročí 500ft/min (o to se stará automat tlakování). Nepříjemné mohou být přechody z/do klesání, které V/S dělá dost ostře - ale při pomalém a plynolém nastavování V/S lze dosáhnou stejného výsledku jako LVL CHG)
LVL CHG: stoupání - udržuje max. otáčky, na neschopnost udržet rychlost (úhel náběhu) reaguje zmírněním stoupání. Letoun se nemůže dostat do pádu. Přechody z/do stoupání nebo klesání jsou plynulé, pro cestující pohodlné.
LVL CHG: klesání - v T/D nejlepší mód, "šetří palivo", Při rozbíhání v klesání je schopen klesat i více než 5000fpm, což je pro dopravní letouny značně vysoká hodnota (vysoký akustický hluk, který je pro PAX více nepříjemný než vyšší hodnota klesání kabinového varia).
Nutné zmínit ještě další možnost změn výšky : VNAV, v klesání VNAV SPD nebo VNAV PATH
VNAV PATH dodržuje výškový profil klesání bez ohledu na rychlost (při neschopnosti dodržet stanovenou rychlost o 10 kts nastává DRAG REQUIRED, popř. VNAV DISCONNECT). Bere v úvahu výškový vítr a QNH nastavené na DESC FORECAST page.
VNAV SPD - drží rychlost bez ohledu na spočítaný profil klesání, ignoruje nastavená výšková omezení v FMS.
Celkově létání ve VNAV je při správném nastavení velmi pohodlné, na přiblížení stačí tahat FLAPS, správné rychlosti se nastavují sami, nemusí se sahat na MCP.
Úskalí je ale ve správném nastavení veškerých omezení, jinak VNAV dokáže pěkně vypéct.
Takže na závěr: Jaký mód použít je jedno, hlavně u toho myslet hlavou.
|
| |
|
| | | | Re: Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 23:55 | |
| | Hezky napsano, zaujaly mne ty dva mody VNAV, a az ted sem si je vlastne uvedomil, jak se ale prepinaji? Jak zvolim PATH a nebo SPD? |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 1. 12. 2006 / 00:20 | |
| | | |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 1. 12. 2006 / 02:54 | |
| | ÁÁÁÁ, v Anglii brali VNAV. ))) |
| |
|
|