|  |  | B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 2. 11. 2006 / 01:24 | |
|  | Chtel bych se zeptat nekoho, kdo v tomto ma jasno. Dosud sem zil v domeni, myslim ze sem to kdysi nekde cetl, ze pouzivat za letu speedbrakes, pokud jsou vytazene klapky neni proste dovoleno. Nicmene sem se docetl na http://www.b737.org.uk/ , ze je to mozne az do flaps 15, doslova je to "Do not use speedbrake when flaps are beyond 15". Pochopil sem to tedy dobre a smi se tedy speedbrake pouzivat spolu s klapkami? |
| |
|
 |  |  | Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 2. 11. 2006 / 03:28 | |
|  | Záleží podle letadla a taky operátora, jak si upraví doporučení výrobce. Obecně jde o tři důležité záležitosti:
1.) Speedbrakes jako rušiče vztlaku produkují velmi turbulentní úplav, který způsobuje silné vibrace. Při větších úhlech fowler klapek, kdy už jsou hodně vytažené směrem dozadu to způsobuje velmi silné namáhání konstrukce.
2.) Klapky nad 15 produkují už poměrně výrazný odpor. Přidat k tomu ještě speedbrakes dělá z letadla docela slušnou cihlu, navíc touto dobou bývá také často vysunutý podvozek, který dále odpor zvyšuje. Pokud se nejedná o nějakou nezvyklou situaci, snížení tahu motoru by mělo bezproblému postačovat k potřebnému snížení rychlosti v daném čase.
3.) Obecně se taky z důvodu bezpečnosti nedoporučuje (někdy i zakazuje) používat speedbrakes pod výšku 1000ft AGL. Přece jenom jsou to rušiče vztlaku a rychlost v dané fázi letu velmi blízká stall speed. Pod 1000ft už jsou většinou (podle letiště a postupů) klapky stejně vysunuté dostatečně, aby brzdily samy o sobě.
Takže suma sumárum. Záleží na letadle a operátorovi, 15 stupňů jako limit pro 737 je cca zaužívané pravidlo. Klapky nad 15 produkují dostatečný odpor (ostatně to se od nich taky mimo zvýšení vztlaku a snížení přistávací rychlosti očekává) a nutnost použití speedbrakes při jejich větším vysunutí v prvé řadě znamená, že není všechno v pořádku s plánováním sestupu. I když...občas člověk míní a ATC a počasí mění...  |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 2. 11. 2006 / 05:51 | |
|  | Jenom doplním - u B737 je u klapek 15 a více NUTNO mít vysunutý podvozek - jinak zní neumlčitelná varovná siréna. Jinak speed-brakes lze vysouvat více nebo méně, největší letové vysunutí (na zemi při brždění se otvírají ještě víc) by se již nemělo používat pod FL100. Níže by se mělo už jen "decentně přibržďovat".
PetrS |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 2. 11. 2006 / 06:41 | |
|  | Tak pokud vim, tak za letu se normalne speedbrakes vysunuji maximalne do pozice flight detent, kde by melo byt automaticky hlidano jejich max vysunuti vzhledem k rychlosti. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 2. 11. 2006 / 06:46 | |
|  | Ano, diky za zodpovezeni. Chtel jsem to zjistit ne proto, abych je vytahoval pri finale pod 1000 AGL a s klapkama 25, ale slo mi o to, ze nekdy je ero tak tezky, ze cistou konfiguraci musi jiz porusit u 220 kts, no a to jeste klidne muzu byt stale nekde u klesani ve FL, no a neni problem tam jiz mit potrebu zpomalit treba na 210, cili sem potreboval vedet, jestli mohu mit treba na 210 vysunute jak speedbrakes, tak flaps 1, kdyz je potreba klesat trochu rychleji. Zase dalsi uzitecne vedomosti, jeste jednou diky. |
| |
|
 |  |  | Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 3. 11. 2006 / 00:04 | |
|  | Na plno speedbrakes a flaps vyvola STALL situaci  |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 3. 11. 2006 / 00:07 | |
|  | Eehm, já Ti nechci opět sahat do svědomí, ale co nejdříve přečíst, co se tu k tomuto tématu napsalo a vhodně reagovat, pokud máš jak ? Tenhle příspěvek bez informační hodnoty, jakýsi výcuc toho, co napsal David, vytržen z kontextu a imho nesmyslný a matoucí tu nemá místo... |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 3. 11. 2006 / 00:09 | |
|  | Upozornujte si laskave nekoho jineho! Dekuji. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 3. 11. 2006 / 00:12 | |
|  | to ti ten banan nestacil? nechces se trosku krotit a opet prestat v zasirani fora kravinama? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 3. 11. 2006 / 00:18 | |
|  | O.K. kouknete se zpet na to co jste zacal psat a je to nazorny priklad kdo zacina do druhých rýpat! |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 3. 11. 2006 / 00:21 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 3. 11. 2006 / 14:22 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Re: Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 3. 11. 2006 / 14:15 | |
|  | Podle me nemusi. To je jako kdybych rek ze kdyz u vetrone otevres brzdy a vztlaky ze prejde do padu... |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: B737: pouzivani speedbrakes vs. flaps 3. 11. 2006 / 14:27 | |
|  | Kdyz uz pominu fakt, ze ten predchozi prispevek tam nemusel vubec byt (nechapu, k cemu je asociovan), tak je to opravdu tak. Kdyz nebudeme brat v potaz mozne poskozeni mechanizace a kridel, tak to do stallu neprejde, pokud bude stale dostatecna rychlost k vytvareni vztlaku. Takze poleti vesele dal i v teto konfiguraci. |
| |
|
|