Obecně se trasy přes Atlantik lítají s ohledem na následující věci:
1.) Subtropický a polární frontální JetStream který fouká většinu roku, fouká směrem na východ. Díky rychlostem, kterých dosahuje, ovlivňuje hodně negativně ekonomiku letů směrem na západ. Při plánování se bere v potaz možnost jak se mu vyhnout.
2.) Let po orthodromě - nejkratší vzdálenost mezi dvěma body - pokud možno aby byla trať co nejblíže tomuto ideálu. Na takhle dlouhé trati už je to poměrně hodně velký rozdíl. To že se z Evropy letí nejprve "jakoby" k USA a pak teprve na jih defakto kopíruje orthodromu a tak i když to tak nevypadá, je to kratší trasa.
3.) ETOPS - každé letadlo s danými motory a u daného operátora má nějakou ETOPS certifikaci. Ta zjednodušeně říká, jak dlouho může letět letadlo ve vzdálenosti větší než 60 minut od nejbližšího použitelného záložního letiště. Defakto 3 hodinový ETOPS pokrývá celý užitečný povrch země, ale ne všechny éra mají tuto certifikaci, některá třeba jen 2h, apod. Jejich trať pak musí odpovídajícím způsobem procházet místy, kde onu podmínku vzdálenosti splní.
Zjednodušeně na závěr - to že se letí směrem na USA (někdy i hodně na sever) není nic zvláštního. Jednak jsou poblíž záložní letiště (ETOPS), druhak je to blízko ortodromě a za třetí se nejprve letí mimo jetstream, který se pak ve vhodném bodě protne.
Jižní trasa může být za určitých okolností výhodnější (tropický jetstream, který jako jediný fouká na západ, ale vyskytuje se jen v létě), ale je to vždy věc aktuálního plánování. |
|