Máš spoustu pravdy a jsem rád, že tu přiznáváš naše chyby, i když si je třeba nedělal (nevím o tom, že bys někomu skočil do řeči - ty seš takovej pilot kliďas, co čeká ) Na tom skákání se podepíše víc věcí. Předně si myslím, že při tak "hustém provozu" by se pro povolení měla zřídit pozice GND. I třeba za cenu absence TWR, kterou převezme APP. Pak je to to, co už nám říkal Matej - poslouchat okolní komunikaci. Není možné vstoupit do vysílání, pokud právě řídící po někom něco chce a ten mu to ještě nepotvrdil. Další chybou je, že ten co má potvrzovat, má dost velkou prodlevu a tím dává příležitost někomu tam skočit, kdo už to ticho prostě nevydrží. Pak je to samozřejmě trochu i chyba řídícího. Měl by o všech vědět a sám odbavit piloty podle priority. Pokud to opravdu má pod palcem, nestane se, že by se mu musel někdo připomínat a o něco žádat, on prostě postupně jednoho po druhým "zaúkoluje" a jen vyčká potvrzení a jde k dalšímu. S tím teda asi i souvisí nenarušovat tuhle jeho logiku a nežádat o vektorování na dráhu ze vzdálenosti 50nM od letiště s 10 letadly před sebou...
Ale měl bych taky něco k řídícím - obecně. Týká se to i těch českých a to i včetně profíků. Možná to je moje pracovní deformace - já s lidským hlasem pracuju, nahrávám a upravuju. Proto vím, že třeba moderovat v televizi, rádiu, namlouvat nějakou reklamu nebo čtený text prostě nemůže kdokoli. Ti co to dělají mají aspoň trochu školený hlas, ne-li přímo vystudované herectví. Běžnýmu smrtelníkovi to nepříjde, když něco někde z rádia slyší, ale oni fakt hodně musejí všechny písmenka přehánět a hodně artikulovat. Pak je všemu dobře rozumět. Dobrý srovnání je, když třeba nějakou reklamu namluví sám majitel firmy/cestovky apod., to je peklo. Huhlá, mumlá a celá intonace je divná. Zkuste si kdokoli nahrát na mikrofon třeba číslovku 900 a vsadím se, že vám z toho "vypadnou" všechny "t", takže pak uslyšíte devěce. Při prohnání takovýho slova Teamspeakem už není problém zaslechnou "dvěvěci" nebo dokonce "dvěstě". Nesnažím se tu pouštět nějaký moudra, já sám školený hlas nemám. Ale řídící je tak něco jako moderátor a na jeho projevu často visí i lidské životy. Proto bych všechny ATC při takových "megaakcích", kdy je na frekvenci plno, poprosil - neskládejte testy z rychlomluvy, nehrajte si na americký akční film, kde řídící žvejká a mele jednu zprávu za druhou a u toho si hraje s tenisákem. Zkuste volačky, důležitá čísla a písmena zdůraznit, proložit, změnit hlas. Pořádně odartikulovat. Bude vás to stát maximálně vteřinu času navíc, ale oproti totálnímu zastavení - způsobeným frází "say again" - je to úspora jako prase a celkově se plynulost a čistota komunikace zlepší. |
|