| | | Od kdy odpovídače ? 20. 5. 2006 / 15:33 | |
| | Já vím, že jsem slepej, zbrklej a vůbec - ale u Avro Lancasteru nemohu najít nastavování odpovídače. Používaly se už vůbec okolo roku 1943 ? (Já si to nepamatuju, to mi běžel první rok života ).
|
| |
|
| | | Re: Od kdy odpovídače ? 20. 5. 2006 / 15:46 | |
| | Lancaster odpovídač určitě neměl |
| |
|
| | | | Re: Re: Od kdy odpovídače ? 20. 5. 2006 / 15:46 | |
| | | |
|
| | | | Re: Re: Od kdy odpovídače ? 20. 5. 2006 / 15:46 | |
| | v te dobe letadla na obloze hledali reflektorem |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Od kdy odpovídače ? 20. 5. 2006 / 17:49 | |
| | Já jsem kdysi už hodně dávno četl, že Britové za války minimálně ve stíhačkách něco jako předchůdce odpovídače používali. Myslím, že tomu říkali pipsqueak... ale nic bližšího nevím. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Od kdy odpovídače ? 20. 5. 2006 / 18:07 | |
| | tak to nevim na co by jim bylo...
1. meli radar
2. byla by to otazka casu nez by nemci na to pristli a meli taky "radar", protoze RAF stihacky by vylozene zvali nemecke stihace |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Od kdy odpovídače ? 20. 5. 2006 / 18:08 | |
| | Měli normální IFF, aby šlo na radaru identifikovat vlastní/cizí. Ale netuším, na jakým principu to fungovalo... |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Od kdy odpovídače ? 20. 5. 2006 / 18:12 | |
| | co ja vim tak IFF obecne funguje tak ze co vysila nejaky signal je nase, co tento signal nevysila muzem sestrelit. smula toho kdo ma poruchu |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Od kdy odpovídače ? 22. 5. 2006 / 12:57 | |
| | Zjednodušeně ano, v době, kdy jsem bránil naše vzdušné hranice proti imperialistům měl navíc dotazovač i odpovídač kód, který se po několika hodinách měnil a to byly jedny z nejutajovanějších skutečností. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Od kdy odpovídače ? 22. 5. 2006 / 13:52 | |
| | Když už jsme u toho vzpomínání a snad to i souvisí s tématem, jen doplním.V 80tých létech minulého století jsme na radaru používali dotazovač NRZ7 - Nazemnyj Radiolokačnyj Zaprosnik, byla to samostatná anténa cca 2x1m na trojnožce, která se otáčela synchronně s anténou radiolokátoru v mém případě P-12. U místa operátora byl pedál, který jsem sešlápl v okamžiku kdy jsem chtěl zjistit stav cíle - můj/cizí. Pokud byl pedál sešlápnut, NRZ vysílal "dotaz" a jeho odpověď se u cíle "můj" projevila krátkým obloučkem (odrazy na obrazovce nebyly body, ale krátké obloučky). Pokud by pilot přepnul odpovídač do funkce "nouze", na obrazovce bysme měli obloučky 3. Kódy jak už bylo uvedeno výše směl měnit podle tajného rozpisu pouze náčelník, tedy voják z povolání. Ale to vše je z dob analogů, principiálně možná blíž právě těm válečným systémům, než dnešní digi. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Od kdy odpovídače ? 22. 5. 2006 / 15:08 | |
| | Snad nás nezavřou , doplním, že protějšek tohoto pozemního zařízení v mašinách bylo SRO (možná něco jako Systěma Radiolokačnovo Otveta - tedy odpovídač), na kterém se volilo jen číslo, tuším od 1 - 9, zadávalo se na předletové přípravě a v průběhu letového dne se mohlo měnit. Říkalo se tomu "kostky cukru", pokud si pilot zle nastavil číslo, byl posouložen na rozboru a řídící či VS položil do luftu otázku (samozřejmě s patřičným důrazem na index pilota, aby všichni věděli, kdo je vůl): "Kolik máš kostek?" nebo "Kolik sladíš?" Odpovědělo se podle toho, jaké číslo bylo navoleno, např. "Šest kostek" a následně se dostala oprava: "Oslaď si na tři" Frekvence tohoto odpovídače znalo jen pár vyvolených, byly v trezoru v obálce se stupněm utajení "Před přečtením spálit". Signál "tíseň" nebo "nouze" - jak vzpomenul Vena - se používal hlavně při ztrátě spojení - VS okamžitě věděl, že éro má problém s rádiem a následoval postup přiblížení na přistání, který byl přesně stanoven i bez rádia - podle toho třetího obloučku bylo vidět, které éro bez spojení jde a udělalo se mu místo - následoval průlet v 50ti metrech s vysunutým podvozkem, ten se už nezatahoval, zároveň se vizuálně zkontrolovala mašina, či má podvozek vysuntý jak má být a při opakovaném přiblížení se střílela zelená, nebo červená raketa - povolení či zákaz přistání. Rovnež bylo možno přejít na tzv. Hormon, kdy se přepl odposlech ARK na dálné a pilot mohl dostat instrukci od řídícího přes nosnou frekvenci dálné, na které se vysílal její morse kód - potvrdil tím, že vlastně zablikal signálem "nouze". Nejsem si teď stopro jistý, ale tuším, že dokonce v ladicí části odpovídače byla rozbuška, která se buď při katapultáži nebo při nárazu éra do země aktivovala a zničila ladící díl s navolenými frekvencemi, aby se tyto nedostaly do rukou prohnilých imperialistů |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Od kdy odpovídače ? 22. 5. 2006 / 15:16 | |
| | Rozbuška v rádiu? A co kdyby ta mrška práskla ještě za normálního letu. To by mohlo pajlota vylekat a ten by dostal infrkt, že po něm imeprilistická svině začla pálit |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Od kdy odpovídače ? 20. 5. 2006 / 22:30 | |
| | IFF pracoval vlastně na podobném principu jako odpovídač. Při "olíznutí" radarem vyslal ještě jeden puls (druhou ozvěnu), takže obsluha na radaru měla odraz zdvojený. Zapínalo se to ovšem jen na vyžádání - právě aby to nechytil nepřítel. Ostatně - tlačítko IDENT na dnešních odpovídačích dělá v podstatě to samé.
PetrS |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Od kdy odpovídače ? 20. 5. 2006 / 18:09 | |
| | nje vazne... anglani meli nejaky bazmek, ktery pri navratu z akci v nemecku zapinali a podle toho pak abnglani poznali ze se vraci anglan a neni to nejaky nemec.... |
| |
|
| | | Re: Od kdy odpovídače ? 22. 5. 2006 / 14:31 | |
| | | |
|
|