| | | Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 02:32 | |
| | Chová se yaw damper (aspoň u některého letadla) při ručním či automatickém letu jako autorudder v FS (neboli že koordinuje zatáčky bez nutnosti použít pedály)?
Našel jsem, že ne, ale taky že:
Again, it cannot be stressed enough that in jets, THRUST(power) is SPEED, PITCH is RATE, and that this is contrary what people are taught in general aviation, but these are different aircraft, flown in a different way. (like when feeding in rudder when you make a turn, you just do NOT do that in a jet a/c, not even a little bit, the rudderpedals are for braking and steering on the ground only (well you do want them in a single engine situation too, but that's a whole diffent story...) |
| |
|
| | | Re: Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 11:21 | |
| | Yaw damper slouží u velkých letadel k tlumení kmitů směrovky, jelikož bez toho by ve velkych rychlostech bylo letadlo neovladatelné. Nikdy jsem neslyšel něco o tom že by to samo umožňovalo zatáčet, je to podle mě blbost. |
| |
|
| | | Re: Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 11:24 | |
| | podle mě je i blbost to, že se pedály používají jen na zemi.. pokud vim, tak snos větru se vylučuje pedálama..ne..? |
| |
|
| | | | Re: Re: Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 11:38 | |
| | | |
|
| | | | Re: Re: Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 12:19 | |
| | No to alespoň u malých letadel není tak docela pravda. Snos větru vylučuješ indikovaným kurzem letu. Hodit v ustáleném letu směrovku znamená, že letíš skluzem, což je často nedoporučované. Nejhorší je jí vyhodit v rychlostech kousek nad ádovkou - utrhneš proudnice na jedný straně a hurá do plochý vrtule. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 13:03 | |
| | pánové k věci
Tenhle dotaz je výsledkem včerejší skype rozepře mezi mnou a Michaelem na téma pedály.
Já tvrdím, že při hands on letu s velkým dopravákem je nutné k provedení zatáčky ovládat jak berany, tak i pedály - tzn klasický manévr pro ovládání letadla - ruce, nohy, kulička.
Michael zase, že pedály nejsou nutné, protože prý při zapnutém Yaw damperu zatáčí směrovka automaticky s pohybem beran (něco jako FS autorudder)...
Takže o tohle tu jde... |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 13:10 | |
| | Nejsem odborník,ale pedály se snad pužívají i u dopraváku,kdyby se používat nemuseli, tak tam ani nejsou |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 13:10 | |
| | Mno, sice jsem nikdy s velkym jetem nelital, ale yaw dumper je neco jineho nez auto rudder v FSce .) je to na one zminene kmity...
otazka pouziti pedalu pri zataceni je s tim nesouvisejici - nikdy jsem s velkym jetem v realu neletel jako pilot, nicmene to ze by se nemusely pouzit pedaly, neni zdaleka vyloucene, hlavne pri vyssich rychlostech - v "malem" letectvi je rada letadel, ktera zatacku da s kulickou uprostred aniz by jsi slapl na pedal (zejmena pri vyssich rychlostch), pri nizsich rychlostech slapat musis, ale zase to neprehnat ... |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 13:20 | |
| | Tak jest. Pokud jsem mohl na vlastní kůži vyzkoušet a i podle toho co mi bylo za letu instruktorem řečemo, tak např. u C-172 za běžného letu na pedály není potřeba vůbec šlapat. Po té co mi na chvíli přenechal řízení a řekl, "tady si uděláme 360° zatáčku" a já chtěl instiktivně zvyklý ze simu začít honit kuličku jsem byl upozrněn, že to vůbec není nutný - a jak se ukázolo, i při náklonu cca 20° se kulička ani nehla (skoro). |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 14:32 | |
| | Když jsme byli s dalšíma kucíma na ATR-42 simulátoru na Ruzyni, přímo šéfpilot výcviku ČSA nám říkal, že u játra se na pedály kromě rozjezdu, vlivu bočního větru a letu na jeden motor nešlape - tj. lze zaletět ustálenou zatáčku bez použití pedálů... |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hand flying & yaw damper 22. 5. 2006 / 12:16 | |
| | Jojo, to je takovy skoro legracni syndrom motorovych pilotu, kteri si zkusi treba letat v blaniku a jsou pristizeni, jak na ty nohy v normalnim letu zapominaj |
| |
|
| | | | Re: Re: Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 14:07 | |
| | JJ pedály jsou tady HLAVNĚ kvuli udržování směru například při silném bočním větru atd. na zemi se používají až na RWY do té doby se zatačí normálně příďákem a pedály se při vzletu používají pro udržení směru na rwy z důvodu toho,že kdyby si v nějakých 50Kts zatočil podvozkem tak by to nedopadlo dobřePotom se taky směrovka samozřejmě používá pro zatáčení ve vzduchu s pomocí křidélek... |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Hand flying & yaw damper 21. 5. 2006 / 17:34 | |
| | Jen doplnám, že máš namysli velká letadla, kde ovládání příďáku je separátní, ale u menších letadel je ovládání příďáku (resp. ostruhy) spřaženo s ovládáním směrovky. Taky použití směrovky na dráze má smysl, až při vyšších rychlostech, jinak by její účinost asi letadlem nepohla. |
| |
|
| | | Re: Hand flying & yaw damper 22. 5. 2006 / 11:29 | |
| | Podle mych informaci zalezi i na letadle. Zatimco na bulickach je to jak pisou kluci - proste si slapes a Y/D ti k tomu tlumi kmity, tak na ATR to vicemene jako autoruder funguje a dokonce kdyz na ten pedal vetsi silou slapnes tak ti ten Y/D vypadne.
Nektri piloti si Y/D u ATR na pristani vypinaji, nekteri ne.
Vic se mi toho zatim zjistit nepodarilo, natoz abych si to vyzkousel osobne
|
| |
|
|