FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 12. 12. 2024, svátek má Simona Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Pad zachranarskeho vrtulniku Jeden příspěvek | Celý strom
Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 18:57
Priskac   
mms://wmscnn.stream.aol.com/cnn/world/2006/05/11/vo.russia.copter.crash.reut.ws.wmv

dnes pri spolocnom zachranarskom cviceni Ruska a Japonska havaroval zachranarsky vrtulnik. 12 osob na palube, pilot mrtvy, 2 tazko zraneny...
 

Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 19:00
okpepino
no tak to je fakt smůla alespoň že to ostatní přežili !
 

Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 19:13
Jirka Kallasch   
No docela otřesné...
Je to jenom vlnama nebo je ta Mil Mi 14 na vodě tak moc nestabilní...
a ještě jedna věc nevíte proč ve vodě vysunul podvozek ? nahoda nebo se to děla?
 

Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 20:40
MaPa   
Tak mě spíš překvapil rotor, kterej v tom krťoučkým okamžiku stihnul nadělat z ocasu plátovej sejra.
 

Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 22:53
einhorn
s tim podvozkem nevim jak u vrtulniku, ale pokud jdes na nouzak a nemas to stesti ze rozpocet vyjde nahodou na RWY, tak se podvozek nevysunuje, zpravidla napacha vic skody nez kdyz se seda na bricho "do pole"
 

Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 20:46
Serž   
strucny preklad: mel neco (clun?) shodit do vody a pak posbirat z vody osoby, pri stoupani pravdepodobne selhal motor a stroj z vysky 5m spadl na vodu. pokusil se o nahozeni motoru a vzlet ale pri tom se dotknul listy rotoru hladiny a prevratil
 

Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 20:57
Aidam Unlimited   
Ja som to tusil, ze vrtulnik nema vo vode co hladat, a ze uz ten pad bol zaciatok nehody...
Skoro som naletel tomu ze pobyt vo vode bola sucast cvicenia...
 

Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 21:07
Serž   
nevim jestli i pobyt byl planovany ale ten vrtulnik je plovouci podle toho ze ma bubliny u podvozku, nejaky CH-53 nebo podobny bazmek to taky umi
 

Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 21:11
Aidam Unlimited   
Cooo? toto je nova informacia pre mna. Dobre, ale ako to ze sa nevytiahol z vody a prevratil sa smerom dopredu? na video som v pozadi pocul niekoho hovorit nieco s water tak som si myslel ze dovnutra sa dostala voda, preto nevyliezol.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 21:14
Neo OK AAA
Myslím, že problém byl v tom, jak rychle s tím prásknul do vody to se mu muselo pěkně zprohybat dno..........ale proč pak nedal full throtle to netuším, ale mohl se zachránit
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 21:17
Serž   
jsi odbornik na katastrofy vrtulniku?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 21:41
Neo OK AAA
Je to moje teorie nic víc!!!!!!!!!!!! Ale je tu spousta lidí, který tomu rozumějí tolik, že by to určitě objasnili líp, jak říkám je to moje teorii. Nikomu jí nevnucuju
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 21:43
Jirka Kallasch   
no příčina pádu do vody byla udajne selhání motoru takze tam mohl davat Full Throttle jak chtel
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 21:48
kuma   
sorry, ale ty si mamlas, "full-throttle"...
já teda nejsem odborník na katastrofy vrtulníků, ale pokud dobře rozumím komentáři - úkoly jak byly už napsány zde v niti, zdech mu jeden motor, z výšky 3-5 metrů sebou plácnul na vodu a pokusil se nahodit ten motor, to se mu povedlo, ale při nahození se mu nos zabořil do vlny, vrtulník se převrátil a tak došlo k havárii.

To taky, IMHO, přesně vystihuje to, co je vidět na obrázcích.

IMHO si myslím, že pilot zastresoval, když u vysadil ten (? jeden ze dvou) motorů - to dosednutí bylo docela drsné a je vidět, že rotor už tehdy dost prokmitnul a chybělo málo a měl sekanou z ocasního nosníku už tehdy.

Pak je IMHO vidět dvě věci současně - jednak se vrtulník kolébá na krátkých (námořníci občas říkají "mrtvých") vlnách, takže se výrazně kymýcí a boří celou kabinu i s oknem do vody. nevím, jestli jsou na to vrtulníkáři od Mi-14 zvyklí, pro suchozemce by to ale bylo na mrtvici. V tu chvíli je vidět, že ten chudák opravdu tahá plný kolektiv (vrtulníky v tuhle chvíli s "throtlem" nic nedělají) ale asi se bojí, aby při tom kymácení nepotopil vyrovnávací rotor (na vodě ostruha nepomůže) a tak při tom, jak zabraly /už oba/ motory, zapíchl tu čumu do vody a byl konec.

Kdo někdy jezdil na windsurfu, tak to zná. Když plachta zabere a nos prkna je trošičku pod vodou, zalije jej příďová vlna - a v tu ránu jede prkno pod vodu. Když se rychle nehupne dozadu - aby se čumák vynořil, prkno se nerozjede - a to je přesně to, co se stalo s tím vrtulníkem. Težko radit, nejsem vrtulníkář, ale asi kdyby to nechal kymácet, počkal, až se druhý motor rozběhne a zahřeje a pak pomalu táhl, bylo by riziko havárie menší. Ale možná je to blbost, určitě to byl člověk, kterej už měl něco za sebou...

To že se mu do trupu nenahrnula voda lze odvodit ze dvou faktů: 1. jde o Mi-14, tedy vrtulník kontruovaný jako létající člun (včimněte si, prosím, tvaru dna). Když někde něco nerupne, tak kompletně vodotěsný. A za 2. to že nic neruplo je jasné z toho, že když si odsekal zadní část, nešel ke dnu, co by udělala každá normální loď, ale plaval na hladině jako splávek - pořád byl vodotěsný (si teda myslím...)

A nakonec - je to trága -jako každá katastrofa. I když zahynul jen jeden, je to vždycky smutný....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 21:56
Serž   
konecne rozumna reakce, diky
navic si prosim uvedomte jake to je pristat zadkem na beton po padu z 5metrove vysky
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 22:05
kuma   
sorry, sem tam vynechal, jak jsem byl rozjetej, pár slůvek ...

... tahal kolektiv a trochu moc potlačil cykliku .... (to ostatní je jasný).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   12. 5. 2006 / 00:39
mípa   
No stejně tomu moc nerozumím. Skoro mi připadá že musel nabrat nějakou vodu při tom pádu. Přece když plave na hladině, snad nemůže být ponořený skoro až po okna. To by pak vysvětlovalo to ponoření čumáku - pilot zatáhl jako vždycky, ale vrtulník se nezvedl. Ale přeci na cvičení s cizí armádou tam za kniplem nebude sedět lama, ale borec co s tím nejspíš dost umí, ne? Ale stejně vidět ve vrtulníku za oknem rybičky, to musí být šok.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   12. 5. 2006 / 00:51
tonde   
nejvetsi pruser do toho pruseru s motorem byly vlny, vsimni si, jak ho rozhoupaly, zbytek popsal kuma velmi pekne podle analogie se surfem
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   12. 5. 2006 / 01:08
mípa   
No rozhoupanej byl dost, ale přijde mi i dost ponořenej. Chápu, že když se budeš rozjíždět s ponořeným čumákem, tak to bude špatně. Ale přece pilot může zatáhnout trochu zpátky. Leda že by nemohl. Já jsem nikdy na vrtulníku neletěl, tak nevím. Ale vratký je to docela dost. Pamatuju si jak tušlo video jak 206 táhla ten chcíplej motorovej člun. Jenom trochu škub - a už se to asi nedá vrátit. Jak to je? Není tu někdo kdo lítá vrtulník v reálu?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   12. 5. 2006 / 02:19
tonde   
Hoplite - treba se tu objevi, on je real vojensky vrtulnikar.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   13. 5. 2006 / 01:38
kuma   
Zkusím ještě pár bodů, i když je to asi už passé (tak se dřív říkalo věcem, které už včera byly O.T., ale to většina z vás asi nepamatuje )

Takže: když si prohlídnete to video, nešlo jen o "kontakt" s hladinou, ale o významné ponoření disku do vody. Aerodynamika funguje i ve vodě, ale s mnohem hutnějším efektem - a samotné ponoření rotorového disku do vody v jedné jeho výseči musí stačit na destrukcu rotoru. Že to přotom kmitlo i na ocasní nosník se nelze divit /je tam vidt jak strašně moc se listy rotoru ohýbají, když vyjedou z vody)

dál: myslím, že chybou nebylo přitažení (kolektivu) ale intenzivní potlačení (cykliky) - a soudím (spekulace), že se bál zaklonit cykliku, aby neutopil ocas, co by se na normální hladině určitě stalo, kdyby se mu přes čumu nepřevalila ta vlna. Ale neseděl jsem tam, možná to bylo jinak.

Pokud jde o video o tom blbci s motorákem, tam je problém trochu jiný. Lano totiž přehodili přes lyžinu na boku a jak vrtulník zabral, vznikl klopivý moment, který ten vrtulník nebyl schopen kompenzovat plnou výchylkou cykliky kontra - a stejně jako podzimní drak na špagátu občas obloukem práskne do země, vrtulník žbluňkl do vody. Je to neřešitelný stav, dokud trvá tah lana (vektorový trojúhelník) - kdyby ten motorák zavěsili do těžiště (cargo hák), tak by ho ten B206 klidně utáhl. Rozebírali jme jednou zcela identidou situaci, která se odehrála ne zcela dávno tady v ČR, z jiné příčiny zůstal vrtulník zachycen nešťastnou náhodou lanem za lyžinu a když jej pilot zvedl, začlo přesně to co je na videu. Pilot pak říkal, že kdyby ubral kolektiv spadne - a cykliku měl na dorazu a bylo mu jasné, že taky spadne, nedalo s s tí dělat vůbec nic. Školený personál ale stihl bleskurychle lano přeseknout - vrtulník vystřelil do luftu a nikomu se nic nestalo. To video jsem viděl až pak a ukazoval zúčastněným - a ti mi potvrdili, že to bylo taky tak.

Na moři se často stává, že se vlna přeleje přes příď, i když ta je třebas 5-6 metrů vysoká. Prostě mezi hřebenama vln chybí voda, není výtlak - a čuma se zaboří. Vlna se přeleje, loď se zhoupne a jede se dál. Takže to přelejvání není nelogický, akorát smůla, že se ty dvě věci potkaly.

Se omlouvám, zas jsem se nějak rozjel...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   13. 5. 2006 / 07:40
Masak
Ja jenom zhruba zhrnu na cem se shoduji piloti na foru PPRuNe. Pocatek bylo vysazeni jednoho motoru- kratke zatoceni doprava, vyrazny coning listu pred dopadem na vodu (znaci velky uhel na kolektivu a nizke otacky).
Potom se pilot pokusil o vzlet s jednim motorem, mozna proto ze nekde nabiral vodu. Pro vzlet s jednim motorem je potreba pomerne vysoka rychlost nebo silny protivitr. Pilot potlacil cykliku ve snaze tuto rychlost ziskat, ale protoze cumak vrtulniku byl zbrzdeny vlnou a taky tomu zrejme napomohl vysunuty podvozek, doslo k dynamic roll-over. Tzn. ze v miste cumaku vzniknul pivot point (asi "otocny bod" ) a vrtulnik se kolem neho zacal prevracet az do stretu s listu s vodou. A nebo- vrtulnik mel po padu prorazeny trup a po pokusu o vzlet a po nakloneni vrtulniku nabrana voda zmenila teziste vrtulniku a naklonila ho vic nez pilot chtel.

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   13. 5. 2006 / 17:29
kuma   
ten začátek souhlas, kdyz mu vysadil jeden rotor a zacalo to padat, snazil se tahnout kolektiv, ale bylo to málo (nebo zas az moc?), ale IMHO myslím, že k tomu dál vůbec nemusel nabírat vodu - navíc, jestli jsem dobře rozuměl komentáři v ruštině, ten druhý motor se nahodit podařilo, ne? jinak to s tim, že ho chtěl asi povědomě rozběhnout, aby líp vzlítnul - a proto potlačil, to se mi zdá logické na suchu a s kolečky. U jiných vrtulníků se mi to jeví jako porblematické, nejdřív se musí lyžina odlepit, pak se může tlačit, aby nebrkla o zem (čumák o vodu v tomto případě). Taky záklon vrtulníku na suchu na zemi není takový problém, ale ve vodě docela jo... Takže si myslím, že pilot spíš zazmatkoval, než že reagoval na netěsnost v trupu (a víc to asi nemohlo být)... Černá smůla...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   13. 5. 2006 / 18:43
Masak
Ahoj. Ja rusky nerozumim, ale myslim, ze na PPRuNe tipovali na vzlet s jednim motorem prave kvuli pokusu o rozbeh (nektery vrtulniky se nalozeny na jeden motor mozna opravdu bez rozjezdu nezvednou). Pokud oba motory pracovali, tak je otazka, proc se pokousel o vzlet s rozbehem.


PPRuNe:
"What is apparent is the the pilot elected to attempt a (single engine) takeoff from the water.
This is not easy and normally requires some, often significant, forward speed (depending on wind speed)."

"And in addition the extended Landinggear also made an SingleEngineWaterTakeoff ( a procedure like with a seaking or S61 ) much harder or even impossible."

http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=225537&page=2

Jinak co se tyce toho odlepeni lyzin, tak si pamatuju prihodu z knihy Chickenhawk, kde autor popisuje jak se s prelozenym Huey (naklad raket) dosoupal na rwy a provedl vzlet za rachotu treni lyzin o plochu (myslim, ze byla tvorena z takovych tech asi-hlinikovych platu). Ale to je samozrejme valecna situace a rozhodne to nebude "skids friendly" .
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   13. 5. 2006 / 23:52
kuma   
na PPRuNe jsem nebyl, ale rozbíhat vrtulník pro vzlet NA VODĚ je pitomost, to ten pilot musel vědět, když lítal Mi-14. Na vodě je všechno jinak, než s kolečkama na betoně. Pokud jde o ty lyžiny, jsou to duralový trubky a jsu udělaný, aby snesy sem tam nějakej dojezd (taky se o tom tady kdysi diskutovalo) a určitě půjde s jemnou rukou odlehčit, potlačit a šoupat - a po dosažení určití rychlosti odpoutat - a hlavně pak nastoupat z vlivu přízemního efektu. Ale to je spíš extrém a pořád si myslím, že na vodě navíc s vlnama je všechno jinak.

Není tu někdo reálnej vrtulníkář, pls?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   14. 5. 2006 / 17:50
Masak
Skoro vsichni na PPRuNe jsou realni vrtulnikari a nezlob se , ale z tech prizpevku tam vyzniva, ze rozbeh ve vode je rozhodne bezna soucast vzletu z vody s OEI (s jednim motorem nepracujicim).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   15. 5. 2006 / 18:44
kuma   
v tom případku ano... jinak -smůla.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   12. 5. 2006 / 08:28
MaPa   
tonde, ten náklon na nos udělal pilot tím, jak za něj vzal a chtěl ho rychle dostat z vody. Proti zrovna přišla vlnka, podržela mu čumák na hladině, náklon se ještě zvětšil, rotor se dotknul hladiny a bylo vymalováno.
Jinak se ta potvůrka držela na hladině dost odvážně a možná, že kdyby se vy... na nějaký startování a vzlet, tak by tam plavala dodnes.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   12. 5. 2006 / 08:32
Marek Guman
Presne to ma tiez napadlo, mozno keby to vypol, damn...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   12. 5. 2006 / 09:07
Jaakov   
Souhlasil bych s tím až do toho náklonu, potom si o vodu rotorem lehce škrtnul, ale hlavní podle mě bylo to (nejspíš) plný přitažení, při kterým si škrtnul rotorem o ocas. A jestli je to možný u Mi-24 za normálního režimu, při větší rychlosti, tak proč ne tady. Ale nakonec je to jedno, prostě se to podělalo a pilot je mrtvej. A můžem rozebírat do haleluja...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   12. 5. 2006 / 10:47
MaPa   
Jo, rotor udělal z ocasu nádhernej plátkovej sejra, ale krom přitažení bych to spíš viděl na vibrace listů poté, co se dotknuli vodní hladiny. Ta je nejprve kopne nahoru (v poloze před přídí vrtulníku) a co čert nechtěl, list poté prokmitnul dolů a trefil ocas.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   12. 5. 2006 / 11:48
Kolbiš (OK-KOL)
No já o tom nevím vůbec nic. Ale vůbec bych se nedivil (a i mi to tak připadlo), že ten vrťas nabíral vodu. Ať už proto, že si rozbil dno nebo měl otevřené dveře, což je dost pravděpodobné). Takže chápu pilota, že chtěl z těch sraček co nejdřív nahoru. A jestli měl uvnitř vodu, pak stačil malý náklon dopředu, voda uvnitř kabiny přetekla dopředu...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   13. 5. 2006 / 09:29
Serž   
vodaci urcite budou vedet jak nabrana voda ovlivnuje stabilitu. staci zanedbatelny naklon a pretekanim vody se to minimalne zdesetinasobi
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   13. 5. 2006 / 17:32
kuma   
on ale nešel pod vodu pořád, jak by se alo čekat od přelité vody - a reakce pilota by byla naopak přitáhnout cykliku a "přelít" vodu dozadu - myslím, že to je povědomá reakce na zhoupnutí tíhy dopředu - a ten pilot reagoval úplně opačně... on to zabořil až když za to zabral rotorem...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   11. 5. 2006 / 22:43
einhorn
ful trotl je na dve veci, kdyz nejsou potrebne otacky rotoru...
 

Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   13. 5. 2006 / 09:35
brendon (SVK832)   
Mne to video nejde.
 

Re: Re: Pad zachranarskeho vrtulniku   14. 5. 2006 / 08:32
Buffus
Zkus tady http://www.sky.com/skynews/video/videoplayer/0,,91134-helicopter,00.html
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ