IMHO nikolivěk. Právě ten zorný úhel je důležitý.
Ohnisková vzdálenost určité soustavy je pochopitelně fixní a světelnost (f lomeno průměr výstupní pupily) se také nezmění. To co se uvádí u digitálů ale není skutečná ohnisková vzdálenost, je to ekvivalentní ohnisková vzdálenost, jaká by vykouzlila stejný efekt (=úhel zorného pole), kdyby se jednalo o kinofilmový přístroj (24x35mm). To aby se v tom člověk lépe vyznal. Skutečná ohnisková vzdálenost je u objektivů pro digitály mnohem menší, dá se to srovnat s objektivy k 8mm či 16mm filmových kamer.
A - aby byl dostatečně kvalitně prokreslen i obraz v krajích negativu (u větších formátů), musí být objektiv s delší ohniskovou vzdáleností fyzicky větší - souvisí to s optickými vadami - protože z okrajových částí čoček se už vady potlačit nedají. A nejde to do nekonečna. A naopak - objektivy pro malé formáty "negativu" (navíc často s menšími nároky na potalčení různých vad proti třeba požadavkům na negativ 60x60mm) se tak dají snáz vyrobit s větší světelností. |
|