| | | Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 08:39 | |
| | Ahoj, chlapi, mam prosbu jako zacatecnik. S FS jsem zacal litat jen nedavno a to si jen zkousim ruzne typy letadel, jak to lita. A kdyz ctu Vase prispevky, tak 90ti % veci nerozumim. Kde se muzu naucit, co je to IVAO, AI lety, jak se da litat po siti s ostatnimi atd? Mozna jsou to hloupe dotazy, ale kazdy jednou zacinal, ne? Dekuji vsem za ochotu na zaskoleni.
Ja totiz lital este za Varsavsky smlouvy a to bylo fsecko v rustine. takze ja umim tak pouzivat ARK a RSBN a tim padem mi ILS a dalsi "kapitalisticke vymozenosti" mi moc nerikaji....
Jo, a anglicky moc neumim, takze pripadny link na perfektni stranku v anglictine mi taky moc nepomuze |
| |
|
| | | Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 08:48 | |
| | | |
|
| | | Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 09:13 | |
| | ahoj, co je to IVAO se doctes tady www.ivao.org nebo www.ivao.org/cz. Jednoduse receno je to litani online, kde jsou online take ridici a ty s nimi kounikujes, takze jednoduse receno priblizeni realite... |
| |
|
| | | | Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 10:46 | |
| | | |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 10:50 | |
| | ivao.org/cz funguje, pred chvili jsem tam byl, esli jsi linkoval rovnou z odpovedi v tomto foru, tak jen musis dat pryc tu tecku za cz a jsi tam
Za tu druhou adresu dik. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 10:53 | |
| | Jo...tak tý jsem si prve nevšim Mea culpa. |
| |
|
| | | Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 09:36 | |
| | A neděláš si srandu? V profilu máš že jsi byl 7 let real stíhač.
Pro tebe by byl Lock On lahůdka... |
| |
|
| | | | Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 10:24 | |
| | No nedelam, jenze problem je v tom, ze jsem se stihackama skoncil zacatkem roku 1992 a lital jsem rusky stroje a branil jsem socialistickou vlast a vsechno zapadni bylo spatny, tudiz znam ruske nazvoslovi, event. ceskoslovensky zkomolene preklady z rustiny. Takze napr o GPS jsme nemeli ani sajnu, navigacni se lital s mapou a se stopkama, metoda křizoveho zamereni ze dvou radiomajaku v kontrolnich bodech a nasledna oprava atd. Maximalne RSBN - radiovaja systema blizkoj navigacii - ktera ti ukazovala azimut a vzdalenost k majaku - analogove na mechanickem pocitadle jak na starem magnetaku a ruckou azimut jako ARK - treba tvoje poloha je 184 stupnu a 156 km od majaku na Sliaci a podle mapy na kolene sis musel urcit, kde vlastne jsi. Proste jak pred 15ti lety. Takze pro mne by bylo idealni v zacatku najit preklad ci analogii mezi ruskym a soucasnym nazvoslovim - napr VFR je pro mne v podstate NPP - normalni povetrnostni podminky a IFR je pro mne ZPP - ztizene povetrnostni podminky. Chapes, v cem je muj problem? A navic jsem od roku 92 do roku 2004 byl uplne mimo litani. A krome toho je mi skoro 40 let a uz mi to pomalejc pali Takze napr. tebou zminovany LockOn - nemam ani sajnu co to je - mozna pristavaci pravitka na RSBN. A lital jsem na strojich, ktery jsou ted uz jen v muzeu. Proste pokrok nezastavis a mne ujel vlak - chapes, chlape? |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 10:45 | |
| | LOCKON je simulator stihacek. Ruskych. Mig-29, Su-27, 33 a jeste nejake dalsi stroje. To by se ti mohlo libit...
Z toho mam hlavu zamotanou zase ja. Nejak mi nejde najednou litat a strilet |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 10:55 | |
| | Vito, poslal jsem ti mail, at nezatezuju forum. Dik.
T. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 12:15 | |
| | | |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 14:21 | |
| | Pokud by ses začal zabývat LockOnem, tak by se ti mohlo hodit tohle: http://mzak.webzdarma.cz/lockon/lockon_0.php
Sice jsem to poslední dobou moc neaktualizoval a možná najdeš nějaké věci, které až tak neodpovídají realitě, ale mohlo by ti to ze začátku pomoct. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 11:00 | |
| | Jak psal Borek, v těch termínech se dá nejlépe pomůže jím zmíněná školka. Osobně bych bych doporučil i nějaké mírné studium angliny, jelikož je dnešní terminologie právě anglická. Navíc je technická anglina poměrně jednoduchá a snadno se učí. Pokud jde jakýsi "překladů termínů rusky-anglicky tak jsou tady určitě létavci, kteří by mohli pomoci. Na druhou stranu, bych osobně preferoval naučit se to všechno znovu a ono to vrámci minulých zkušeností rychle poddá. Na druhou stranu máš obrovskou výhodu předchozích praktických zkušeností a jiné pojmy (aerodinamika a meteorologie apod.) jsou pro taëbe brnkačka. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 15:01 | |
| | Čau Tonde,
škoda, koukám, že tvoje bydliště jsou Košice. Kdyby to bylo Brno, Ostrava či Praha (ostatní se prosím nehněvejte), pak by stačilo jedno dvě simptácká piva a byl bys "proškolen" ))
Zkus kontaktovat kluky z www.fsclub.sk Určitě ti rádi poradí a, hlavně, budeš to mít víc při ruce.
Karel |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 15:10 | |
| | Ano, uz sme sa skontaktovali mi a v klube je tiez par simftakov z KE napriklad Priskac. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 19:50 | |
| | Když už jsi u toho, tak jen pro upřesnění spíš
NPP = VMC ( Visual Meteo Conditions )
ZPP = IMC ( Instrumental Meteo Conditions )
VFR / IFR je o tom jak letíš, ne v čem letíš. Tedy například IFR (přístrojově) můžeš letět i za VMC i za IMC. VFR ( za vidu ) můžeš letět jen při VMC (existují néjaké vyjímky, ale už to nebudu víc motat ).
K nékterým dalším česko anglickým pojmům které zmiňuješ, tak:
ARK = ADF (Automatic Direction Finder ) a létáš s tím na majáky typu NDB ( Non Directional Beacon ). V lepší variantě pak nahrazen RMI ( Radio Magnetic Indicator )
RSBN se v civilech nepoužívá, ale ekvivalent informace (křižovaný radiál a vzdálenost) ti dá soustava majáků VOR/DME.
|
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 20:33 | |
| | Pri čítaní o celebke na LKPR (ale aj predtým) som nrazil na akýsi systém podobný západnému ILS, a to MATĚRNIK, netuším čo to je ale možno to budeš poznať |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 26. 8. 2005 / 08:19 | |
| | Marky, diky moc, presne toto potrebuji, to je naprosto perfektni, uz si to zapisuji. |
| |
|
| | | Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 10:57 | |
| | | |
|
| | | Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 12:15 | |
| | No já se trochu připojuji k tondemu, i když praktickými znalostmi mu nesahám ani na špičky palců u nohou (( Ale taky dosti často nevím, o čem je tu řeč ) Jedná se hlavně o zkratky a některé pojmy.
A tak jsem si je začala postupně vypisovat a tvořím si něco jako slovníček pojmů. Problém je, že se zatím skládá převážně jen z těch pojmů, k nimž chybí, co znamenají (
Kdyby se našel někdo ochotný, kdo by mi s vysvětlováním pomohl (jen stručné definice), mohli bychom ho časem třeba tady s adminovým souhlasem zveřejnit jako jeden z odkazů. Jistě je začátečníků nebo těch, kteří úplně neovládají AJ a zdejší hatmatilku více... |
| |
|
| | | | Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 13:11 | |
| | Tak sem něco pošli, nebo to pošli na mail a já se na to mrknu ;o) |
| |
|
| | | | Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 13:23 | |
| | Mám doma jednu chtrou knihu, kde je například spoustu leteckých zkratek. Pošli mi něco na maila a já ti zkusím doplnit významy. Mám ale takový dojem, že jsem to našel i někde na netu; jen už nevím kde. |
| |
|
| | | Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 13:47 | |
| | Z celeho srdce dekuji vsem za spousty odpovedi a veeeeeeeeelmi zajimavych adres - mam ted mnoho, mnoho prace vse nastudovat.
Darmo, letectvo vzdy drzelo spolu ........... )))))))))
Diiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik, Tonde |
| |
|
| | | | Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 13:59 | |
| | To vies ze drzalo a drzi dalej. Inac keby si sa potreboval cokolvek okolo letectva na co som schopny odpovedat tak moje ICQ je 241-012-833 , pripadne ak stale byvas v KE tak by sa mozno dalo dohodnut aj na osobnom stretnuti |
| |
|
| | | | Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 15:15 | |
| | No milý Tonde, zadarmo ni kuře nehrabe, jak praví klasik, a ty ses tu odhalil jako netušený a úplně nenahraditelný znalec světa, který je pro mladší generaci stejně bájný jako staré pověsti a neskutečnější než StarWars. Opakovaně tu někdo volá po překladu z ruštiny, po vysvětlení pojmů, přístrojů a ovladačů ve virtuálních Tupolevech (ARK je to nejmenší). Já jsem sice ještě starší a ruštinu mám zmáklou slušně, lítat jsem začal až po převratu, ale ruská letecká technika byla vždycky můj kůň (co kus to originál, nýty s hlavami ven i u dvoumachových strojů, ale vždy velmi pečlivě až v oblasti turbulentního proudění atd atd). Navíc mým velkým hobby je navigace - ale nikoliv GPS a FMC - právě navigace s kompasem, trojúhelníkem, mapou a stopkami v klíně. Tak se nezlob, ale asi teď budeš muset občas počítat s tím, že některé tyto dotazy budou (po tichu a nenápadně) směřovány na tebe!
Ale to se asi nezlobíš, viď? ))))) |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 15:20 | |
| | Holt v dnesnej mladej generacii sa najde malo ludi co su schopni aspon prelozit do latinky HBY Mimochodom teraz sa prekusavam startovanim Tu154 a azbuka mi dost pomohla, hlavne co sa for tyka |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 15:29 | |
| | No nevím, číst azbuku by mělo patřit k normálnímu vzdělání, ne? |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 15:41 | |
| | No, jak tak koukám kolem po okolí v generaci mých dětí, spíš je to pro ně exotika, jako asi arménské či hebrejské písmo. A když zfleku přečtu kus nějakého nadpisu nebo článku, vypadám jak nějaký guru (přestárlý). Obecně by to asi ke vzdělání (v našem regionu) patřilo, ale -náctiletí absolutně nemají kde k tomu přijít (a taky asi ne každý po tom touží). Já jsem ale jinak docela rád, že povinnou maj angličtinu a volitelnou němčinu, francouzštinu, italštinu a ruštinu, než jen povinnou ruštinu (bídně) a povolenou občas němčinu a občas angličtinu (jak to občas bývalo "za nás"). |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 15:59 | |
| | Takyže mám 15, ruštinu sa chcem učiť ale nemám kde, lebo všeobecne je mizivý záujem. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 16:03 | |
| | A co máme teda my negramoti dělat? Navštívit Karlovy Vary? |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 16:04 | |
| | Uciť sa, učiť sa, učiť sa! |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 25. 8. 2005 / 17:10 | |
| | Jo, ten Karlsbad - to je dobrej nápad
A k mýmu příspěvku vejš - čet jsem to po sobě a musím připojit (aby mne někdo nepochopil blbě) - chtěl bych umět aspoň trochu z toho, co umí tonde a o čem tvrdí, že mu tady k ničemu není (ale já mu to závidím). Tak. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 27. 8. 2005 / 13:19 | |
| | Václave, to by se Ti mohl líbit třeba i funkční sextant do Dakoty ) Kdysi jsem s touto legendárním starou dámou ve FS hodně poletoval a při hledání nejrůznějších vylepšení jsem narazil i na gauge v podobě funkčního sextantu pro navigaci podle slunce nebo hvězd. Byť byl přiložený návod k použití, nikdy jsem to nevyzkoušel. Jsem holt mladej a línej |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 27. 8. 2005 / 13:45 | |
| | No to zcela nepochybně - udeřil jsi hřebíkem o mou hlavičku!!!
Bohužel soudím (bojím se), že to bylo v defaultní DC-3 FS9 - a já létám FS2K2. Jinak, prosím, napiš kdes to potkal!
BTW - a trochu OT: když jsem před převratem myslel, že létání odzvonilo a jezdil jsem proto pod plachtami, sháněl jsem skutečný sextant - lodní - a na origo Cassens-Plath (stejná firma Plath, co za války vyráběla ty computory pro Luftwaffe) jsem ale fakt těch 1700,-DM neměl. Zjistil jsem, že pro námořní plavbu pro východní státy se vyrábějí dobré sextanty v DDR, v katalozích západních firem byly značně levnější, ale výrobce mi z Freibergu napsal, že "unsere sextanten nicht in der sozilaistische ausland exportierend sind" - jako abych utřel hubu. Tak jsem vzal půlku dětského kukátka a zkoušel lecjaké triky s dřevíčky, překližkou, zrcátky, filtry z přeexponovaných filmů v rámečcích od diapozitivů a hlavně velkkými plexi úhelníky a noniem - a podařilo se mi v poslední verzi docílit přesnosti úhlového měření 12 stupňových minut. Na profi sextant je to houba, ale pro potulování u břehu a půočítání vzdálenosti od majáku to byla skvělá hračka.
Kdybyste někdo chtěli, plánek pošlu, eště ho mám chovanej! )) |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 27. 8. 2005 / 13:56 | |
| | Fakt zaujimave, ja by som zrejme nepochopil ani ten system sextantu |
| |
|
| | | | | | | | Re....Re: Rady pro zacatecnika - OT: sextant 27. 8. 2005 / 14:43 | |
| | Ale jo, v klídku, je to velmi primitivní, akorát se ti to zdá exotické, protožes to nikde nepotkal. Dovolím si obrázek a odstaveček:
Sextant je pouze úhloměr, tedy opticko-mechanický nástroj, který možňuje měřit úhly s přesností až 15 úhlových vteřin. Používá se hlavně v námořnictví (tam vznikl jako pokračovatel velmi jednoduché pomůcky, nazývané Jakubova hůl), ale též v zeměměřičství, astronomii a letectví.
Úkolem sextantu je změřit nějaký úhel, nejčastěji tzv. "výšku hvězdy" - lépe úhel, který svírá pozorovaný předmět (hvězda, okraj slunečního kotouče, vrcholek majáku) s horizontem (mořskou hladinou). Sextanty používané v zeměměřičství, letectví a na ponorkách mají tzv. "umělý horizont", který nahrazuje přirozený vodorovný pohled na horizont v dostatečné vzdálenosti a měří úhel mezi hvězdou a virtuálním horizontem.
Na horní půlce obrázku je úloha - ten úhel.
Na dolní je pak schema sextantu. Sextant má dvě zrcátka- jednoduše řečeno jedno otočné, to je spojeno s dlouhou ručičkou, která ukazuje na obyčejném úhloměru, a druhé pevné, které je ale poloviční a pokrývá jen půl zorného pole. Pak když se podíváš kukátkem, vidíš současně na horizont (levou půlkou zorného pole - tam kde chybí ta půlka zrcátka - sextant se totiž drží v pravé ruce) a současně přes pevné na otočné zrcátko (to už zabírá celou plochu) - a na něm (vpravo) odraz své hvězdy.
Když natočíš otočné zrcátko tak, že kukátkem vidíš na tu hvězdu - a současně celý sextant skloníš tak, abys viděl horizont ve stejné výšce obrazu jako je odraz hvězdy (viz poslední obrázek dole) - ručička pak právě ukazuje úhel, který chceš změřit.
Fór je v tom, že pootočení pohyblivého zrcátka o 1 stupeň způsobí pootočení osy pozorování o 2 stupně (dopad-odraz na pohyblivém zrcátku). Takže pro pozorování rozsahu úhlů od 0 do 120 stupňů stačí oblouková výseč o úhlu 60 stupňů, dílky se rozdělí na polovinu (jeden dílek je ve skutečnosti 30 minut, ale nadepsaný je jako 1 stupeň - aby jich na tom oblouku bylo 120) a je to.
Protože to je právě šestina kruhu, nazývý se to sextant. V 17. století se používaly i 90 stupňové přístroje - kvadranty (měřily 0-180) a 45 stupňové oktanty (0-90), ale ty druhé měly malý rozsah a u těch prvních už měření "přes hlavu" - od 120 do 180 stupňů nebylo potřeba, tak zůstal sextant univerzální.
Opět se omlouvám za ukecanost. |
|
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re....Re: Rady pro zacatecnika - OT: sextant 27. 8. 2005 / 15:20 | |
| | Vďaka za vysvetlenie, opäť som o čosi múdrejší |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 27. 8. 2005 / 14:52 | |
| | Mám DC-3 od MAAM a ta chodí i v 2K2, pokud máš zájem dej vědět na email. Je to perfektní. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 27. 8. 2005 / 14:57 | |
| | Dík za nabídku, tu mám taky - tedy tu verzi, která byla ke stažení jako freeware.
Chtěl jsem před nějakou dobou od MAAM za 25 USD koupit origo CD, protože tam inzerovali faksimile manuálu, servisní příručky a spousty užitečných knih, ke kterým se našinec nemá šanci dostat. Ale oni se pak věnovali B-25 a vývoji DC-3 pro FS9 - a dočasně (? -nebyl jsem u nich na webvu od té doby) přestali ta datová CD s DC-3 prodávat. Oni si tím prodejem vydělávali na revize motorů u své skutečné RD4 a B-25, které provozují.
Dík za připomenutí, jak dojedu domů (jsem dnes ještě v práci) podívám se k nim tam. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 27. 8. 2005 / 15:04 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 27. 8. 2005 / 15:07 | |
| | a máš tam taky ty manuály? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 27. 8. 2005 / 15:14 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika 27. 8. 2005 / 15:31 | |
| | Pilot traning manual for the C - 47 (DC-3) má cca 7 Mega ten ti mohu poslat emailem. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rady pro zacatecnika OT: sextant 27. 8. 2005 / 19:16 | |
| | Ten gauge je bohužel opravdu pro FS2004, soubor "dc3_bbsx.zip" na AVSIMu. A co jsem na to koukal, je to napsaný v XML, takže to zřejmě jinde než ve FS2004 nepoběží.
Zběžně jsem juknul na AVSIMu po verzi pro FS2002, ale nic |
| |
|
|