No, Luďku, ti budu trochu oponovat. Když dáš v hladině LVL CHG, nebo to necháš na VNAV, tak to opravdu začne padat jako pytel h...en, a podélný sklon je třeba až pět stupnů pod horizontem. A to lidem opravdu není moc příjemný. Lufthansa dokonce kdysi dělala výzkum, že při klesání přes 2000fpm se lidi bojí. Proto se při klesání ve VNAV opravdu většinou použije funkce CAPTURE, v nových verzích FMC je to DES NOW, kdy to klesá 1000fpm do zachycení "glajdu". Prý to je lepší i pro motory, nemají takový tepelný šok, ale to nedovedu posoudit. Já osobně preferuju způsob, kdy se klesá 1800-2000fpm, pitch je zhruba nula, a až v nižších hladinách dám LVL CHG, zpravidla tehdy, když plyny dojedou na volnoběh. Jinak ale u klesání je nejvíc vidět rukopis jednotlivých letců, takže nelze říct, že tohle a támhleto je jediný správný způsob. Někdo argumentuje, že padat jak pytel sr...ček je ekonomičtější, no, ale ušetří se tak 100kg, ale co hůř, člověk pak nemá moc rezervu, když ho zkrátěj, a dělá si možná trochu zbytečně štréz.
To se týká i dopředné rychlosti, někdo to mastí přes třista, někdo 280, někdo tak nejak mezi k...zy. Všeobecně ale opravdu platí, že opouštění hladiny to chce dělat "gently" |
|