Myslím, že nikoliv. Obecně "gyroskop" je vlastně jakýkoliv setrvačník, který se někde k něčemu používá - přesněji - využívá se vlastností gyroskopických momentů k něčemu konkrétnímu (letecké přístroje, lodní přístroje, navádění torpéd atd...)
"Gyrovertikála" je termín, který slýchám jen v souvislosti s ruskými vrtulníky , výjimečně (a nevím jestli správně) v souvislosti s ruskými letadly (navigačním systémem). Za ty roky, kdy to slýchám a (možná dobře, možná blbě) plus mínus tuším, co to je, si představuju, že jde o nějaký konkrétní setrvačník, sloužící jako základ intertní soustavy, na kterou jsou napojeny "zobrazovače" - třebas v podobě budíků, autopilota a tak podle potřeby.
V podstatě že umělý horizont - jako budík (ale stejně tak zatáčkoměr a gyrokompas), jak jej známe my, je vždycky krabice, kde je v nějakém kardanovém závěsu setrvačník (gyroskop) - a podle uspořádání těch závěsů pak budík ukazuje jako zatáčkoměr, kompas nebo umělý horizont.
Zatímco "gyrovertikála" - je setrvačník - "matka", kde pohyby a momenty jsou snímány nějakým jednotným systémem, který informace přenáší po drátech k jednotlivým budíkům. Ty už pak ale žádný vlastní setrvačník nemají - jsou to jen tzv. opakovače, zobrazovače.
No, ale třeba je to blbost.
Napadlo mne to, když tehdy došlo k tragické gavárii Mi-24 při návratu z Anglie nebo odkaď, závěr vyšetřování byl, že jim "vysadily obě gyrovertikály" - a tím pádem orientace nebyla možná... To vypadalo, ne že vypadl nějaký budík, ale že vypadlo něco, na čem závisí budíky všechny, autopilot a já nevím co ještě....
PS: viděli jste někdy takový mateřský gyroskop námořní bitevní lodi in natura? - doporučuji návštěvu křižníku Balfast v Londýně - tam jsou dva - a každej zvenčí vypadá, jak těžkej bronzovej kotel na vaření polívky pro 500 vojáků - a uvnitř je ten supersetrvačník, řekl bych velkej jak na parní lokomobile |
|