Navazu na tebe, medvede a trosku doplnim par veci, na ktere jsem si vzpomnel:
- ohrev zvysenim rychlosti: tzv. aerodynamicky ohrev se zacina projevovat pri rychlostech nad 600 kmh. Zvyseni nad tuto rychlost bylo jedno z opatreni, kdyz se ti zacala tvorit namraza na letounu. Nekde jsem mel i vzorec, jak spocitat teplotu povrchu letadla pri dane rychlosti, ale sesity zustaly v kosicich a uz si na nej nevzpomenu. A k tomu, co rikal ten pilot - bylo by velmi zajimave videt suchara v aerodynamickem tunelu bez prekrytu pri nadzvuku Nedokazu si predstavit, ja to tam proudi. Co psal Dandee o omrzlych pilotech jsem slysel taky, ale je treba brat v uvahu, jak pokrocila aerodynamicka konstrukce letadel od dob MiG-21 a Su-7. Ja bych tedy pripustil, ze az tak moc nekecali, ale ruku do ohne za to nedam
- nadzvuk v malych vyskach: prvni ero, ktere umelo bez nasledku (rozumnej nasledky pro letadlo) letet v prizemni vysce nadzvukem byl Su-7. Urcite by v pripade konfliktu mohl byt nizky nadzvukovy prelet pouzit proti pechote - ucinky razove vlny by byly brutalni - viz prulet Mirage nad plochou ve filmu Rytiri nebes A z praxe jsou znamy pripady, kdy nechtene prekroceni rychlosti zvuku (tedy nasledna razova vlna) na vysce 6 kilometru vymlatilo okna na zemi.
- katapultaz s prekrytem u MiG-21F: proto se i prekryt otviral dopredu, aby se prave mohl zaklesnout na kolejnicky na sedacce. V te dobe byl vyber pilotu na nadzvuk omezen i jednim zvlastnim parametrem (zazil jsem toto mereni i ja i Dandee ) - a to vyska pilota v sedu, ktera nesmela byt vetsi jak 91 cm. Duvod?: prave katapultaz s prekrytem na efce: pri vetsi vysce by ti prekryt pri sklopeni na sedacku zlomil vaz pri zatlaceni hlavy dozadu.... Blba smrt. Pak se nekolikrat stalo, ze se prekryt neoddelil od sedacky a pilot dopadl na zem v sedacce - nasledne byla katapultaz s prekrytem zakazana.
- katapultaz pri nazdvuku: obecne instrukce pro pilota vsech rychlych uvadely v ukonech pred katapultazi "odbrzit na podzvuk", pokud je to mozne az pod rychlost 800 kmh, tusim ze mezni rychlost se uvadela 1100 kmh (ale bylo to i podle vysek) - ale to hlavne z duvodu preventivni bezpecnosti, ne kvuli tomu, ze by to system nezvladl.
- katapultaz ze sparky: od sparky MiG-23 vcetne byla katapultaz sprazena, tzn. jeden zatahl a sli oba. Na MiG-21 a nizsich (vcetne delfina a albika) kdo zatahl, ten sel, pricemz nebylo mozne vystrelit druheho pilota - viz James Bond a L-39 nevim v kterem filmu
- rychlost pri katapultazi: zadna sedacka neceka na rychlost era, vymlaskne te ven v okamziku kdy zatahnes. Ale v zavislosti na rezimu letu - tedy vysce a rychlosti probiha jiny cyklus vypousteni ruznych brzdicich a stabilizacnich padaku, vcetne odpoutani a vykopnuti pilota ze sedacky. Jinak tedy probehnou ruzne cykly sedacky pri katapultazi v 10-ti kilometrech a v prizemni vysce - to je namet na googleni a cteni
Sedacky obecne jsou genialni vyrobky. Na simbeeru nekdo vzpominal, ze byl na katapultaznim trenazeru k L-39. Pyropatrona, ktera vystreluje sedacku tohoto trenazeru na te kolejnici do vysky zhruba tech 5ti metru je v realne sedacce na albiku pouzita k utazeni ramennich popruhu
A na zaver jedna perlicka k zime v kabine po odhozeni prekrytu: tusim to bylo na Phantomu (nevim presne typ, ale imperialisticky stroj, ktery mel madla mezi nohama ci na operadlech, nejsem zbrojir a neznam vsechny sedacky, zkratka ne nad hlavou), pilot se chtel katapultovat snad po srazce ve vzduchu s jinym letadlem, ale mel poskozene ero a tudiz katapultaz nefungovala tak, jak mela a musel odhodit prekryt nouzove, tedy rucne. Pak na nej zacalo fest foukat, tak se chudak predklonil aby mu nefoukalo do ksichtu a zatahl..... Pristal na padaku se 36ti zlomeninami Ale prezil a udajne ani na voziku neskoncil
Peace, brothers!
|
|