Tak tohle je fakt diskuse na palici.
Lowmickova reakce byla podle mého taky trochu tvrdší, než musela.
Na jednu stranu má ravdu, protože ani žákovi by se to stát nemělo - a nikdo by neměl být puštěn na sóla, pokud nezvládá opravy vadných přistání... (co já zažil, instruktoři si to většimnou hlídaj jak psi )
Na druhou stranu jsou ale dva argumenty.
V osnově do prvního sóla zas těch přistání tak moc není, takže pokud žák nemá nějakou předchozí leteckou zkušenost, párkrát (když se řeklo, že udělá to a tamto) zareagoval dobře - a šel na sólo. Klidně udělal 5 startů - a na ten 6. okruh už byl unavenej, vynervovanej, udělal špatný rozpočet, ve 4. byl vysoko, na finále moc rychle - odskočil a nezvoádnul to. Klidně to tak mohlo být.
Opakuji - nemělo by se to stát, je to průser, ale není to nic, na co by neměl být připraven každý z nás, co se ještě držíme kniplu, proti čemu by měl předem patent.
A druhý argument - všechny - opakuji - všechny havárie, nehody i katastrofy, ve kterých nejde o nečekanou technickou závadu (a těch zas tak moc není) jsou způsobeny selháním lidského faktoru. Někdy je to podcenění počasí, někdy malá rychlost v zatáčce, někdy letecká nekázeň... pokaždé něco, co by se asi nestalo, kdyby pilot (a často zkušený starý pes) dělal, co dělat má - anebo nedělal, co dělat nemá. Nevšiml jsem, si, že bychom byli někdy tak agresivní vůči těmto chybujícím pilotům - a to je, myslím, to, co myslí Ivoš. Proč by zrovna tenhle chudák na tom měl být hůř, než ti ostatní, kteří třeba v Ml. Boleslavi přistávali s nezajištěným podvozkem, nebo za letu na Ukrajinu nenabrali dost paliva.... atd. atd.
Jako každá kraxna by to pro nás ostatní mělo být ponaučení - dloubnutí - Hej! dej si bacha, abys neudělal zejtra to samý! - a měli bychom být vděční osudu, že my jsme zatím tu chybu neudělali. |
|