1.) Nepoužívá se inerciální navigace (Inertial Navigation System - INS), která je 20-30 let starou technologií, ale Inerciální Referenční Systém (IRS), což je jak svou konstrukcí, tak parametry a možnostmi velmi rozdílné zařízení.
2.) Vstupní signály nejsou jen GPS, IRS a "rádio (VOR)", ale taky DME (důležitější než VOR), signály z Air Data Computeru (zejména TAS) a občas LORAN.
3.) Nepoužívá se v žádném případě pouze pro zjišťování polohy, protože natolik přesné zařízení by byla jednak velká škoda nevyužít pro spoustu ostatního a druhak člověk pro navigaci a řízení letadla potřebuje víc než jenom polohu.
IRS poskytuje:
- pitch + roll attitude (využívaná i např. pro umělé horizonty)
- inerciální pitch + roll rate
- heading - true z laser gyra a magnetic po zakomponování variation z databáze
- akceleraci ve 3 osách
- úhlové změny ve 3 osách
- inerciální rychlost (sever/jih, východ/západ, groud speed, true alt, vertical rate)
- wind speed, angle, drift
- flight path angle a akceleraci
- along a cross track akceleraci
- vertikální akceleraci
- inerciální výšku
- a ano, taky longitude a latitude
A výsledná data potom nevyužívá jen FMC, ale taky:
- Flight control computer, thrust management computer (FADEC), stability augementation system (yaw damper), weather radar (stabilizace antény), anti-skid pro autobrake, ADI (umělý horizont), HSI, VSI, RDMI, flight data recorder
4.) Mají displej, na overheadu, kde se krom souřadnic může zobrazit taky jiné zjištěné parametry, jako např. vítr, groundspeed, apod. |
|