| | | IVAO-volacka 21. 2. 2006 / 11:04 | |
| | Jeden trapny dotaz. Ked komunikujem s riadiacim, volacka sa ohlasuje na zaciatku alebo na konci odpovede.
napr.
OM-MIR kurz 220
Kurz 220, OM-MIR |
| |
|
| | | Re: IVAO-volacka 21. 2. 2006 / 11:36 | |
| | Při navázání spojení: LZIB_TWR OM-MIR .......pokračuje komunikace a pokud ti dá příkaz, tak opakuješ: " kurz 220, OM-MIR "
|
| |
|
| | | | Re: Re: IVAO-volacka 21. 2. 2006 / 13:08 | |
| | Není možné, že u pokračování komunikace to jde říct před i po? Někde jsem viděl obě možnosti (i na IVAO jsou slyšet obě). |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: IVAO-volacka 21. 2. 2006 / 14:07 | |
| | V realu, kdyz se nejaka informace potvrzuje, tak se volacka rika az na konci. Aby se urychlila komunikace a nezatezovala frekvenc. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: IVAO-volacka 21. 2. 2006 / 14:20 | |
| | A je tím i chápáno, že dotyčný (pilot) domluvil.
Vem si třeba případ, že ATC A bude mluvit s pilotem B, který obdrží poněkud delší informaci a při jejím opakování začne svojí volačkou a pak bude opakovat instrukce. Do toho rozhovoru je přeladěn pilot C, který neuslyší instrukce od ATC A, ale pouze opakování pilota B. Tím pádem neví, co všechno musí pilot B říct a bude holt čekat, až domluví. To by se taky nemusel dočkat, pokud by pilot B nebyl 2x rychlý, mluvil pomalu a navíc s přestávkami. Proto se při opakování používá CALLSIGN až na konci a tím pádem všichni na poslechu ví, že dotyčný dohovořil. |
| |
|
| | | Re: IVAO-volacka 21. 2. 2006 / 14:18 | |
| | Předpisy umožňují obě dvě možnosti...teda v reálu |
| |
|
| | | Potvrzení volačkou 21. 2. 2006 / 14:38 | |
| | Přidám se s podobnou otázkou o potvrzení přijetí instrukce / informace.
Podle "papírů" se opakuje vše, s výjimkami, např. informací o počasí, provozu - "informaci přijal". Končí se volačkou. Na některých real záznamech z vojenského provozu je slyšet jenom volačka (číslo), případně i ve zkrácené podobě. Pilot potom potvrzuje "dva-tři-nula-dva", nebo jenom "nula-dva". Má to nějaká omezení (např. pouze pro informace, ale ne pro instrukce) a je to jenom pro vojenský provoz? |
| |
|
| | | | Re: Potvrzení volačkou 21. 2. 2006 / 15:34 | |
| | Rozhodně to bude jen vojenské specifikum, civilní předpisy nepřipouští žádné vynechávání readbacků či zkracování volaček, vyjma jediného - první a poslední dvě písmena volačky - a i to pouze tehdy pokud první zkrátil ATC. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Potvrzení volačkou 21. 2. 2006 / 16:19 | |
| | takze AFISacky "hosin info", nebo dvojty zaklicovani je taky jen "slang"? nebo to co jsi psal plati jen pro piloty? |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Potvrzení volačkou 21. 2. 2006 / 17:12 | |
| | Nevím co myslíš slabgem u "Hosín info". Je to utvořeno správně a na ICAO mapě Hosín je regulérně vyznačen tímto jménem. Vzadu v tabulce volaček sice není, ale to je asi opomenutí vydavatele.
Ještě přede dvěma lety jsme měli předepsanou volačku "Česká Lípa Info", ale skoro každý říkal "Lípa Info". Byl to slang, ale protože to nebylo zaměnitelné s něčím jiným, byli všichni spokojeni. Od r. 2004 je "Lípa Info" oficiální. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Potvrzení volačkou 21. 2. 2006 / 18:35 | |
| | tojo, volacka je to oficialni, ale pouziva se i pro potvrzovani... nekdo se ohlasi a afisak jen potvrdi "hosin info", bez toho aby dal neco rikal. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Potvrzení volačkou 21. 2. 2006 / 19:09 | |
| | Tim "Hosin Info" bych spis rek ze neco potvrzuje, protoze tezko by ti to rek za provozu po ohlaseni treba finale, nebo vubec vstupu (k pristani) do ATZ.
To same dvojite zaklicovani, treba kdyz nema provoz a ty mu das ze po spusteni jedes na vyckavaci, tak co on by ti rikal (vitr vetsinou nerikaj, to az pred vzletem, QNH si zjistis na vezce nebo si o nej nanejvejs reknes, provoz neni), proste zaklicuje, tim da najevo ze prijal. |
| |
|
| | | | Re: Potvrzení volačkou 21. 2. 2006 / 15:46 | |
| | Dokonce se mi zdá, že na některých voj. záznamech je ten zkrácený konec useknutý nechtěně - tedy možná vyslovený celý ale pozdě klíčovaný. Ovšem jestli musí pilot klíčovat nějakým čudlem. Nebo to je automatika? Nevíte? |
| |
|
| | | | | Re: Re: Potvrzení volačkou 21. 2. 2006 / 17:24 | |
| | U vojáků se za mne téměř vše potvrzovalo jen indexem, který byl třímístný, nebo jen jeho posledním dvojčíslím, některé věci se potvrzovaly jen dvojitým zaklíčováním, a to jak ze strany pilota, tak i řídícího. Čudlík na to byl na palec levé ruky na páce ovládání motoru. Vojenská komunikace na rádiu byla s použitím předepsaných frází s minimem slov, po řídícím se nic neopakovalo, bylo jen velmi málo vyjímek. V podstatě to bylo tak: příkaz řídícího - potvrzení indexem. Informace pilota řídícímu - potvrzení volačkou věže nebo povoluji - zakazuji nebo dvojité zaklíčování. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Potvrzení volačkou 21. 2. 2006 / 17:57 | |
| | Ó, díky, opět jsem měl štěstí na odpověď od osůbky z nejpovolanějších (. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Potvrzení volačkou 21. 2. 2006 / 18:34 | |
| | Ej, ty lichotníku, škoda že nejsi ženská..... )))
Pro ilustraci si dovolím popsat korespondenci na okruhu s MiG-21 od usednutí do letadla po vystoupení, aby byl vidět rozdíl v civilní a vojenské korespondenci, podotýkám, že je to z roku 1992, kdy jsem odcházel. Pilot má volačku 121, volací znak letiště Přerov Cvrček, VS je Peleng, věž je Start.
Po usednutí do letadla přeladění na kánál VS - velitelského stanovistě:
Pilot: Cvrček Peleng, já 121, jak mne slyšíte?
VS: 121 - pětkou
Pilot: 121
Přeladění na kanál ŘL, rádio již odzkoušeno.
Pilot: Start, já 121 spouštění
Start: 121 spouštějte
Pilot: 121
Po spuštění a motorovce:
Pilot: 121 rolovat
Start: 121 rolujte
Pilot: 121
Pilot zastavil před dráhou, na tzv. čáře předběžného startu
P: 121 na dráhu
S: 121 povoluji
P: 121
Před vzletem:
P: 121 vzlet
S: 121 povoluji
P: 121
Po vzletu, zasunutý podozek a klapky
P: 121 po vzletu, zasunutý
S: Start nebo cvakcvak
Další hlášení až před třetí zatáčkou, vysunutý podvozek a malé klapky
P: 121 podvozek vysunut, přistání
S: 121 povoluji, pořadí jedna, vítr zepředu zprava tři
P: 121
Po čtvrté zatáčce:
P: 121 klapky, rameno
S: Start nebo cvakcvak
Po uvolnění dráhy:
P: 121 uvolnil
S: cvakcvak
Pilot přijel na stojánku, vypl motor, vystoupil, podepsal technikovi sešit a to je vše, nic víc se nehlásilo, ono při rychlosti na okruhu 600kmh na víc snad ani nebyl čas, okruh trval necelých 5 minut a celou dobu se makalo, bylo spousty úkonů, které bylo třeba udělat, když se létali jen okruhy, bylo jich 5 v jednom letu a člověk vylezl z mašiny za 30 minut zpocený. Proto jsem si např. s řídícími na IVAO dohodl vyjímku, když létám okruhy s migem, že nebudu vše readbackovat, v konečném důsledku se mi stávalo, že než jsem po ohlášení finále vše zreadbackoval už jsem i uvolnil dráhu po neskutečně zmaštěném přistání, kdy se perete s mašinou v rychlostech od 430kmh při hlášení finále do 290kmh - rychlost dosednutí. Jak jsem se, samozřejmě, informoval, pokud mi ATC tuto vyjímku povolil, není to proti pravidlům ))
|
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Potvrzení volačkou 21. 2. 2006 / 20:26 | |
| | mozem ako zodpovedny potvrdit... vojenska frazeologia je s minimom slov.. ) |
| |
|
|