|  |  | planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 03:44 | |
|  | Ze zajímavého čtení na planes.cz (Čechoviny 17 http://www.planes.cz/clanky.asp?xml=stalo_se&jazyk=cz&styl=d&id=60121_234448 ) jsem se dostal na staré-dobré stránky takeoff, kde je ještě lépe popsaná nehoda B767, o které se v Čechovinách také píše ( http://www.lkpr.info/takeoff/nehody/ch6.htm )
Pilot z důvodu příliš velké výšky použil manévr skluzu, může někdo odborně popsat, jak se takový manévr provádí ? (už jsem někde četl, že je spíš obvyklý pro malá letadla, ale nevím, co to přesně obnáší po stránce pilotáže)
V další (až trochu absurdní) nehodě - na takeoffu popsané ( http://www.lkpr.info/takeoff/nehody/ch5.htm ) zase moc nerozumím, k čemu vlastně po technické stránce došlo, resp. proč měl manuální pohyb v řízení při zapnutém autopilotovi takový fatální vliv na následující řízení autopilota?
dík |
| |
|
 |  |  | Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 07:02 | |
|  | U maleho lietadla je sklz bezne pouzivany pri pristati, pokial je pilot s masinou "dlhy" na pristatie. Z hladiska pilotaze ide o to, ze vyslapnes nohu a das kontra kridelka, masina bude vybocena nosom do tej strany kam vyslapnes nohu, a opacnym naklonom ju budes udrzovat v rovnom smere, aby ti nazatacala.. sklon sa zvysi, klesacia rychlost tiez a tym vlastne sa "skratis" na pristatie. |
| |
|
 |  |  | Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 08:33 | |
|  | skluzu se pouziva pro zvyseni opadani kdyz ses dlouhej na pristani, muzou ho delat v podstate vsechna letadla, u nas to delame jak s kluzakama tak s vlecnou...
dela se to tak ze pomalu naplno vysplapnes nohu (zpravidla tu "po vetru" aby byl odpor jeste vetsi) pockas chvilku nez se letadlo plne stoci za nohou a pak opacnyma kridylkama odrzujes smer letu, takze letadlo je nakloneny, stoceny, ale leti rovne jen si musis davat bacha na rychlost protoze to je idelani konfigurace pro spadnuti do vrtaku, nehlede na to ze baro rychlomery neukazujou dobre protoze pitotka na celkovy tlak je ofukovana nestandardne, takze cit a zkusenost....
jinak je pak dobry to pred pristanim zase vsehcno pustit a srovnat ) |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 09:09 | |
|  | a jeste na jednu dulezitou vec sem zapomnel, dela se to vzdycky v pristavaci konfiguraci, tj. nejdriv plny brzdy a pripadne klapky pokud je mas |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 09:15 | |
|  | Dělá se to v přistávací konfiguraci. Hlavně je třeba hlídat rychlost a náklon... |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 11:16 | |
|  | nechci rejpat ale chtělo by to taky podvozek abys měl tu přistávací konfiguraci uplnou
Honza |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 11:46 | |
|  | kolecko sem vysunul uz v poloze po vetru
 |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 11:02 | |
|  | take:
snizit tah
brzdy
klapky
do skluzu?
umi to FSka dobre? mam jednu upravu default c172 co to udajne umi...
co budou ukazovat pristroje?
jake by meli by rychlosti? |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 11:19 | |
|  | mno pokud by sis přečet příčurku k c-172 tak skluzy bývají zakazané kvulivá namáhaní závěsu vztlakových klapek ... takže skluzy trenovat nejlepe s českými letadly
Honza |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 11:20 | |
|  | Problém je jen v tom, že Cessny (obecně) skluz dělat nesmějí. Je tam nějaký problém se zvýšeným namáháním klapek (jejich elektrického vysouvání), takž by se po ukončení skluzu nemuselo podařit (po přistání) klapky zatáhnout. Cessny nelétám, takže možná můj popis důvodu není úplně přesný, ale to, že se to s nimi nesmí, vím.
Takže pokud to s ní v FS uděláš (a jde to s čímkoliv), bude to proti "as real as it gets"
PetrS |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 11:36 | |
|  | No když to uděláš jako nouzák. To Ti bude nejspíš jedno co je v příručce. Pak to bude i ve FS real jak to je de  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 11:53 | |
|  | .. no dovolil bych si odporovat ... sice při nouzáku jde jaxi o to dopravit se bezpečně na zem, ale musí se taky dbát na omezení daný příčurkou ... většinou se nouzáky trénujou tak aby se takový prvky jako skluz nemusely dělat, pokud to letadlo neni schopný dělat ... pokud budeš s cessnou na nouzáku dlouhej, tak nebudeš dělat skluz páč to nemužeš ale budeš dělat "esíčka" kde je výsledek podobnej jako u skluzu ... ale nejsem motorář tak mě někdo zasvěcenější opravte pokud jsem napsal blbost
Honza |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 12:12 | |
|  | No to se sice musí, ale v dané situaci je to to nejlepší jak docílit zvolené plochy. Při nouzáku deš většinou dolů tak rychle, že není čas na nějaký esíčka... Navíc zatáčky v malé výšce plus nervozita = katastrofa |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 12:24 | |
|  | noo samozřejmě závisí na tom v jaký výšce ti motor vysadí, jestli je v blízkosti nějaká vhodná plocha ... nervozita v letadle nemá co dělat, přistání v terénu sice není standartní procedura, nicméně se při výcviku myslim dostatečně trénuje aby ji pilot bezpečně zvládl ... je pravda že při nouzáku nemáš moc času, ale přestože se to nezdá i vzdušnej pluh jako je z142 trochu klouže, c172 ještě líp
Honza |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 12:32 | |
|  | Jojo cessna klouže dobře, Z-142 je přímo masakr, obzvlášť plná a ve dvou To je pak přistání pod sebe Na velký přemýšlení jestli pole vlevo nebo vpravo to není.. Nouzáký se samozřejmě trénují a dostatečně ale něco jinýho je mít v podvědomí, že s Tebou někdo je v tomto případě instruktor a něco jinýho je potom to zažít sám.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 12:47 | |
|  | no myslim si že pokud letíš někam od letiště, po trati, tak bys měl koukat před sebe a hledat misto kam s tim švihneš v případě že ti zhasne motor nebo termika já jako plachtař si mužu dovolit koukat se dál, ty jako motorář se musíš koukat blíž ...
Honza |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 12:55 | |
|  | Tak to je samozřejmý, že to musíš mít pořád v povědomí kam s tím No nebudem tu stáčet diskuzi někam jinam  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 12:59 | |
|  | mno spíš bych ja zavčas ukončil aby se to nezvrhlo v nějaký OT hlavně že se dohodnem
Honza |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 11:48 | |
|  | Když už jsme u těch vyjímek, skluz i výkluz byl zakázaný i na MiG-23, kvůli nestejnoměrnému ofukování bočního vstupního ústrojenství, mohlo by dojít k pumpáži a následně až k vysazení motoru, s tím např. souviselo i omezení pro přistání s bočním větrem max. 15m/s - aby vybočení mašiny potřebné pro korekci snosu nepřesáhlo právě kritickou mez bočního ofuku. Velké dopraváky zřejmě skluz dělat mohou, neboť jak mne poučil Kachna, jejich motory v podstatě vstupní ústrojenství nemají, tudíž nestejnoměrné ofukování motorů není asi tak kritické. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 12:12 | |
|  | Ale v tomto pripade http://www.lkpr.info/takeoff/nehody/ch6.htm mu to mohlo byt uz jedno. Motory uz davno boly zhasnute. Inac pilot musel fakt dobre zrucny. Pristat zo strjom na ktorom fuguje iba par ukazovatelov bez poriadnej hihrauliky a potom pristat s lietadlom na poprvy krat. Tu t/g nemohol dat keby bol dlhy but by skoncil v zavodnikov alebo by bachol dakde do pola...
Inac pokial si spomynam ten pripad bol vysvetlovany aj na Reality TV. A jeden pasazier spomynul, ze klesaly pod takym uhlom, ked sa pozrel z okienka videl viac menej iba zem. Uz sa aj zo zivotom lucil... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 15:33 | |
|  | Kdo se diví, proč to ten pilot tak bravurně zvládnul asi nedočetl text do konce. Je tam jasně uvedeno, že (jinými slovy) ve volných chvílích létá v termice na svém vlastním Blaníku !! Blaník je nástroj mistrů !!!  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 15:44 | |
|  | Neboj precital. Ale takcitak Blanik sa neda porovnavat niekolko tonovym kolosom. Blanik na travniku pristane bez problemov a bulik by uz pekne oral. Ale bulik ktory, to vali 180knots trafit na drahu a este ju nepreletiet, tak na to treba dost dobre skusnosti. Tomto pripade dopomohol Blanik. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 15:49 | |
|  | Pravda, číslo pana Reynoldse se bude lišit nejspíš mnoha řády, ale umění pilota lze určitě aplykovat na oba kousky bez rozdílu. Kdo umí, ten umí! |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 16:06 | |
|  | Mnjó... IMHO myslím, že rozpočet na přistání bez motoru je plachtařský denní chleba a tak je asi snazší v takové situaci reagovat člověku, který má nějakou plachtařskou praxi, než suchému motoráři (který sice pár přistání bez motorů na trenažéru zkoušel, ale naostro vůbec). Teda si myslím...
Pochopitelně nelze na blaníku simulovat nouzák s bulíkem, ale podobného názoru jako já je asi i část velení USAF, která si ty blaníky u nás pro kondiční létání svých pilotů nechává opakovaně vyrábět (i po převratu - a kupodivu nechtěli L-23, ale chtěli starý L-13, v Kunovicích měli problémy se sháněním některých kopyt pro tuto zakázku - alespoň podle L+K). Takže - možná na tom něco bude - a já tomu VĚŘÍM (a proto blatníčky miluju!) |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 12:13 | |
|  | no a hlavne - B767 v Gimli nemal palivo a motory mu nebezali,.. takze je to asi jedno  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 14:32 | |
|  | Tak mě napadá, že podobné omezení si dovedu představit i u letadel s pístovým motorem, kde není uzavřená kabina ale jen štítek. Tam by při skluzu mohlo na pilota nepříjemně foukat z boku a pak by mu to mohlo sebrat kuklu a brejle. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 15:12 | |
|  | No, me spis prijde, ze delat skluz s masinou, co ma sipovy kridlo se proste nemuze vyplatit obecne.Ani ne tak kvuli motorum, ale kdyz si predstavis to vyboceni, kdy ti jedno ze sipovych kridel trci prakticky rovne dozadu a tudiz prestava byt normalne obtekane.... tak podle teorii by to nemelo letet Ja bych se 767 asi neskluzoval  |
| |
|
 |  |  | Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 09:53 | |
|  | Tady ohledne teto nehody:
"V další (až trochu absurdní) nehodě - na takeoffu popsané ( http://www.lkpr.info/takeoff/nehody/ch5.htm ) zase moc nerozumím, k čemu vlastně po technické stránce došlo, resp. proč měl manuální pohyb v řízení při zapnutém autopilotovi takový fatální vliv na následující řízení autopilota?"
Neni tam trosku jina pricina? Protoze myslim, ze o autopilota tam vubec neslo... |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: planes.cz/takeoff/nehody 25. 1. 2006 / 16:06 | |
|  | Jestli máš na mysli "dětskou prolézačku" A310 Aeroflotu (http://www.lkpr.info/takeoff/nehody/ch3.htm), tak to platí asi pro většinu letadel - manuální zásah do řízení vypne autopilota. Nemá smysl, aby se s pilotem přetahoval a ten by měl vědět, co dělá. Může to být i pro nouzové situace, kdy pilot potřebuje rychle někam hnout a nestihl by vymačkávat AP. ALe asi to je hlavně tím, že co já vím, berany jsou v A310 fyzicky propojené s řízením (žádné lítání po drátě). |
| |
|
|