FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 1. 12. 2024, svátek má Iva Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Dotaz k realitě letu Jeden příspěvek | Celý strom
Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 10:31
Pjotr   
Mám 2 dotazy, které mi nejsou jasné:
Kde je menší spotřeba paliva, ve vyšší nebo v nižší letové hladině?
Letím-li IFR let na autopilota podle SID/STAR jak probíhá ILS přístání? Nechám plane přistát podle autopilota, nebo se před konečnou destinací řídím pokynů řídícího a nechám se jím navést na ILS přistání?
Omlouvám se za neodbornost a děkuji za odpovědi.
 

Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 10:33
Broza (OK-JUR)
Najdi si některý ze starších příspěvků A.J.Scandalla, ten to tam někde rozebíral...
 

Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 10:35
Pjotr   
Díky, jdu hledat
 

Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 11:09
tonde   
čím jsi výš, tím je nižší spotřeba, odpověď na druhou otázku, bohužel, neznám.
 

Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 11:30
Michael   
Vždy se musíš řídit pokyny řídícího.
 

Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 11:36
Broza (OK-JUR)
... říká se tomu vektorování. Když tě nevektorujou, tak letíš podle SID/STAR, třeba podle FMC.
 

Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 11:54
jardas   
Slovy klasika z jednoho českého filmu...
"...sdělení ředitele školy jsou vždy platná..." ))
 

Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 15:07
Marky Parky   
Ehm, pánové obávam se že obě tyto odpovědi byly poněkud mimo mísu
 

Re: Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 15:53
Broza (OK-JUR)
Mno, mimo mísu zas tak asi úplně ne, ale nebyly vyčerpávající...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 15:55
Marky Parky   
Mimo mísu docela dost, protože to jakou hladinu si zvolí pilot jako cestovní kvůli palivu nemá nic co dočinění s ATC a dvojnásob nic s vektorováním
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 16:00
Broza (OK-JUR)
Byla to odpověď na druhou otázku, špatná návaznost, už se kaju sorry)
 

Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 16:01
Balooo   
Vždy se řiď pokyny řídícího, pokud se ti něco nelíbí, tak se zeptáš. Pokud se ti to hrubě nelíbí, tak to nedělej a oznam to.
Většinou to při přistání funguje tak, že tě:

1) ATC vektoruje až na intercept ILS (nebo jiné finální přiblížení, nebudem to komplikovat) a dává samozřejmě i výšku.

2) ATC ti dá STAR (STandard ARrival) a řekne dráhu, ale většinou ti pořád říká výšku a to až k FAF (začátek finálního přiblížení), potom dostaneš povolení na přiblížení a jedeš z kopce.

3) Ještě se mi (ivao/vatsim) nestalo, že bych dostal STAR + APP bez určování výšky. Jestli to takhle jde, to nevím, ale v mapách jsou vždy uvedeny minimální a platí samozřejmě i rychlostní omezení.

Rychlost se dává většinou jenom když je husto a je potřeba dobře separovat. Jsou to jen příklady bez dalších vlivů a možností, doporučuju nastudovat nějaké základní školky, které jsou i v CZ. V offline lítání to je celkem jedno (a podle mě taky nuda), tam se jede podle velmi jednoduchého postupu a stále stejně. Pro Online lítání je dobrý vyzkoušet si základní postupy, které na lítání mimo husté akce bohatě stačí. Stejně je ale dobré aspoň tušit, co to je "Hold over Vlašim as published"
Tak doufám, že jsem to moc nepomotal.
 

Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 16:12
OK-Milda (BHA410)   
Pokud si mohu dovolit poučovat, tak s těmi výškami se to má tak (soumozřejmě za IFR), že je vždy dána ATC s vyjímkou konečné fáze přiblížení, kdy si výšku řídíš dle vypublikování v mapách (AIP) - zjednodušeně třeba do plného usazení v ILS. Do té doby si o jakoukoli změnu výšky musíš zažádat resp. je ti nařízena.

ad2) Trošku si pleteš podle mě koše z baňama. Přiblížení má pravda tři fáze, ale troufám si tvrdit, že držet danou výšku až na FAF by se ti asi moc nedařilo, jelikož i IF je už v sestupové rovině a tudíž zpravidla pod požadovanou výškou ATC.
 

Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 16:26
Balooo   
ad ad2) tak jsem to myslel, "většinou ti pořád říká výšku a to až k FAF "

zaměníme za:

"vždy řídí výšku", tak už to mám správně, nebo jsou výjimky? (samo předpokládám obsazení pozic ATC)

Obecně to tedy bude asi tak, že až do usazení na finální přiblížení, od kterého se postupuje podle klacků (ILS), nebo kombinace jiných kulatých zařízení s číslama tak, jak je popsánu v AIPu (na mapě), se řídíme pokynem ATC. V hladině se často používá "Ready for descent", ale po zahájení sestupu už do toho ATC moc nekecáme (já aspoň ne .
Já mám v hlavě ještě ty zlozvyky, kdy jsem začínal offline s mapama a lítal jsem přesně podle těch výšek v STARech, takže tuším že nad VLM jsem měl těch 5500, nebo co tam je. Teď už ladím s Jak-40, který nemá spojlery, takže musím hodně s rozmyslem. Když u LOWI nezbrzdím před GlideSlope, tak můžu rovnou hlásit missed. Tam to padá dost po hlavě.
 

Re: Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 16:39
Marky Parky   
Mno já myslím že to zbytečně komplikujete pánové. Shrnul bych to mnohem jednodušeji, do jedné věty.

ATC určuje výšku, pokud neurčí jinak .

Jinak určit jde mnoha způsoby a není možné to nějak generalizovat. Jen namátkou zmíním několik znich:

a) finální přiblížení po vektorech ( pilot letí podle mapy )
b) přiblížení po IAF při publikované přibližovací proceduře ( pilot letí podle mapy )
c) klesání podle profilu u RNAV transitions ( pilot letí podle mapy )
d) stoupání podle gradientu daného STAR, pokud je ( pilot letí podle mapy )
e) užití fŕaze "when ready, descend...." ( pilot zahájí klesání teprve až potřebuje a tak jak potřebuje )
f) užití fráze "descend/climb to be at FL xxx at ...." ( pilot zahájí klesání okamžitě, ale je na něm kdy dosáhne cílové hladiny, pouze musí dodržet podmínku )


Časem mne určitě napadnou další příklady.
Na závěr bych snad ještě zmínil ještě jednu věc - ATC poskytuje službu řízení za účelem zabránění srážkám a udržení spořádaného a plynulého toku provozu. Tedy není jeho úkolem hlídat pilotům kdy mají klesat, pokud to není nutné kvůli jednomu z výše uvedených. To by si měli žádat sami - a když se jim zdá, źe je řídící drží nízko/vysoko, připomenout se právě zmiňovanou frází ( ready for descend ).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 16:57
pseudoMates
Až na věky, amen..
 

Re: Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 17:34
Tragédie v JRD
tech 5500 jsi mel spatne.. to , co je ve starech uvedene jako "vyska" u te cary mezi dvema body, neni vyska, kterou mas mit, alebrz minimalni vyska pro dany usek ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 17:35
pseudoMates
doplnil bych snad jen minimální bezpečná výška...
 

Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 16:11
Balooo   
Jo a ktý spotřebě - už se to tu dřív párkrát řešilo, asi tak ve stejných vlnách, jako cena ropy překonávala kulaté cifry
Obecně platí, že nejmenší spotřeba je v určité letové hladině a s určitou rychlostí a to v závislosti na:
1) typu letadla, motorů, apod.
2) délce trati + množství paliva
3) teplotě
4) rychlosti větru
5) hmotnosti užitečného nákladu

a externími omezující vlivy:
6) požadovaném režimu letu - max climb, max speed, econ
7) traťovým omezením (abych nemusel oblítat nějaký prostor)
8) šikovnosti pilota
9) pověrčivost pilota
10) šikovnosti blondýny letušky

To je tak co mě napadá, chytřejší asi přidají i další.

Co z toho vyplývá: nedá se obecně říct, že čím výš, tím líp, prostě do určité hladiny se spotřeba snižuje, dál už zase zvyšuje. Na dlouhých tratích se dělají i postupné změny FL, kdy s plným pajšlem letí "při zemi" a když něco vyprdí, tak si poposkočí výš. Někde na netu jsem viděl krásný grafy tratě Paříž - New York Concordu, kde ty schody měli hezky namalovaný.
 

Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 17:35
Tragédie v JRD
hele, to by me fakt zajimalo jak souvisi ta blondyna s tim palivem )

hlavne bych mel dva upresnujici dotazy:

1) sikovnost v jakem smeru se ma na mysli?
2) musi to byt opravdu blondyna? .)
 

Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 18:43
Pjotr   
Lidi všem díky za odpověď. Hlavu z toho mám jak pátrací balóón. Především ta blondýna mi vrtá hlavou.......
 

Re: Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 19:01
Balooo   
No to je přece jasný: když bude hopkat rozkročmo na kapitánovi nějak nešikovně, tak bude chudák šlapat na konce pedálů a brzdit tak letadlo. V nejhorším případě může i dostat smyk (kromě novějších, které mají ABS) a dokonce i zastavit. A to je průšvih.
 

Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 18:54
skyfly
počkaj ešte 3 hodinky - po 22-hej ti bod 1 a 2 vysvetlím
 

Re: Re: Re: Re: Dotaz k realitě letu   1. 12. 2005 / 18:59
tibor
ha ha ha
 

Gonzo
VWAC
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ