Jo a ktý spotřebě - už se to tu dřív párkrát řešilo, asi tak ve stejných vlnách, jako cena ropy překonávala kulaté cifry
Obecně platí, že nejmenší spotřeba je v určité letové hladině a s určitou rychlostí a to v závislosti na:
1) typu letadla, motorů, apod.
2) délce trati + množství paliva
3) teplotě
4) rychlosti větru
5) hmotnosti užitečného nákladu
a externími omezující vlivy:
6) požadovaném režimu letu - max climb, max speed, econ
7) traťovým omezením (abych nemusel oblítat nějaký prostor)
8) šikovnosti pilota
9) pověrčivost pilota
10) šikovnosti blondýny letušky
To je tak co mě napadá, chytřejší asi přidají i další.
Co z toho vyplývá: nedá se obecně říct, že čím výš, tím líp, prostě do určité hladiny se spotřeba snižuje, dál už zase zvyšuje. Na dlouhých tratích se dělají i postupné změny FL, kdy s plným pajšlem letí "při zemi" a když něco vyprdí, tak si poposkočí výš. Někde na netu jsem viděl krásný grafy tratě Paříž - New York Concordu, kde ty schody měli hezky namalovaný. |
|