| | | OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 09:05 | |
| | Trocha výpočtů: v únoru tohoto roku stál dolar 23,20 czk. ropa brent se pohybovala od 37 do 41 usd za barel (budeme brát 40USD). barel je 159 litrů. tedy nákupní cena jednoho barelu byla v únoru 940 CZK. po vydělení litry dostáváme nákupní cenu za 1 litr 5,91 CZK. Benzín se u nás prodával v průměru za 24 CZK (u nás kdy bydlim stál ještě míň) tedy navýšení na dáních zpracování ropy a marži obchodníků bylo 18,09 CZK.
Nyní se prodává brent za 66 USD za barel a kurz dolaru je 23,20 CZK (zdro čnb). tedy nákupní cena jednoho barelu ropy je 66*23=1531 CZK. po vydělení litry dostáváme nákupní cenu za litr 9,63CZK. Předpokad je že zpracování ropy je pravděpodobně stále stejně drahé jak na začátku roku. Pokud tedy přičteme k oněm 18,09 CZK ze začátku roku pouze nákupní cenu ropy 9,63 CZK jsme na ceně 27,72 kč. Tak mi někdo vysvětlete kde je těch 35 a víc korun co ty k...y za to chtěj. (samozřejmě nelze brát v poměr cenu ropy a benzinu ale jako vodítko je tenhle výpočet přesnej až dost) |
| |
|
| | | Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 09:10 | |
| | no, u nas na slovensku stoji benal pres 40 korun a prej se asi zvysi o dalsich 5.... A to Slovnaft udelat za lonsky rok tusim 5 mld Sk zisk. A Morava zere 60 litru za hodinu. Nak se ten konicek prodrazuje ((((((( Kde jsou doby, kdy jsem natankoval do Pionyra za dvacku plnou nadrz a jezdil celej tejden... ach jo...... |
| |
|
| | | | Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 09:17 | |
| | no myslim že ty se svou kvalifikací můžeš lítat i zadarmo ne?? např u jakýchkoli aerolinek |
| |
|
| | | Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 09:33 | |
| | Pekne a správne si to vypočítal, ale myslím, že je to vačšine rozumných ludí jasné už dávno.Ano, sú to k....y a dokonca nie sú osamotené That´s life...((
Napadá ma hned niekolko príkladov z ďalších oborov ludskej činnosti, kde sa ludia voči ludom chovajú podobne " ultra-tržne " inými slovami aby toho druhého oje..li čo najviac s heslom : nestačí nám zisk , potrebujeme ZISK.
Ale to už by bolo totálne OT, takže howgh!
|
| |
|
| | | Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 09:52 | |
| | Duvodu, proc tomu tak je nekolik ..
1) pro cenu benzinu v cechach (a evrope) neni zas tak smerodatna cena ropy brent, nybrz cena (benzinů) na burze v amsterodamu
2) prestoze od roku cca 1999 (kdy byl dosti levny) cena benzinu vyrazne stoupla (v soucanosti cca o 13-15 korun oproti stavu v roce 1999), tak marze, kterou si cerpadla pridavaji k benzinu byla pred zdrazenim (kdy stal benzin kolem 30) nizsi (pri vysi cene benzinu) nez prave v roce 1999
dusledek
cena ropy brent si muze vicemene skakat jak chce, cenu benzinu u nas zas tak moc neovlivni (ani nahoru, a mozna ani moc smerem dolu)
a cerpadlari situace vyuzili a zdrazili
------------
doplnim, ze zatimco v roce 1999 stal onen zminovany brent barel ropy 10 USD, cena benzinu u nas v roce 1999 byla kolem 20 kacek .. od te doby se cena ropy zvedla cca 6,5x zatimco cena benzinu pouze o 60% ... |
| |
|
| | | | Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 11:27 | |
| | nejak jsem nepochopil to s tim nakupem benzinu. zil jsem v tom ze alespon nejakou ropu dovazime a rafinace probihá až u nás |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 12:11 | |
| | no ano, ale rafinerky su sukromne podniky a určite maju obchodnikov ) a tí predaju tomu kto viac zaplatí. Čiže benzin rafinovaný v ČR može byt predany kamkolvek ... Typicky, OMV na slovensku niekedy berie benzin zo Slovnaftu, niekedy z vlastnej rafinerky (teda ten pre pumpy). Mimo to sa s beznzinom obchoduje na komoditných burzách, aj bez fyzickej dodávky "tovaru (zrovnáš protiobchodom) (napr. Amsterdam) a táto cena je viac menej určujúcou "hladinou" pre ostatných . Aaale to by bolo na dlhe vysvetlovanie )) |
| |
|
| | | | Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 12:29 | |
| | Jak by poznal ako znizit cenu ropy. Ale je v tom hacik pravdepodobne by rachla ekonomika .
Nevie presne ale hovori sa ze bolo vinajdene aj auto na vodu. Pokial vieme vody je dost. Tusim 75% povrchu tvori voda. Ale niekto to ututlal. Teraz clovek nevie ci je to pravda. Princip auta je jednoduchy. Voda je H2O. H = vodik - dobra horlavina. O = kyslik - dobre pomocka co podporuje horenie.
Najst jako jednoducho rozdelit tieto zlozky od seba a najst spravny typ spalovania. Myslim ze pricip motora by bol dost podobny benzinu kedze aj pri bezine horia len jeho vypary (co je podobne Plynu a vodik je tiez plyn).
Tak co mame tu nejakeho inziniera co sa doto pusti a nebude podplatitelny. A bude musiet zit tym ze, raz ranosa nemusi zobudit |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká - uz ne ;) 6. 9. 2005 / 16:24 | |
| | [sry za velky OT ]
imho, princip auta na vodu bude jiny, jestli nejaky...
protoze at budes delit jak chces, tak ti energie vynalozena na to rozdeleni logicky vyjde minimalne stejna ne-li vetsi, jakou pak dostanes jejich opetovnym sloucenim ( "shorenim" ). Takze stejne musis nekde vzit energii, kterou je budes delit. Kdyby se nekde valel volnej vodik, tak ho muzu tezit a zapalovat, a mit se dobre. Stejne jako to delame s ropou. Ale pri pouziti vody timhle zpusobem nevyuzivam volne se valejici "energii". Akorat ten vodik pouzivam jako prostrednika, takze mi treba auta budou vyfukovat vyfukem paru. Ale zase nevim co bude vyfukovat ta tovarna co bude tu vodu stepit. A taky je docela problem technicky. Aby se nam do nadrze veslo vodiku vic, tak ho zkapalnime ( tj. jeste vynalozime energii na stlaceni/ochlazeni ) a reknu ti, nechtel bych jet v aute s kapalnym vodikem pod zadkem, pokud bych si nebyl sakra jistej ze nadrz je dostatecne neznicitelna. Protoze sleha od toho je daleko vetsi nez od benzinu. teda imho.
[/ot]
|
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká - uz ne ;) 6. 9. 2005 / 16:40 | |
| | Možná proto "prý" fasují kosmonauti před startama slabší dávku Roháče na uklidnění |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká - uz ne ;) 6. 9. 2005 / 16:42 | |
| | no bmw už úspěšně minimálně pět let testuje ve svojí sedmičkový řadě vodíkovej motor. Prý je výroba vodíku méně nákladná než benzínu. alespon to tvrděj.myslim že když ti bouchne v autě lpg, vodík nebo benzín, pro tebe to bude asi uplně stejný |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká - uz zase jo ;) 6. 9. 2005 / 17:59 | |
| | Nezapomen, jak skoncil hindenburg )) aby za chvili nezaclo platit co nehoda, to vybuch jako v americkejch filmech a taky nemeckejch serialech .) |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká - uz zase jo ;) 6. 9. 2005 / 18:55 | |
| | ...a taky izraelskejch autobusech... (zejména No.19) |
| |
|
| | | Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 12:29 | |
| | V tom druhém výpočtu je chyba. Nemůžeš přičíst 18,09 Kč, protože to je částka vypočítaná z původní ceny ropy.
Spotřební daň se počítá jako procento, proto při větší ceně ropy bude samozřejmě větší. V konkurenčním prostředí se část uvalené daně promítne na straně prodejce a část na straně zákazníka. Jednoduše řečeno, prodejci nezvyšují cenu o tolik, kolik činí spotřební daň. |
| |
|
| | | | Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 13:34 | |
| | v tom vypoctu je vic chyb treba ze z ropy se nedela jen beznin ale i jiny produkty... to s tim taky nepocitam a ovlivnuje to cenu.. bylo to spis obrazne nastineny ... |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 15:02 | |
| | Myslím, že není třeba se moc bát, jak se začne těžit v Mexickém zálivu, ceny se vrátí jenom na mírně vyšší úroveň. (osobní názor) |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 15:05 | |
| | no muj osobní názor zas je že ropa v mexickém zálivu má na ceny u nás asi takový vliv, jako močení chrousta na rezatění zemské osy |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 15:13 | |
| | Vtipné, ale vedle jak ta jedle. Myslet si, že americká ropa, brent, asijská ropa nejsou propojené trhy je.... Nenapadá mě nic srovnatelně vtipného. Trh s ropou je typický případ globálního trhu a všechny trhy jak známo tíhnou k jedné ceně (arbitráž). |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 15:29 | |
| | no problém je asi halvně v tom že amíci začali kupovat ropu v zahraničí aby nakrmili svoje pětilitrový papáče. jinak americká ropa u nás nevyužívá protože je většínou o 2-3 dolary za barel dražší kvůli transportu. jen tak mimochodem ceny ropy jsou dnes už na hodnotě před hurikánem viz. http://www.petrol.cz/ropa/clanek.asp?id=6265 tak jsem jen zvědavej jak na to v příštích dnech či týdnech budou pružně reagovat naši prodejci jistě se bude také tak rychle zlevnovat a ceny půjdou dolů v řádu korun. No nic co se rozčilovat . jdu dovyměnit olej do auta... ted mi tam vydrží dlouho. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 15:38 | |
| | Nevím, jak chápeš trh s nějakou komoditou, ale přece sis sám odpověděl. Protože se přestala těžit americká ropa, začali Američani skupovat ropu ve světě a tak zvedli její ceny. Jasná příčina-následek. A jak sám dokazuješ tou zpárvou, skupují Američani rovnou benzín. To, že v autě nespalujeme zrovna tu ropu, kterou nějaký Joe na jihu států vytáhnul ze země, přece neznamená, že to nemá vliv na cenu u nás.
Ad pokles ceny: Právě na tohle jsem narážel, když jsem psal, že se cena vrátí jenom na mírně vyšší úroveň než původní, čili říkám že zdražení zůstane, ale nebude to 35Kč.
|
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 16:37 | |
| | no ale tím pádem jak sám vidíš je uplně jedno jestli se těží v zálivu nebo ne... mi odtamtud ropu nemáme. jde jen o to že amíkum docházej zásoby který Big George uvolnil a tak už nezbývá než shánět benzínek jinde. nepřímo to asi vliv má to uznávam, ale nejde už o ropu... můžou těžit víc na aljašce nebo jinde ale nemaj jí kde zpracovat. LOL |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: OT - ale letadel se to taky týká 6. 9. 2005 / 15:35 | |
| | No .. nesu expert pres energetiku ... ale ten vliv neprimo ma...
- pokud budou tezit ropu, ale nebudou mit ji kde zpracovavat a amici budou kupovat v zahranici (treba v evrope), tak cena benzinu spis neklesne (ci stoupne) nez klesne
- pokud nebudou tezit tak totez
- pokud budou tezit a budou i zpracovavat (v dostatecnym mnozstvi), tak cena benzinu v evrope muze klesnout (na burze), ale to nutne nemusi znamenat ze klesne i u pumpy
pak nezapomen na vliv skvrn na slunci |
| |
|
|