| | | Problémy s B737 MAX 15. 2. 2024 / 13:21 | |
| | | |
|
| | | Problémy s B737 MAX 15. 2. 2024 / 14:18 | |
| | Důsledek tří dekád úpadku amerického průmyslu, přirozený vývoj dlouhodobého blahobytu a nenažranosti managementu Boeingu a šetření kde se dá. Problémy s MAXem jsou podle mě pořád jen špička ledovce, a protože není na této planetě síla, která by tam udělala pořádnou kontrolu, nikdy se asi plně nedozvíme, jak hluboko tyhle průsery jdou...
Boing podepisující si věci, které měly být výhradně v kompetenci FAA mi připomíná události ve Finančním sektoru popisované mj. v dokumentu Inside Job o pravých příčinách světové ekonomické krize v roce 2008, kdy si finačníci v podstatě sami dělali kontrolory místo FEDu a cucali čísla finančních uzávěrek z prstu. |
| |
|
| | | | Problémy s B737 MAX 15. 2. 2024 / 14:31 | |
| | bohužel je to tak...naprosté odtržení managementu od podstaty projektů a vnímání pouze finančních aspektů. Jak říkal Sir Humphrey Appleby: Tohle nás uvrhne do vulgárního světa profesionálního managementu... |
| |
|
| | | Problémy s B737 MAX 15. 2. 2024 / 23:08 | |
| | Trošku to dramatizuješ ... Holt je ted v mode psat o boeingu (není se co divit, po**alií si to sami), ale stejné akce na zachování způsobilosti se nevyhýbají ani Airbusu ... jen ted neni zas tolik o nich zajimave psat..
Pokud se podívame na Airworthiness directive web EASA, tak tu jen za poslední dva měsíce máme
- v půlce února inspekce kuchyněk na A350
- na začátku února inspekce vztlakových klapek (opět A350)
- na začátku února inspekce náběžných hran motorů a motorových pylonu (opět A350)
- na začátku února inspekce kuchyněk na celé řadě A320x
- v lednu inspekce ventilů nouzových skluzů (A321)
není to tak černobílé, jak to vypadá, když se člověk soustředí jen na masmédia.
(a to jsem jen vybral Airbusy .. .pár jich tam za poslední dva měsíce je i na ATR, Embraery a další) |
| |
|
| | | Problémy s B737 MAX 16. 2. 2024 / 20:30 | |
| | Tohle je problém hlavně regulačních a kontrolních úřadů, že ze setrvačnosti rezignovaly na svoji funkci a velkou část kontroly na sebou samým svěřily přímo Boeingu. No a ten samozřejmě jako každý korporát má snahu maximalizovat zisk, což se rovná minimalizaci nákladů, tj nekvalifikovaní zaměstnanci, pochybní subdodavatelé atd. Podle mě, pokud se Boeing bude chtít dostat zpět na pozice, měl by 737MAX úplně odpískat a začít stavět od nuly nové středně/krátkotraťové letadlo s tím, že by současně pořádně provětral a opravil svůj dodavatelský a kontrolní řetězec. MAX už je natolik zprofanovaný, že s ním už prostě díru do světa neudělají. Celá ta konstrukce série 737 se snad musela za těch >50 let musela už dávno bohatě zaplatit, takže by ji měl nechat už odejít v klidu do důchodu a začít na zelené louce něco nového a hlavně s jinou organizací práce. |
| |
|
| | | | Problémy s B737 MAX 16. 2. 2024 / 22:42 | |
| | Vývoj nového éra v dnešní době? No to je snad nejhorší scénář. Viz problémy s vývojem A350, B787, A380, A220. Vše trojnásobná doba vývoje, čtyřnásobné náklady a halda nových problémů. Nedávno jsem letěl A220 do Curychu a sedačky tam sice mají super lehké, nicméne po roce a půl provozu vypadají otřesně - chybějící aretační prvky (můj stoleček jsem v sklopené poloze při návratu do Prahy musel dokonce držet rukou), plasty popraskané, chybějící područky, interiér obecně na to nebyl lépe - bagážníky samy se otvírající za letu apod.
Dělal jsem ve vývoji jednu dekádu svého života, a vím že vina za tento stav není čistě na výrobci letadla - ten dostává zadání od provozovatelů. Prvopočáteční příčinu úpadku leteckého byznysu a kvality techniky vidím v RyanAir a O´Learyho snaze mít letadla co nejlevnější a nacpat do nich co nejvíce lidí. Doba luxusu v letadlech pominula, teď je to jen o výkonu. Možná bychom z Prahy do Manchesteru lítali místo za 1500 CZK za 12.000 CZK, ale letadlo by bylo v dobrém stavu, přistavené na čas, servis na úrovni, a sedačky by nebyly na vykloubení nohou z kyčlí.
Trochu jsem doufal, že lidstvo využije pandemie k restartu ekonomiky, regulaci letecké dopravy atd. Ale tuhle příležitost jsme nechali klidně uplavat a dál se řítíme z čím dál prudšího kopce dolů o to rychleji oč strměji stoupají grafy, které nám ukazují o kolik se podle čísel vlastně máme lépe. |
| |
|
| | | | | Problémy s B737 MAX 17. 2. 2024 / 08:56 | |
| | To je samozřejmě pravda, o tom žádná. Ale recyklovat donekonečna 60 let starou konstrukci už asi taky není ideální, z toho vzešla většina problémů MAXů. Měli se do vývoje nového letadla pustit v době, kdy byl Boeing na vrcholu se svými 737NG. Mohl je ještě dost dlouho prodávat a během toho pracovat na nové konstrukci. Samozřejmě by to bylo drahé, ale mohl touto dobou mít místo MAXe už zcela moderní letadlo z kompozitů a dalšími výhodami, které by předčily A32XNeo. |
| |
|
| | | | | | Problémy s B737 MAX 17. 2. 2024 / 17:35 | |
| | Problémy maxů vyšly z úplně něčeho jiného, než z recyklace maxů
co myslíš, že vymyslí? pořád to bude vypadat stejně - bude to trubka s křídlama a kolečkama |
| |
|
| | | | | | | Problémy s B737 MAX 17. 2. 2024 / 18:11 | |
| | Jistě, hlavní problém byl, jakým způsobem v současnosti Boeing pracuje a kontroluje dodavatele. Ale nejvíc to vyplulo na povrch právě při těch změnách mezi NG a MAX. A co lepšího by mohl vymyslet? No v první řadě by se mohl zbavit těch principiálních nevýhod, které plynou z toho, že se používá prehistorická konstrukce Hlavně asi dvě věci: 1) krátké podvozkové nohy, tj. potíže s instalací velkých motorů a náchylnost na tail strike u prodloužených variant, 2) užší trup proti konkurenci, tj. méně místa v interiéru. Jinak novou konstrukci by bylo možné z velké části udělat už z kompozitů, což už se po 787 celkem vyladilo atd. Jako osobně proti 737 samozřejmě nic nemám, ale s tím MAXem to už Boeing úplně nevychytal A jak se říká, že v nejlepším se má přestat, tak to Boeing prošvihl v době NG |
| |
|
|