| | | oktanové číslo 11. 5. 2005 / 14:26 | |
| | Nemáte někdo tušení jaké je oktanové číslo leteckého benzinu?Docela by me to zajimalo) |
| |
|
| | | Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 14:36 | |
| | 95 alebo 98 .... |
| |
|
| | | Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 14:36 | |
| | muze se to lisit ))
specifikace jednoho z vyrobcu avgasu, primo z webu ..
USE: All Piston Engine Aircraft
MOTOR OCTANE NUMBER: 100
SUPERCHARGED OCTANE NUMBER: 130
SPECIFICATION: ASTM D-910
... ) |
| |
|
| | | Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 14:39 | |
| | | |
|
| | | Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 15:05 | |
| | Nejsem mororář, ale pokud se nepletu, tak do Zlínů tankují 78 a do Cessny 95 |
| |
|
| | | | Re: Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 15:25 | |
| | BL 78 - bensin letecký ( 78 oktanů ) s olovem ( Zlini )
BA95 - bensin automobilový ( 95 oktanů ) bez olova, ale negarantovaná letecká čistota ( patrně různé ULL
Avgas 100 - letecký benzin 100oktanů, garantovaná čistota ( "opravdová" pístová letadla + různá ULL)
Nejsem na toto odborník, takže kdyžtak doplňte, ale ten AVGas je důležitý. |
| |
|
| | | | Re: Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 15:45 | |
| | Do Cessny se používá letecký benzín s garantovanou čistotou AVGAS BL 100LL a nebo BL 100. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 15:51 | |
| | No dyť Cessna je "normální" pístové letadlo .
Ještě k AVGASům:
- označení LL ( low lead ) znamená že mají snížený obsah olova
- AVGAS 100/130 je plně olovnatý bensin a 100/130 označuje přesněji oktanové číslo - protože hodnota oktanového čísla záleží na podmínkách spalování , tak se určuje přesněji oktanové číslo :
100 pro "přiškrcený plyn"
130 pro "plný plyn" *
* - možná je to obráceně |
| |
|
| | | Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 16:33 | |
| | Driv se pouzival LB78, 78 oktanovy. Ten uz se nevyrabi a narizenim technicke komise AeCR je povoleno pouzivat jen AVGAS100, 100 oktanovy. Ale jinak Zlin lita i na Natural... |
| |
|
| | | | Re: Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 16:56 | |
| | Echo, Golf, Sierra a podobny taky na Natural |
| |
|
| | | | Re: Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 17:10 | |
| | V roce 1998-99 jsem se zúčastnil v LOM Malešice zkoušek s motorem M337 s použitímm automobilového benzínu a pak i protokolární demontáže motoru. ÚCL tenkrát mělo velké pocchybnosti o správnosti používání "normálního" benzínu. Důvody proč už nevím a neznám ani jak to tenkrát probíhalo a dopadlo, protože jsem se konečné fáze zkoušek nezúčastnil, jen jsem se "vezl" a zkoušel přitom jinou součástku na motoru.
Jinak informace od jiných zde podané jsou v podstatě všechny správné. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 17:20 | |
| | Tady je to popsano. V podstate by se Natural mohl pouzivat, ale musi to schvalit UCL pro dany typ/motor.
http://www.aeroklub.cz/provoz/dokumenty/pdf/Nahrada_LB78.pdf
Nicmene v obezniku letoveho reditele AeCR c1 z roku 2004 stoji (tyka se aeroklubovych masin, ale v podstate kluby to taky dodrzuji u svych):
9/04 Používání leteckého benzinu
Je zakázáno používat pro provoz letounů v majetku Aeroklubu ČR jiný
benzin než je schválený pro použití v daném letounu (LB 78, AVGAS 100
LL). V případě zjištění použití jiného benzinu hradí aeroklub, který
neschválený benzin použil, všechny škody vzniklé na letounu použitím
neschváleného benzinu. Případně hradí náklady na mimořádné prohlídky
letounu, které byly provedeny na základě zjištění používání
neschváleného benzinu. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: oktanové číslo 12. 5. 2005 / 22:35 | |
| | Dovolím si drobnou poznámku z praxe.
Letecké banziny (jak uvedeno výše) mají různé oktanové číslo.
Letecké motory mají (viz příslušné příručky) uvedeno MINIMÁLNÍ oktanové číslo benzinu, který smí být používán. Protože výroba LB78 bude v brzku utlumena, všechny naše zliny si teď "zvykají" na AVGAS100, ten se tam dá nalít rovnou a nemusí se žádat povolení - a chutná jim výborně (benziny by se ale neměly moc míchat...).
Problém bezolovnatého benzinu není v motorech. LOM vydal bulletiny se souhlasem k používání BA95 (bezolovnatý automobilový) prakticky pro všechny naše "waltrovácké" motory (vivaty nevyjímaje). BA95 jim chutná výtečně, dokonce se méně přehřívají (než s nízkooktanovými benziny).
Problém je v hadicích. Výrobce palivových hadic nedal souhlas s používáním bezolovnatého benzinu s "běžným" typem palivové instalace, protože údajně aditiva v BA95 nějak rozpouštějí antioxidanty (či co) a hadice pak křehnou a snáze praskají - což je u letadel nepřípustné. Uživatel letounu, který chce používat BA95 tak musí prokázat výměnu palivové instalace (což není levná sranda) na schválenou pro BA95. Kdo hodně létá, i tak se mu to ale vyplatí.
U ULA (motory Rotax) už se s bezolovnatým počítá, tekže tam s tím není žádný poroblém. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: oktanové číslo 12. 5. 2005 / 23:12 | |
| | Vyroba LB78 nebude utlumena v brzku, v CR uz byla ukoncena pred rokem a "klasicke" LBcko uz se sem da dostat jen importem z ciziny. Ale to uz je spis offtopic |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: oktanové číslo 13. 5. 2005 / 08:32 | |
| | Pokud se týká nutnosti výměny palivového vedení, tak problém je v tom, že zatímco LB78 používá pro dodržení oktanového čísla běžný tetraetyl olova, bezolovnaté benzíny používají vyšší typy uhlovodíků - aromáty, které jsou pro spalování složité a pomalu se rozkládají a hoří, takže nedochází k detonacím. Jsou ale karcinogenní, což je jiný problém.
Hadice se musí vymět z toho důvodu, že právě aromáty jsou v podstatě to, co všichni známe jako ředidla různých barev a laků, z čehož vyplývá, že rozpouští poměrně dobře všechno, co jim přijde do cesty - včetně palivových hadic, které nemají v sobě obsažena taková aditiva, aby to vydržely. Kdo to riskne, časem to pozná.
Toť vše. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: oktanové číslo 13. 5. 2005 / 16:35 | |
| | Ano, pane (pánové), tak jest. Dík za doplnění. |
| |
|
| | | Re: oktanové číslo 11. 5. 2005 / 22:02 | |
| | Z-43 má tusim napísané 75 oktánov... WT9-Dynamic ten lieta len na 100 oktanový neviemaký benzín-parádny to stroj- prolítli ste sa na tom už niekedy niekdo? |
| |
|
|