| | | Dotaz na postup ILS 21. 7. 2020 / 13:08 | |
| | Zdravím a prosím zkušenější piloty o konzultaci k modelovému příkladu:
Jak správně provést ILS approach na KSBA (používám G1000)? - viz příloha
Můj postup:
1. VOR navigace (naladěna na NAV2) směr GVO (113.8) radiálem 124°, přílet nad GVO ve výšce 5000'.
2. Nad GVO přepnu AP z VOR na HDG (163°) a zároveň zapnu VS s cílovou ALT 3500 (klesám rychle cca 1100 ft/min) a dále zároveň přepnu na NAV1, kde mám naladěn localizer I-SBA (110.3) a kurs pro LOC nastaven na 075°.
3. Jakmile se ukazatel LOC dostane do přímky, vím, že jsem nad HABUT ve výšce 3500'. Přepnu AP-HDG na AP - navigace VOR (LOC), který mám už naladěn na NAV1, a zároveň opět zapnu VS s cílovou ALT cca 2000'.
4. Jakmile mne AP dostane na LOC radiál 075°, zapnu APR a následně si AP chytne GS, pokud nejsem příliš vysoko.
Vyzkoušeno v XP-11 a funguje. Ale moje otázka je, jak poznám, jak rychle mám v bodě 3 klesat, abych měl správnou výšku na to, aby si AP "chytl" GS? Jde mi o to, že v tom mém postupu nastavuji VS (rychlost klesání) odhadem, ale chtěl bych, aby to bylo "na jistotu". Jak na to?
Díky předem za názory. |
| |
|
| | | Dotaz na postup ILS 21. 7. 2020 / 13:12 | |
| | | |
|
| | | Dotaz na postup ILS 21. 7. 2020 / 13:41 | |
| | GP/GS sa nalietáva odspodu, teda letíš v predpísanej alebo pridelenej výške (altitude) a akonáhle sa dotkneš zostupovej roviny, začneš plynule klesať. Hovorí sa tomu "sleduješ GP". Prechod do klesania má byť plynulý a jemný vzhľadom na cestujúcich. Nad bodmi FAF, OM kontroluješ a komentuješ výšku letu. |
| |
|
| | | | Dotaz na postup ILS 21. 7. 2020 / 13:54 | |
| | Díky za odpověď. Rozumím tomu, že se GP nalétává zespodu (aby letoun "vlétl" do sestupové roviny a mohl ji tak začít sledovat). Ale v tomto konkrétním případě jsou výšky v jednotlivých bodech sestupu (HABUT, GPOYED, NAPPS) podtržené dole, tj., mají limit, pod který nesmí pilot sestoupit. Předpokládám tedy, že musím být vždy přesně v dané výšce. Když jsem výše, nechytím GP, když jsem níže, porušuji pravidla... |
| |
|
| | | Dotaz na postup ILS 21. 7. 2020 / 14:27 | |
| | Mam pocit, ze moc to riesis
Zaklad je byt vo vyske 3500 nad HABUT.
Ak Ti uz tam chyti GP, teda si plne usadeny v ILS (LOC aj GS), viac neries a ides na pristatie.
Pokial ides len pomocou LOC a GS neni aktivne, cakal by som nejaku tabulku s udajmi o vzdialenosti, doprednej rychlosti a rychlosti klesania, nieco ako VOR DME priblizenie.
V reale nelietam, takze som len napisal, co by som robil v X-Plane |
| |
|
| | | | Dotaz na postup ILS 21. 7. 2020 / 14:54 | |
| | No nad HABUT se dostanu v úhlu 90° vzhledem k sestupové rovině. Sice létám jen s GA letadlama, ale přece jen, než vykroužím zatáčku, abych byl v přímce s ranvejí, pokud nebudu klesat, bud nad GP... |
| |
|
| | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 07:58 | |
| | Pokud chces, aby ti to vyslo s klesanim, musis si to spocitat. G1000 nepouzivam, ale ta by to mohla dat i sama
Nicmene znas-li svoji GS, vzdalenost mezi GVO a HABUT, tak se muzez zeptat sam sebe, jak dlouho tu vzdalenost pri dane GS poletis. No a znas-li tenhle cas a potrebne prevyseni ve ft, tak si to prepocitas na ft/min. |
| |
|
| | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 08:09 | |
| | Pokud to nepoletis uplne jako continuous descent, muzes si to ruzne usnadnit, napr. tim, ze poletis nejakou pocetne "slusnou" rychlosti.
Treba 120 nebo 180 (podle typu stroje), kdy je celkem jasne, ze uletis 2, resp. 3 mile za minutu. No a protoze je to mezi tema dvema body 3.5 mile, a proklesat mas 1500ft, tak pri nastaveni 1500 ft vis, ze budes mit jeste .5 mile rezervu nez priletis nad HABUT |
| |
|
| | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 08:10 | |
| | Priklad s pulmilovou rezervou plati pro GS 180 |
| |
|
| | | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 08:27 | |
| | A kdybys to chtel uplne presne, tak je to ((pocet NM uletenych za minutu) / (pocet NM k uleteni)) * (prevyseni ve ft) |
| |
|
| | | | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 08:30 | |
| | A aby to fungovalo, pocet NM uletenych za minutu musi vychazet z GS, nikoli z IAS. |
| |
|
| | | | | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 08:39 | |
| | Pekny monolog
A diky za uzitocne info. |
| |
|
| | | | | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 10:59 | |
| | Díky Víťo, to je přesně info, které jsem potřeboval.
Počítat přesně continous descent samo lze. Šlo mi spíše o méně sofistikovaný přístup pro GA letadla a to jsi mi dobře vysvětlil. Rychlý výpočet, který mne umožní sklesat do potřebné výšky včas s menší rezervou před fix na GP.
Jen dotaz: nevíš jaká je praxe reálných pilotů pro ILS přiblížení? Počítají si to přesně předem při předletové přípravě, nebo používají podobný ad hoc postup jako jsi popsal? |
| |
|
| | | | | | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 11:01 | |
| | G1000 umí pokud vím Approach z FPL, kdy AP použije VNAV. Pokud nemám zadaný FPL tak se nic nepočítá. |
| |
|
| | | | | | | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 11:13 | |
| | FPL ako taky nemusis mat, G1000 pozna SID a STAR, takze staci hodit len STAR bez FPL. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 11:31 | |
| | To máš asi pravdu. Nezkoušel jsem nikdy do FPL zadat samotný STAR, ale není vlastně důvod, proč by to nemělo jít... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 11:33 | |
| | Vlastně jak píšeš, FPL nemusí být, stačí zřejmě pouze aktivovat STAR. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 11:36 | |
| | Ja som si uz nieco odlietal s G1000, takze to viem |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 13:34 | |
| | Já s G1000 teprve začínám |
| |
|
| | | | | | | | | Dotaz na postup ILS 22. 7. 2020 / 14:36 | |
| | Těžko si to spočítáš dopředu, když nevíš, jaký bude vítr v době příletu, na jakou dráhu tě řídící pošle apod. Spočítáš si to během klesání z cruise. |
| |
|
|