FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 30. 11. 2024, svátek má Ondřej Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Letové provozní služby (ATS) Jeden příspěvek | Celý strom
Letové provozní služby (ATS)   8. 3. 2020 / 18:03
SimaCZ
Ahoj. Mám dotaz na tohle téma. Začal jsem se zajímat o leteckou komunikaci v našem prostoru FIR. Zdá se mi, že tohle téma je dost rozsáhlé a trochu mi to zamotalo hlavu. Jedná se o sektor FIC, kde jsem vyčetl z předpisu VFR-GEN-6 Letové provozní služby, že v tomto sektoru je na žádost pilota poskytována informační služba (FIS). Tuto info. službu může pilot předpokládám vyžádat na příslušném sektoru Praha Infomation. Jak pilot postupuje, když vlétne do podmínek IMC ? Na internetu toho napíšou dost. Chápu, že pilot má plánovat let VFR tak, aby se nedostal do podmínek IMC. Pokud se tak stane, jaký je postup ?Jedná se o let VFR. Sdělí tuto informaci příslušnému Praha Information, který dostane zpět pilota do podmínek VMC. Nebo musí pilot kontaktovat příslušný Radar?

A na konec mám dotaz ohledně sektoru CTA. Chápu CTA jako řízenou oblast. A z mapy spodního vzdušného prostoru bych usoudil, že se jedná o prostor pouze pro lety IFR a pilot se hlásí pouze na příslušný radar?

Respektive kdo sektor CTA používá? A kam se pilot hlásí?

Chápu dobře, že sektor FIC slouží pro lety VFR a sektor CTA pro lety IFR?

Doufám, že jsem Vám nezamotal hlavu Zjednodušeně mi jde jen o to k čemu tento sektor slouží a kam se pilot hlásí.

 

Letové provozní služby (ATS)   9. 3. 2020 / 08:25
FSPilot   
Jako let VFR se do IMC nesmíš dostat - máš nějaké min. požadavky na vertikální a horizontální separaci od mraků (300m vertikálně, 1500m horizontálně) a je to tvoje zodpovědnost, abys to dodržel. Pokud tě počasí třeba zavře a musel bys přes mraky, existuje něco jako bezpečnostní přistání. V letět do mraku je pro čistě VFR pilota sebevražda, protože většina nevydrží déle než pár vteřin, popř. nemá ani výbavu, aby se tam nějak udržela. To jen takový velký varovný prst na začátek.

FIC je dobrá věc, že o sobě dáváš vědět, byť v prostoru třídy E a G jako VFR nemusíš a oni tě mužou varovat před nějakou navigační chybou, dají info o provozu, o kterém ví, můžou varovat před nepříznivým počasím atd. Pokud by ses dostal do IMC, dle toho víše, seš v ...., budu-li ale předpokládat, že máš výbavu a zvládneš delší dobu letět za IMC, voláš praticky o pomoc se záchravou života... tj. ozveš se, že ses dostal do IMC a žádáš pomoc pro návrat do VMC. To je samo o sobě nouzová situace, takže klidně i můžeš použít mayday (a to hlásíš na frekvenci, kde momentálně jsi)... FIC ti dá QNH, odpovídač (pokud máš 7000) aby tě viděl na radaru is výškou a řekne ti, jakou má v tom prostoru min. bezpečnou výšku a kudy se dá letět do míst, kde je hlášeno lepší počasí. A pak je na tobě, aby ses tam dostal. On se ti samozřemě bude snažit pomoct s čím bude moct (případnou odchylkou kurzů nebo výšek), abys byl mimo terén, ale to musíš zvládnout letět za IMC. Pokud tohle přežiješ, tak na tebe asi napíšou hlášení a bude to min. velký průser, nicméně budeš na živu.

Takhle se zabila jedna slečna na C152 v jižních čechách pár let zpět, jestli se nepletu... neúmyslné vlétnutí do IMC a potom nezvládla to éro udržet a skončila v kopcích. Někde bylo video se záznamem komunikace. Hodně smutný případ a poučení pro nás všechny, abychom se takových situací vyvarovali.

CTA je (nebo bylo - existuje to ještě?) prakticky totéž, jako volný neřízený prostor, jen spadá pod blízký APP pokud se nepletu. Pravidla jsou tam stejná jako všude mimo CTR/TMA, ale spadalo to pod např. APP Ostrava nebo Brno. IFR můžeš v ČR potkat všude krom Gčka, protože to je jen do 300m.

Kdyžtak mně někdo opravte. Nejsem moc vzdělaný a hlavně ne aktuální
 

Letové provozní služby (ATS)   9. 3. 2020 / 09:28
mirda   
https://www.aeroweb.cz/clanky/2600-letosni-tragicka-nehoda-ze-sumavy-je-dovysetrena
 

Letové provozní služby (ATS)   9. 3. 2020 / 15:43
FSPilot   
To je ono. Díky.
 

Letové provozní služby (ATS)   9. 3. 2020 / 13:13
SimaCZ
Díky za odpovědi. Sektor CTA jsem našel v AIPu. Traťové mapy. Spodní a horní vzdušný prostor. Jsou zde, ale zakreslené letové tratě. Z toho jsem usoudil, že sektor CTA slouží pravděpodobně pro řízené lety ? Jen mě zajímalo jaký význam rmá sektor CTA pro lety VFR.

V tom případě pokud chápu dobře řízená letiště jako LKPR, LKKV, LKTB ,LKMT mají svůj sektro CTA.
 

Letové provozní služby (ATS)   9. 3. 2020 / 15:35
FSPilot   
CTA je neřízený prostor, tj. u nás pod FL100 třída E, hlásit se jako VFR nemusíš. Ostravské CTA bývalo východně od TMA Ostrava, pokud ses chtěl hlásit, volal jsi Ostrava Radar. Dneska tam voláš Prahu. Pravidla jsou tam stejná, jako kdekoliv jinde v prostoru E nebo G.

Mrkni na airquest
http://www.airquest.cz

nebo
https://aisview.rlp.cz/
 

Letové provozní služby (ATS)   9. 3. 2020 / 22:03
SimaCZ
https://www.airguru.cz/clanky-back/rozdeleni-vzdusneho-prostoru-ii#CTA

CTA
Význam zkratky: Control Area = Řízená oblast

Definice: Řízený vzdušný prostor sahající nahoru od stanovené výšky nad zemí.

CTA je druh prostoru, kde se kromě letové informační a pohotovostní služby poskytuje také služba řízení letového provozu. Všechny tři zmíněné služby pro IFR lety poskytuje stanoviště ŘLP. Avšak letová informační a pohotovostní služba pro lety VFR v prostoru třídy E, který také spadá do CTA, mohou být delegovány na letové informační středisko FIC. CTA může obsahovat pouze ty třídy vzdušného prostoru, kde se poskytuje služba řízení letového provozu. Tedy třídy A, B, C, D a E. Jednotlivé CTA jsou součástí FIRu.

FIR Praha obsahuje pět CTA. CTA 1 Praha, CTA 2 Praha, CTA Brno, CTA Ostrava a CTA Karlovy Vary. Všechny jmenované, kromě CTA 2 Praha, mají spodní hranici v 1000 stopách nad terénem. Čili na horní hranici prostoru třídy G. Informace o přesných hranicích a rozměrech jednotlivých CTA, jakož i informace o poskytovatelích LPS a jejich frekvencích, jsou k nalezení v AIPech jednotlivých států v části ENR 2.1.

 

Letové provozní služby (ATS)   10. 3. 2020 / 09:36
FSPilot   
No, přiznám se, že jsem měl zato, že to snad i zrušili, protože to už není ani v mapách vyznačené jako CTA. Nicméně platí pořád to, co jsem psal výš - jako VFR je to pro tebe totéž, jako bys letěl kdekoliv jinde v prostoru třídy E. V mapě pak najdeš vyznačené, kdo má který sektor na starost a tím pádem, pokud chceš volat, koho volat a na jaké frekvenci.
 

Letové provozní služby (ATS)   9. 3. 2020 / 20:35
Atarian   
Jestli muzu takovy dotaz: To opravdu jeste dnes existuje neco takoveho jako ciste VFR pilot? Dnes kdyz ma kazdy v kapse nejaky ten mobil s GPS modulem?
Ta nehoda co se stala pani na Sumave byla pred 10 lety kdy mobily s GPS jeste nebyly tak rozsireny (i kdyz je s podivem, ze nekdo kdo ma na letani s cessnou, nema na to si poridit GPSku za par tisic) .
Taky me udivuje ze C150 nema nejaky to ADF na palube...
 

Letové provozní služby (ATS)   10. 3. 2020 / 07:41
FSPilot   
Mít na palubě GPSku neznamená, že jsi schopen letět IFR... Netrénovaný člověk neudrží letadlo v letu víc než pár vteřin bez vizuální reference. A k čemu je ti GPSka, když nevíš, kde je nahoře a dole? Té slečně stačilo "jen" letět daným kurzem a v dané výšce a to nezvládla. Tak jako to nezvláne většina VFR pilotů.
 

Letové provozní služby (ATS)   10. 3. 2020 / 17:24
Atarian   
Aha, tak to jsem netusil. Ja ridil "VFR" letadlo jen jednou, a prave mi prislo jednodussi cumet na ctverici budiku (kompas - horizont a vyskomer -VSI) abych udrzel smer a vysku, nez to odhadovat pohledem z okna.
 

Letové provozní služby (ATS)   10. 3. 2020 / 17:35
FSPilot   
perspektiva je svinstvo. V mraku na tebe čeká tolik iluzí, že i kdybys byl v pohodě podle budíků za VMC, tak když se dostaneš do IMC, obzvlášť, když je to poprvé, je to celkem záběr na palici...
 

Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ