| | | Douglas N143J - DC3 nebo C47? 9. 12. 2018 / 11:33 | |
| | Včera na simbíru jsem vedl s Kachnou učenou dišputaci o původu nového Kbelského exponátu.
Zatím mi všechny nalezené informace naznačují, že jde o DC3,(třeba zde:http://www.aerialvisuals.ca/AirframeDossier.php?Serial=116061) Kachna tvrdil opak - C47.
Odpovídala by tomu nakládací vrata.
Podle mne je rozhodný rok výroby 1937, kdežto pro C47 se první let uvádí až 23. prosinec 1941. |
| |
|
| | | Douglas N143J - DC3 nebo C47? 9. 12. 2018 / 12:12 | |
| | VHÚ tvrdí: Douglas DC-3A americké poznávací značky N143J byl vyroben v roce 1937 původně jako DC-3 s motory Wright R-1820, používali jej Pan American Grace Airways na linkách v Jižní Americe. Po 2. světové válce byl ve službách mnoha společností (Robinson Airlines, Mohawk Airlines, Houston Aviation Products a dalších). V rámci generální opravy v roce 1967 byl upraven na standard DC-3A montáží výkonnějších motorů R-1830. Letecké muzeum VHÚ stroj získalo výměnou po přeletu Atlantiku v roce 1991. V roce 1998 byl zapůjčen Českým aeroliniím a po celkové opravě byl u příležitosti osmdesáti let od založení firmy vystaven před hlavní administrativní budovou ČSA v Praze-Ruzyni v barvách z padesátých let minulého století s fiktivní čs. imatrikulací. |
| |
|
| | | | Douglas N143J - DC3 nebo C47? 9. 12. 2018 / 20:45 | |
| | Jednoznačně DC-3. V odkazu s výrobním číslem je to dost jasně uvedeno.
Navíc - logicky - tato dakotěnka - jak dokládá odkaz i Cyrusovo shrnutí byla vyrobena pro PanAm jako pasežérská, C-47 je nákladní verze. Podle potřeby lze C-47 přestavet do standardu DC-3 (montáž interiéru, sedadel, topení, případně odstranění cargo-doors) a samozřejmě i naopak DC-3 pestavět na standard C-47 (vykuchat vnitřek a namontova cargo-doors). DC-3 má spoustu dalších verzí, ale to, jak je to zrovna upravené, původ toho éra nezmění.
Jako doplněk Cyrusova shrnutí by se snad dalo uvést, že Pan American-Grace (Panagra) byla společnost, v níž PanAm (tehdy PAA) držela 50% a orientovala se na noční lety v Jižní Americe. Podle jistých informací na některých letech byly stevardky oblečeny do šatů jako z divokého západu a během těchto nočních letů byl pánským cestujícím údajně poskytován zcela specifický palubní servis (ta letadla byla označena symbolem červené lucerny, mám někde i fotku, jen ji teď nemůžu najít). Říká se, že i ta "naše" dakotěnka, co se tady o ní teď povídá, v tomto programu taky po nějakou dobu pracovala - ale důkaz pro to není,
Neodpustím si povzdech, že VHÚ, který se teď vytahuje, jak tu dakotu dal "z vraku" dohromady - původně dostal letuschopné éro i s papírama (!!!) - tak tehdy byla do Kbel DC-3 předána po předvedení na MAS Roudnice. Je nehynoucí ostuda muzea ve Kbelích - tedy VHÚ, že toto žiovotaschopné éro nechali hnít na nehlídané stojánce vedle už dávno rozbitých líček a dalších nešťastníků, nechali ji rozmlátit neznámými vandaly, včetně vybrakování interiéru a přesekání hlavních svazků kabeláže. Mohli jsme mít letuschopnou dakotu, teď máme načinčanou skořápku. A to má, bohužel, na svědomí VHÚ...
|
| |
|
| | | | | Douglas N143J - DC3 nebo C47? 9. 12. 2018 / 22:59 | |
| | No, nechci Vašku dělat soudce, ale zde:
http://www.letistecr.cz/zajimavosti/po-trinacti-letech-uz-ma-sbaleno-na-cestu.aspx
bylo řečeno toto:
Ještě několik dnů na to se stihl letoun Douglas DC-3 N143J ještě ukázal v letuschopné podobě na Memorial Air Show v Roudnici nad Labem, ale po té se odstěhoval do depozitáře muzea ve Kbelích, protože Státní letecká inspekce nařídila jeho uzemnění kvůli rozsáhlé korozi celého letounu.
a zde v diskuzi:
https://www.planes.cz/cs/article/100255/douglas-dc-3-ok-xdm
zase toto:
Rád bych reagoval na článek týkající se vystavené DC-3 OK-XDM. Nehod DC-3, resp. C-47 ČSA bylo samozřejmě více, než vzpomínaná jedna. Bohužel, ne všechny skončily dobře. Pokud se týká vystavované DC-3 "OK-XDM": byl jsem účastníkem jejího posledního letu ze Kbel do Roudnice/L. a zpět. Byl to vzhledem ke stavu letadla dost husarský kousek a bylo potřeba hodně času, aby se piloti (D.Carnavo a G. Saitto) k němu nechali přemluvit. Po dost dobrodružné cestě z USA do Prahy (byla popsána v r. 1991 v časopise L+K) už neměli chuť k jakémukoli letu (v té době letounu zbývaly pouhé tři hodiny provozuschopnosti). Letoun již v době dodání byl skutečně ve špatném technickém stavu a již předtím měl být zrušen, avšak když se naskytla možnost se jej za určitých podmínek zbavit a ještě za něj něco obdržet, tak proč ne...?
Tak zůstává otázkou, jestli by letuschopnost byla skutečně možná.
|
| |
|
| | | | | | Douglas N143J - DC3 nebo C47? 13. 12. 2018 / 18:06 | |
| | Souhlasím, ale jen v něčem. Udržet DC-3 v letuschopném stavu může být problém a je na to potřeba kupa peněz, které hned tak někdo nemá. Taky pak problémy s pojištěním, pokud by ji někdo provozoval atd. atd. atd. Námitek může být spousta. A neříkám, že do Kbel ta DC-3 přiletěla rovnou ze Santa Monicy s ještě lepkavým nátěrem. ALE a nicméně - i když jí zbývala sotva 1 hodina do případné nákladné renovace (pokud by ji člověk chtěl i nadále udržet letuschopnou), pro účely muzea to byl v okamžiku předání skutečně letuschopný stroj. A nechat ji shnít a rozbít vandaly někde v prostoru - to byla a je pro VHÚ fakt ostuda.
.........
Ale dík za odkazy! Vidím že jsem popletl historii, speciální služby na té "naší" dakotě poskytovala společnost Mohawk, ne Panagra... ;.) (viz zde: http://www.postcardpost.com/MwkR40.jpg ; http://www.postcardpost.com/MwkR41.jpg ; http://www.postcardpost.com/MwkR45.jpg ) |
| |
|
|