FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 23. 11. 2024, svátek má Klement Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Auto-land Jeden příspěvek | Celý strom
Auto-land   15. 7. 2018 / 12:07
OK-EUU46   
Ahoj, nevítě někdo jak často se používá autoland. Mají to piloti rádi, nebo to mají nařízené, nebo naopak?

Používá se to i za horších povětrnostních podmínek, nebo se to bere raději do teplých? V Praze asi není autoland, že? A jaké typy letounů to mají?
 

Auto-land   15. 7. 2018 / 13:07
OndraT
Z toho co vím (a snad se moc nepletu):

- autoland mají prakticky všechny airlinery se skleněným kokpitem, i ty menší
- pro ILS cat III je autoland povinnost - rozhodovací výška nad TDZ může být až mezi 50-100ft
- v ostatních případech se použití autolandu řídí SOP dané aerolinky
- pro ILS cat II a III musí mít letadlo radarový výškoměr
- výrobce letadla jasně definuje max. možný headwind/crosswind/tailwind pro přiblížení i autoland
- rwy musí být vybavena příslušnou kategorií (tady trošku tápu, netuším, čím se ILS pro jednotlivý kategorie liší, protože je to pořád jen sada dvou anténnách systémů, jeden pro localizer a jeden pro glideslope - jestli je to v závislosti na okolí - terén, budovy a další překážky způsobující zkreslení, odrazy a nepřesnost ILS?)

Na LKPR je všude ILS cat I, na rwy 24 je navíc II i III. Kategorie definuje dráhovou dohlednost (RVR) a rozhodovací výšku (DA), nicméně autoland můžeš použít kdekoliv, kde je ILS.
 

Auto-land   15. 7. 2018 / 14:40
Marek07
Čím sa ILS môže líšiť? Áno, ide "len" o sadu antén a elektroniky. Ale podmienky na jednodlitých dráhach môžu byť iné. Ide hlavne o kvalitu výsledného signálu, jeho stabilitu, krytie signálom, rušenie signálu budovami a podobne. ILS sa určuje aj podľa vybavenia dráhy - svetlá, meranie RVR v jednotlivých častiach dráhy a pod.
 

Auto-land   16. 7. 2018 / 09:15
OK-EUU46   
No dobře, to je na wikipedii napsané také, ale jaká je praxe? To je právě to co mi není jasné.
 

Auto-land   16. 7. 2018 / 10:05
OndraT
V praxi je to podle výše uvedených pravidel a podle SOP dané aerolinky, vždyť jsem to psal. Pokud ti to vyloženě nedá spát, tak budeš muset najít pilota aerolinek, jejichž využití autolandu tě zajímá.
 

Auto-land   16. 7. 2018 / 10:43
kuma   
Autoland, pokud vím, je velice závislý na údajích radiovýškoměru. Takže velice důležitou roli kde lze (a kde nelze) použít, hraje terén v poředpolí dráhy - to je nejspíš ten důvod, proč třeva na LKPR to jde na 06/24, ale už určitě ne na 30 (o Smolensku, bohužel, ani nemluvě)

Pokud jsem vypozoroval, tam kde to technicky lze a v letadle, které to umí, je použití autolandu čistě na rozhodnutí posádky. Jsou piloti, kteří si přistání na ruku vychutnají, jsou kapitáni, kteří "mladého" nechají, aby přistával růčo v rámci výcviku, jsou piloti, kteří nechají ty windle přistát samy (dost často je to hladší a jemnější přistání, než na ruku). To vše samozřejmě v SOP dané společnosti- což se může dost lišit. Obecně, myslím, žádné zjednodušující pravidlo není.
 

Auto-land   16. 7. 2018 / 10:55
OndraT
Jen doplním, že podle charts je cat II a III na LKPR výhradně na 24, ostatní (06 + 12/30) pouze cat I.

Pro zájemce ještě podcast Mentour Pilota na téma cat III a autoland (v cat III je autoland opravdu povinný) https://www.youtube.com/watch?v=UO2K4-zRubA
 

Auto-land   20. 7. 2018 / 14:59
Luděk Ch.
Chybí odpověď na první část otázky - jak často se to používá. Odpověď je jednoduchá, používá se to jen velmi zřídka a to pouze za špatné dohlednosti (samozřejmě za podmínky, že letiště, letadlo a posádka, splňují kvalifikační předpoklady pro autoland). Jinak v běžném provozu za aspoň trochu slušné dohlednosti se s tím prakticky nesetkáš a všechna přistání jsou v závěrečné fázi "na ruku".
 

Auto-land   20. 7. 2018 / 16:54
kuma   
No, víceméně nechybí, skoro to samý je o dva posty výš...
 

Auto-land   21. 7. 2018 / 17:40
Luděk Ch.
Ani ne, tam to vypadá, jako by se to dělalo běžně, když se pilotům nechce přistávat ručně. Já bych naopak řekl, že se to nedělá prakticky nikdy, kromě podmínek dohlednosti, kdy je to povinné a případných výcvikových účelů. Jinak bych řekl, že se s tím v provozu běžně nikdo nesetká.
 

Auto-land   23. 7. 2018 / 14:41
kuma   
Odpovím konkrétně, jak se vyjádřil jeden kapča právě tento víkend (ne v souvislosti s naší diskusí zde, ale zcela k tématu): "Třeba s Emirates bych lítat nechtěl, tam se vypne počítač - a už se řeší porušení postupů, ještě dřív, než se doroluje ke gejtu. Alůe u Travelu, tam je to pohoda, lítáš si na ruku a ještě ti řeknou "dobře, je to v támci výcviku a udržení skills"" Takže asi tak. Záleží na společnosti...
Béke burárum!
 

Auto-land   23. 7. 2018 / 14:55
Luděk Ch.
Dobře, ale to je pořád stejně nekonkrétní Co přesně je myšleno tím "vypne počítač"? Opravdu to, že by povinně přistávali všude, kde je na to vybavení, na autand? To se mi zdá krajně nepravděpodobné, protože poruchy umožňující letět, ale vylučující použití autolandu nejsou nic vzácného a ti piloti by neuměli přistávat. Nevěřím tomu, že existuje nějaká společnost, která by nutila piloty využívat maximálně autoland. Že lítají třeba až do 200ftAGL na autopilota možná, ale autoland jako standard, to mi připadá jako úplná blbost
 

Auto-land   23. 7. 2018 / 18:52
OndraT
Luďku ono to konkrétní podle mě už opravdu nebude, jak se ti tu všichni snažíme vysvětlit. Kde je autoland povinný, to už víme; to, jestli pilot v ostatních případech poletí na ruku nebo na počítač leckde asi tak úplně nezáleží na něm.

Dokonce se před tuším dvěma roky celkem dost mluvilo o tom (buďto FAA nebo NTSB), že u některých aerolinek se piloti prakticky nemají šanci naučit lítat jinak než málem "autopilot od bloků po bloky" a pak když je problém ... tak je problém. Samozřejmě, že se to týkalo hlavně kalkulaček nejkalkulačkovatějších (Autobus), aerolinky ale nebyly zmíněný konkrétně. A samozřejmě to bylo spíš jen doporučení, že "by se s tím mělo něco dělat". Nicméně FAA i NTSB pravomoc začíná a končí u hranic USA/Aljašky .
 

Auto-land   23. 7. 2018 / 19:18
Luděk Ch.
Mě to vysvětlovat nemusíš, já jsem se na to neptal Já si jen myslím, že se tady pořád neobjevila žádná relevantní odpověď ve smyslu "aerolinky XY mají v SOP, že pokud vybavení letiště a letadla dovolí, přistává se povinně na autoland" Nikdo tady nic takového nenapsal a tazatel se vlastně nedozvěděl odpověď na hlavní část dotazu. Já jsem silně přesvědčen, že žádná taková aerolinka neexistuje a že dokonce pokud to podmínky vyloženě nevyžadují, tak se autoland běžně u žádné aerolinky nepoužívá, ani u těch, které mají nařízeno většinu letu letět na autopilota. Je někdo schopen to vyvrátit a říct, že někde viděl relevantní informaci, že některá aerolinka skutečně vyžaduje autoland? Jinak si opravdu troufám tvrdit, že za normálních podmínek se to prostě nepoužívá.
 

Auto-land   24. 7. 2018 / 09:23
Vita Zenisek
Řešíte věci, které bez znalosti SOP jednotlivých aerolinek nemůžete vyřešit.
Odpověď a to zcela jasná tady padla. Je to dané právě SOP. Předpokládám, že kolega to potřebuje pro své virtuální lítání a tedý není nic jednoduššího, než si stanovit SOP vlastní.

Přičemž jsou dvě věci, které musí brát na zřetel:
1) pro CAT III je autoland nutnost daná předpisy
2) v ostatních případech je lítání na ruku větší zábava

V.
 

Auto-land   25. 7. 2018 / 16:58
Luděk Ch.
No jasně, tady by to chtělo zkušenosti lidí, kteří měli možnost se setkat se SOP dopravců, u kterých by se to třeba mohlo očekávat, protože tam je celkově preference automatického letu, byť já si právě myslím, že samotné přistání je z preferované automatizace i u takových dopravců vyjmuto.
 

Auto-land   24. 7. 2018 / 14:29
OndraT
Nojo, já už se v diskuzi docela hezky ztratil, hlavně proto, že si myslím, že to je jasné od začátku od první odpovědi, nicméně už mi to maličko přišlo jako "tati a proč je slunce žlutý?" "protože v něm Pepíčku probíhá termonukleární reakce hélia a vodíku" "aha, ale proč ta reakce tati probíhá?"
 

Auto-land   25. 7. 2018 / 16:56
Luděk Ch.
Bohužel nic jasného tady doteď nikdo nenapsal, jen vágní řeči, že záleží na pilotovi a SOP Je to podáváno neustále tak, že když se pilotovi nechce ručně, tak si klidně přistává na autoland a že je to jedno. Podle mě je autoland už hodně krajní záležitost a nepoužívá se, pokud to vyloženě nevyžadují podmínky, tedy že to není volné rozhodnutí pilota. Toto by bylo fajn potvrdit nebo vyvrátit, jinak se může autoland vyskytovat v 10-90% přistání a tazatel se nic nedozvěděl, protože přesně na toto se hlavně ptal. Osobně jsem přesvědčený, že to je věc, která se za normálních dohledností nepoužívá vůbec (vyjma výcvikových účelů).
 

Auto-land   25. 7. 2018 / 17:44
OK-EUU46   
Ano, přesně proto máme procenta, tady by asi bylo nejlepší kdyby se tu vyjádřil někdo kdo u nějaké společnosti létá a řekl například:

" u nás (ČSA) se používá pouze výjimečně, při výcviku + když někdo chce, což se skoro neděje, takže tak 3 procenta".

To by byla odpověď. Jinak, ano jsem tazatel, jsem se odpověď ještě nedozvěděl.
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ