Spousta lidí i tady "taky" lítá reál...
To co se ti pan Krouza snažil vysvětlit - jako reklamní argument - bylo nejspíš to, že většina joysticků a beranů (Saitek atd.) má nějakou středovou polohu - jak ve smyslu otáčení zprava doleva (křidélka) tak ve smyslu zastrkování (výškovka). To ale skoro v žádném letadle není (cessna, Piper, Trener, pokud tedy neletíš extra rychle, kdy aerodynamické síly spolu s vyvažovacími ploškami drží řídící plochy v nějaké poloze). Ony tam ty síly jsou v reálu vždycky, jako když máš v autě správně seřízenou sbíhavost, tak se ti taky volant taky vždycky vrací doprostřed - ale ta síla není velká, zatímco u beranů na sim je to vždycky přehnané. U těchhle beranů (údajně - já sám je nemám) takové síly na "neutrální" polohu nejsou, čímž se to při knyplování blíží reálným pocitům.
Pokud se nemýlím (jak píšu, tyhle berany nemám), tak v ovladačích k tomuhle typu lze softwarově upravit průběh mezi úhlem výchylky beranů a intenzitou impulsu do simu - tedy to, co se u nejjednodušších joysticků řeši buď lineárním nebo exponenciálním potenciometrem. No a zas tahle službička může přiblížit realitě reakci na výchylku kormidel - u některého éra se to chová tak, u jiného jinak, softwarové nastavení je samozřejmě výhodou, můžeš si předem udělat profil zvlášť na cessnu, na bojase, na blaníka...
Co se týče konkurence - z každých beranů jdou vybrat ty pružiny, takže "nulová" poloha zmizí - a pokud použiješ externí software mezi berany a simulátor (nemýlím-li se, FSUIPC to umí taky), tak si průběh efektu výchylky můžeš nastavit jak chceš u jakéhokoliv klacku, co máš na stole. Jenže - ono podle mého skromného soudu - simulátorové létání je zrovna v tomto tak vzdáleno realitě, že jsem už před sto lety rezignoval na jakékoliv seřizování citlivosti joysticku (beranů) podle konkrétního letadla. Stejně je při létání na simus bambilion dalších pocitů a detailů, které ti musí zprostředkovat fantazie (a často podstatnějších - délka a umístění joysticku, nelétat boeing, cessnu, Moravu, Metasokola s joystickem, nelétak airbus, P-51, Z-226 atd. s berany a tak dál, a tak dál), takže zrovna tohle už prakticky nehraje roli.
Jinak berany jsou to asi kvalitní, proti tomu nic.
|
|