Ahoj, pár slov k certifikaci (a certifikovatelnosti) simulátorů. Aby mohl být simulátor použit pro výcvik, který je schválen CAA, (JAA, FAA, EASA) - prostě leteckými úřady, tak musí být také těmito úřady schválen.
V praxi to znamená, že pro SW, který simulátor "pohání" jsou použita schválená originální letadlová data (tj. to, co se získá měřením v době certifikací letadla, když letadlo rok - dva létá nabité měřáky).
Licence na použití těchto originálních dat se uděluje pro konkrétní simulátor a výcvikové středisko, a stojí tak cca 1.5 mil USD!!
Rovněž HW je kontolován - na simulátorech probíhá každý rok certifikace CAA, kde se kontolují desítky testů a dodržení shody naměřených parametrů s parametry, které byly změřeny a stanoveny při úvodní certifikaci. Kontroluje se vše - od sil v řízení, odezvy motion systému, audio a sound parametry, jas a kontrast vizuálního systému - prostě desítky a desítky testů.
Je pochopitelné, že na našich simulátor ve výcvikovém středisku (CATC) na Ruzyni jsou tato data použita - a proto např. simulátor A320 může být certifikován v nejvyšší kategorii Level D Zero Flight Time. To je ale závislé ne na kvalitě zdrojových dat, ale hlavně na kvalitě, s níž jsou tato data převedena do vlastní simulace. Proto náš simulátor ATR (i když má také certifikovaná data), ale "zachází" s nimi zjednodušeným způsobem (a nemá motion system) je certifikován jen jako FNPT II (Flight Navigation and Procedure Trainer Level II).
Jakékoliv ostatní zařízení - od různých desktopových trenažerů palubních desek pro nácvik "čudlíkování" až po hračky typu i-pilot (ano, je to opravdu jen hračka) - nejsou a nemohou být certifikována pro výcvik v souladu s CAA/EASA. Tedy, ne že by se nedaly použít např. právě pro seznámení s rozložením budíků a ovládacích prvků - ale NIKDO a NIKDE je nezapíše do protokolu o výcviku a žádný letecký úřad výcvik na nich neuzná.
Čili jako hračka, jako zážitek pro neznalou veřejnost, která o tom, co je napsáno výše nemá ani ponětí - proč ne. Ostatně - na hlupácích se vždy vydělávalo nejlépe.
Ale pro výcvik - nikdy a nikde.
PetrS |
|