FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 1. 12. 2024, svátek má Iva Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Červené znaky na lietadlách Jeden příspěvek | Celý strom
Červené znaky na lietadlách   27. 9. 2013 / 15:53
Lukyno
Zdravím,
Včera som dostal otázku, že prečo má to lietadlo červený nos. Kráčali sme okolo Delfína s červenými doplnkami a ja som ostal pravdu povediac zaskočený. Nevedel by niekto objasniť, prečo niektoré lietadlá majú červené nosy, konce krídel a iné doplnky? Napríklad delfíny používali tieto doplnky, či už Rusi, Česi, ale aj iné národnosti. Taktiež aj u ostatných lietadiel som zaznamenal túto farebnú kombináciu. Malo to nejakú symboliku, prečo práve červená a prečo práve na tých miestach? Niektoré zasa používali žltú farbu namiesto červenej. Aj toto malo svoje opodstatnenie? Ako to bolo teda s tými farbami a umiestneným týchto farebných doplnkov na určité miesta na lietadle. Mohlo by byť aj vysvetlenie, že žltá je výcviková, červená zase bojová. Ale taký delfín, ten bojový určite nebol.
Vopred Vám ďakujem za Vaše odpovede.
 

Červené znaky na lietadlách   27. 9. 2013 / 18:02
kuma   
Má to asi několik důvodů.

1) rozlišovací.
V 50. letech, když jsme ještě měli "mezky" (S-99 a CS99, případně S-199 a CS-199), tak barva kuželu (klobouku) vrtule určovala příslušnost k té které jednotce (letce). Např. červené klobouky (jako ten na krabičce stavebnice od KP) mělo jen 5 mezků ze štábní letky. Jiné byly modré, bílé...

Nebo: žluté a černé "nosy" L-39 docela věrně odpovídají verzi - tedy žlutá = cvičná (C), černá = ostrá (ZA)

Je i mnoho jiných podobných příkladů, např. z dob 2. světzové války, i jinde.

U sovětských letadel (L-29 nejsou sovětská, ale myslím tím vyráběná a lakovaná pro SSSR) to, myslím, taky byl rozlišovací znak jednotky, i když co vím, vyskytovaly se jen dvě verze - nejčastější červená - a méně častá modrá. U bojových ledadel s kamufláží se pro příslušnost k jednotce používala barva taktického čísla, u dvičných stříbrných, myslím ale ještě ne.

Rozmístění (čumák a konce křídel, příp. SOP) je asi z důvodu viditelnosti - možná rozlišení přítel-nepřítel při cvičných manévrech (ale tady vařím z vody)

2) estetický
Letadla aeroklubu Medlánky mají typicky červenobílé nosy a klobouky na vrtulích.

3) technologický
dielektrické kryty radiolokátorů a anténních systému nejsou kryty plechy, ale laminátem. Je třeba použít barvu, která nebudede průchod vnění tlumit - což byl důvod, proč byly kužely sacáku a vrcholy SOP u MiG-21 (a vůbec letadel té doby) tmavozelené a pak kužely u MiG-29 (atd.)
šedé - bez ohledu na to, jak vyleštěný nebo nastříkaný byl zbytek letadla.

Jakékoliv doplnění (případně opravu) těchto mých pozorování vítám.
 

Červené znaky na lietadlách   27. 9. 2013 / 18:29
Doug   
Jen doplním, že výrazné barevné doplňky mají dost často funkci bezpečnostní. Všimněte si, že se používají zejména na cvičných letadlech, ve kterých se piloti učí lítat. Výrazně barevné konce křídel a jiných koncových částí draku zvyšuje bezpečnost při létání v těsné skupině třeba při letu v oblačnosti a také zlepšuje orientaci (pilot ví, které zvýrazněné části vedoucího stroje má vidět a svou polohu ve skupině udržuje podle toho).
 

Červené znaky na lietadlách   27. 9. 2013 / 18:35
tonde   
Co se týče L-29, tak ví někdo, proč na pár letadlech byl na trupu ten červený pruh, který se tu zmiňoval i před pár dny na do provozu znovuuvedeném slovenském delfínku a já nějak nepochopil proč tam vlastně byl? Invazní? Jak, co, proč? V Košicích jich pár bylo.
Pak např. L-29R, na které mám taky pár letů měl modrý čumák a konce křídel - kromě odlišení verze mělo to i jiný význam?
Např. za socíku čmeláci a turbáci (i Anduly?), kteří měly povolení létat do pohraničního pásma měly červené konce křídel a winglety atd...
Kdo má přesnější info, tak by bylo super kdyby se podělil, toto je hodně zajímavé téma se spoustou názorů a ne každý je asi správný.
 

Červené znaky na lietadlách   27. 9. 2013 / 18:38
Fabo™   
Podklad k tomu nemam, ale logicke uvazovani vede jasnym smerem, teda u tech pohranicnich agrostroju... kdyz nic jineho, tak vidove hlidky okamzite poznaj, ze "tenhle muze".
 

Červené znaky na lietadlách   27. 9. 2013 / 18:51
tonde   
to ano, to je skoro všeobecně známé, to bylo spíš doplnění odpovědi pro tazatele
 

Červené znaky na lietadlách   27. 9. 2013 / 18:56
kuma   
No taky už nevím jistě - ale nebyly některé tyhle znaky (pruhy přes ocas...) součástí značení bojových celků při nějakém velkolepém cvičení té doby (Štít 1984 atd.) ?? Já byl v té době u "zbraně", která se realizovala v blátě a "daleko od hlučícího davu" - takže jsem sice v té době na vojně byl, ale ani jedno "bojové" vozidlo či letoun v dohledu neměl. Ale matně si vzpomínám, že nějaké rozlišení tam bylo (a nemyslím barevné pásky na rukávech, jako měla posádková lítačka !!)
 

Červené znaky na lietadlách   27. 9. 2013 / 23:28
Lukyno
Ďakujem veľmi pekne, už mi to je jasnejšie. No a teraz z trocha iného súdka. U dnešných dopravných lietadiel, je ešte vo fáze výroby červený čumák tiež. Je to z dôvodu umiestnenia poveternostného radaru pod ním? Len taká prostá otázka, prečo je to červené. Je to z dôvodu, použitia iného materiálu? Je mi jasné, že tam nebude rovnaký "plech" ako je inde. Z čoho je teda vyrobený ten kryt radaru a prečo je vo výrobe červený.
21826 B / 400 x 263 / a380-24.jpg
 

Červené znaky na lietadlách   27. 9. 2013 / 23:53
Kachna   
Je to červené,aby všichni viděli že je to dočasně namontované (přípravky, záslepky) a má se to před letem sundat.
 

Červené znaky na lietadlách   28. 9. 2013 / 10:46
kuma   
Soudím, že právě tady na čumáku to vůbec není plech, ale laminát (dielektrický kryt). I kdyby to byl jen dočasný (ochranný) kryt, tím spíš to nebude plech, ale něco lehkého (zase asi plast či laminát)
 

Červené znaky na lietadlách   27. 9. 2013 / 23:37
Fishbed   
Zlíny Z-142CAF armády české republiky mají každý jinou barvu kužele a je to pouze z důvodu toho, aby technik viděl jestli se mu vrací mašina nebo může dát ještě cigáro
 

Červené znaky na lietadlách   28. 9. 2013 / 09:48
Madvlk   
Armáda už žádné zlíny 142 nemá....patří CLV Pardubice - bohužel
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ