a) Stojíš na stojánce , vyřizuješ spouštění, letové povolení, pojíždění - pořad Squawk Stdby ( t.j. řidici vidi jen křížek na radaru bez podrobností )
b) Po obdržení povolení ke vzletu ( "CSA002, cleared for Take Off ") dáš automaticky , t.j. bez pokynu ATC, Squawk C ( nikoliv na Stdby ). Od této chvíle vidí ATC podrobnosti o letadle ( destinaci, rychlost, výšku , ... )
c) Po vzletu stabilizuješ stoupání a ohlásíš " Airborne, passing 2900ft CSA002". Toto slouží ke kontrole výškoměru. ATC si odkývá, že mu sedí údaj na radaru s tím co říkáš. Pokud ano, tak odpoví frází " CSA002, Radar, Radar Contact" , čímž potvrzuje, že Tě vidí. Vyplývají z toho některé další věci, z nichž pro tebe je nejdůležitější, že nemusíš hlásit průlet nad tzv. "povinnými hlásnými body". 99% letů na VATSIM běží takto.
d) Součástí letového povolení je udání tzv. initial climb , neboli výšky počátečního stoupání. Pokud není dána v povolůení, tak je uvedená v AIPu nebo podobně. Tak je to v Praze a automaticky se předpokládá, že to všichni vědí ( u SIDů = 5000ft alt. ) )
Ano, pokud nedostaneš od ATC povolení k dalšímu stoupání nad ICA, tak musíš zastavit stoupání - jakýkoliv jiný postup se považuje za velmi hrubé porušení a i na VATSIMu vede k problémům ( kolizní provoz ).
e) Ano, za letu se řídíš pokyny ATC, ale i pilot může řadu věcí hlásit - požadavek na změnu hladiny, začátek klesání, požadavek jít na záchod (" leaving frequency for two minutes ".) ... překvapivě se nedělám srandu.
f) Pro většinu letišť je stanoveno vyklízení, resp je určeno, které TWYs jsou způsobilé pro vyklízení té které dráhy. Obvyklý je postup, že pilot vyklidí po první způsobilé TWY tak, aby na RWY byl CO NEJKRATŠÍ DOBU. Po vyklizení nebo již po přistání a úkonech po přistání se ohlásí "CSA002, after land, vacate via C", což ATC buď sežere nebo udá změnu a dá další pokyny pro taxování. V této souvislosti upozorňuji, že taxovací instrukce je třeba doslova opakovat , což mnoho nových pilotů nedělá
g) Na rozdíl od reálu se na VATSIMu hlásí pilot po dojetí ke gejtu ( standu ): "CSA002, Gate 16 , ready for shutdown" nebotak. ATC odpoví "S/d approved " + ukončení FPL nebotak něco.
Ještě podotknu, že slovo "Shutdown" není havarie - jak nedávno padlo - ale pouhé vypnutí motorů ))
=====================================
Pro fajnšměkry : na letištích , kde není spolehlivé radarové krytí sekundárního radaru do hladiny( výšky ) počátečního stoupání nehlásí pilot Airborne, ale v poklidu stoupá do ICA a beze slova čeká na ATC, který mu řekne instrukce pro další. Teprve , když ATCmu naskočí jeho sekundární obraz na radaru , dá on pilotovi frázi Radar Contact.
Howgh |
|