Ony tedy winglety jsou vlastně taková znouzecnost, nejlepším řešením jsou skutečně spíš prodloužená (a tím aerodynamicky zeštíhlená) křídla, viz "raked wingtips" u některých 777 anebo ideálně tak, jak to má 787, to se blíží ideálu. Problémem ale začínají být paradoxně trochu jiné věci, a to rozměry křídla. Třeba 737NG má rozpětí těsně pod 36m, což je jak známo jedna z mezí kategorií letadel podle velikosti. Dalsím zvětšováním rozpětí by se tyto limity překročily, což z mnoha praktických důvodů nelze, ze 737 by se stala "pomsta do hangáru" jako je Vivat. A tak se to prodloužení zahlo nahoru a "blended winglets" byly na světě. Typickým případem, kde by to dělalo problém, jsou v Praze stojánky 26-31 (jak občas říkáme, "vzadu v kopřivách"), kde je limit rozpětí 36m a i s osmistovkou si tam člověk někdy připadá jak ve starém německém pornofilmu - to je příliš velké, to se tam nevejde - ale vejde, pojeď - no vidíš, že se to tam vešlo. Ale napoprvé s osmistovkou jsem se tam necítil moc dobře, pak jsem si zvykl.
Je zajímavé, že ty deriváty 737NG, které problémy s velikostí nemusí řešit, mají místo wingletů raked wingtips
http://www.airliners.net/photo/India---Navy/Boeing-P-8I-Neptune/2172241/M/
Pro lety, které s tím indická Navy lítá, to určitě bude ještě výhodnější. |
|