FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 23. 11. 2024, svátek má Klement Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Winglety u boeing 737. Jeden příspěvek | Celý strom
Winglety u boeing 737.   10. 1. 2013 / 17:47
sander
Chcem sa spytat, ako to je s tymi wingletmi, vsimol som si, ze do novych modelov sa montuju seriovo, ale aj niektore starsie modely boeingov su uz nimi vybavene, to po nejakom cekingu sa tam montuju ako nejaky "tuning", alebo ako je to??? Asi to bude mat velky aerodynamicky vyznam, ked uz aj airbus upustil od tych sipiek na konci kridel a zacal montovat tie smykalky...
 1x  

Winglety u boeing 737.   10. 1. 2013 / 17:51
Buenos Aires   
Je to jako s čepicí na holou hlavu Snižuje to indukovaný odpor.
 

Winglety u boeing 737.   10. 1. 2013 / 17:53
sander
Nebo jako kdyz mas pod cepici ne???
 

Winglety u boeing 737.   10. 1. 2013 / 18:06
Jakub Edr
No, tak něco
Kdo vévodí angličtině, může si počíst tady: http://www.b737.org.uk/winglets.htm

Úplně jednoduše: na horní části křídla je podtlak - cůc a ve spodní části je přetlak. Díky tomu letadlo letí. Ale tam kde jsou 2 různé tlaky, tam mají snahu se srovnat. Proto dochází na konci křídla k "přefukování" vzduchu zespoda nahoru a za letadlem vzniká vír. Aby se to minimalizovalo, instalují se na letadlo winglety.
10369 B / 287 x 500 / 737winglets.jpg
 

Winglety u boeing 737.   10. 1. 2013 / 18:09
sander
Ktovie ako by vizeral obrazok airbusu v porovnani s tymto???
 

Winglety u boeing 737.   10. 1. 2013 / 18:11
mirda   
pro mě ten obrázek a popis od Tebe znamená,že dál nic číst nemusím Natož pak v jiném jazyce než který používá můj kmen
 

Winglety u boeing 737.   10. 1. 2013 / 18:24
sander
Presne tak, super....
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 03:51
AJS
Ono je to u 737 asi tak - ne každý B737NG může mít winglety. Montovat se můžou jen na éra, mající určitá zesílení křídla. Většina dnes opoušti fabriku už s winglety, a některé starší sice začaly létat bez nich, díky zesílením je pak bylo možné dodatečně namontovat. Ty nejstarší, bez zesílení, však už jimi vybavit nebylo možno a proto zůstavají bez nich. TVS má dvacet - třicet nebo já vlastně ani nevím kolik osmistovek, a mezi nimi je jedna, která winglety nemá a ani mít nemůže, OK-TVD.

Winglety však nepřínášejí jen úsporu na palivu, ale znamenají i váhu nošenou navíc, což ekonomický přínos snižuje. Kupříkladu pro charterovou společnost, létajíci 737-800 na lety tři a více hodin dlouhé, je přínos jednoznačný. Ovšem u 737-700 provozovaných na krátkých skocích kolem hodiny - dvou už to tak neplatí a není žádným tajemstvím, že SkyEurope si éra s winglety objednali nikoliv kvůli potřebě, ale kvůli....lepšímu vzhledu. U jejich skladby linek to totiž bylo šul-nul.

A pak je tady ještě jedna zajímavost, která je spíše pro hloubavé typy lidí. Ačkoliv jsou pro dlouhé lety winglety témeř vždy přinosem, existuje určitá výjimka, kdy se na dlouhý let vyplatí je nemít. Spotřeba letadla s winglety je na šestihodinové lince asi o 300 menší. Zároveň ale váži cca 700kg navíc. Pokud není letadlo plně naložené a umožní si vzít plné nádrže, tedy 20 800kg, o nic nejde. Stane se ale, že je plně naložené lidmi, a umožní si vzít jen řekněme 19 000kg. Minimální množství paliva pro daný let je ale například 19 300kg - a tedy let není možné provést bez mezipřistání, aniž by například zůstaly na zemi kufry (varianty typu přeplánování za letu neuvažujme). Letadlo bez wingletů potřebuje na stejný let minimum 19 600, o třista kilo víc. Jenže je celé o 700kg lehčí, a umožni vzít při jinak stejných podmínkách jako v prvním případě 19 700kg. Let tedy dokončí s původně plánovaným nákladem a ještě sto kilo zbyde jako rezerva do maximální hmotnosti. Abych byl konkrétní, takovou linkou, kde se může za určitých okolností bezwingletová mašina vyplatit, je Dubaj - Praha (proti větru), pokud je éro plné či skoro plné.
 2x  

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 08:30
Kachna   
no, já pamatuju, že se ještě tenkrát na -800 tuším Hapagu a AiR Berlinu a ještě někomu. Winglety se montovaly dodatečně. Dělalo se to v hangáru C a jak píšeš, zesilovalo se tam křídlo. Boeing na to vydal přímo kit. Třeba B737-500 UT-AIRu winglety už mají také. Je to celé o tom vypočítat, jestli se ti investice vyplatí a taky o tom, zda s letadlem budeš moci třeba operovat linky, na které s ním počítáš.
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 09:28
sander
Spravne som pochopil, ze tie winglety vazia dokopy 700 kg???
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 09:58
happypetr   
Já jsem to pochopil tak, že to jsou winglety + zesílení křídel.
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 14:41
AJS
Jo, je to tak, prázdná váha s a bez wingletů se zhruba o těch 700kg liší
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 09:55
bobor
Minule som porovnával údaje v FPPM pre 737-700 verzie s a bez wingletov a narazil som na celkom zaujímavý rozdiel pri hodnotách "Takeoff climb limit" hmotností. Modelový príklad:

Teplota: 40 °C
Tlaková výška: 0 ft
Klapky: 5
Verzia motorov: 24k

Climb limit pre verziu bez wingletov: cca. 66.7 tony
Climb limit pre verziu s wingletmi: cca. 70.5 tony (reálne teda viac ako MTOW)

V uvedenej situácií teda aj napriek tomu, že dráha bude dostatočne dlhá (napr. spomínaný Dubaj, cca. 4000m) vzlet s plne naloženým lietadlom bez wingletov nebude možný, avšak verzia s wingletmi v pohode odletí.

Toto ešte viac potvrdzuje už uvedené, že jednoznačné tvrdenie či sú winglety prínosom sa urobiť nedá a veľmi to závisí na skladbe liniek a podmienkach, v akých konkrétny dopravca lieta.
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 15:11
AJS
Zkusil jsem tenhle případ naroubovat na Dubaj (kde jsem s bezwingletovou osmistovkou nikdy nebyl, tak jsem to doposud nepočítal), a při 40 stupních sice skutečne za normálních podmínek vyplivl počítač omezení na 77000kg, tedy míň než s winglety, ale stačí dát improved climb a už to vychází, a pokud je to i bez bleedů, tak není problém do 45 stupňů, a to už tam v čase, kdy tam létáme, většinou nebývá.

Ale jak říkám, ten případ, kdy se to bez wingletů vyplatí, je pro nás spíš výjimečný a určitě se neudržuje jedna mašina schváně bez nich - kdyby na ní šlo zesílit křídlo a winglety namontovat, už je má. Tady to nejde, rotože je to stará mašina, původem Myšákojc z Maroka

Co je zajímavé je, jak zřetelně se winglety projeví v příčné stabilitě - téměr s nimi vymizí tendence 737 na overcontrolling (destabilizování neúměrnými zásahy pilota do řízení) na křidélka, na což byly citlivé hlavně staré verze s krátkým křídlem. Je to stejné jako s větroněm, DGčko s winglety tak líp sedí v zatáčce.


Sedmistovky takhle porovnat nemůžu, protože ty dvě bez wingletů mají slabší motory (20K) proti té s nimi (22K), tak bych srovnával jabka s hruškama. Ke cti osmistovek ale musím říct, že případů, kde ji nějak významně omezují výkony na vzlet je minimáně. Vlastně si vybavuju jen jediný případ, nebyla schopná odletět ze Sint Maartenu a dát to přímo do Montreálu (přes pět hodin) s plnou kabinou lidí, muselo se v Nassau nebo v Puerto Platě k benzínce

To se čtyřstovkama, to byla jiná, ale to už je pro mě historie...
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 17:38
Filipos
Otázka na improved climb: pokud nejste limitovaní délkou dráhy, používáte ho pro zvýšení hodnoty assumed temperature a snížení N1? Nebo jen když vzlet nevychází na normálních rychlostech?
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 19:53
AJS
No občas se přijde (a je jedno, u jaké firmy, bylo to i u ČSA) s nápadem takhle šetřit. Jenže klapky 1 a improved climb způsobují tak vysoké rychlosti při odlepení (třeba přes 175kts), že to začíná mít jiné dopady (nedělá to kupříkladu dvakrát dobře pneumatikám) a ustoupí se od toho. Chce to používat rozum, tam, kde jiná možnost odletět není, tak proč to nevyužít, ale na denní používání to není nejlepší.
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 20:00
Kachna   
Radime, já bych řekl, že spíš než technický, bude důvod ekonomický. Prostě to do takhle starýho éra nikdo investovat nechce, možná v nějakym D-Checku. Ty winglety se u ČSA montovaly v letech 2001-2004 (možná už od 2000) a to určitě byly starší éra, jak TVD.
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 20:15
AJS
Tak tady se technika protíná s ekonomikou, to je snad logické, pokud někomu stojí za to éro odstavit na měsíc z provozu a předělat kus křídla, tak samozřejmě, asi jde všechno. Ale protože TVD nemá to zesílení z výroby, nedají se namontovat tak, jak to šlo na ostatní, co už to měly z fabriky. A do zesílení celkem logicky nikdo neinvestoval.

A jinak nenech se splést písmenem v imatrikulaci a zahájením provozu u firmy, TVD JE nejstarší éro ve flotile TVS a jedna z nejstarších osmistovek vůbec. Předtím s ní totiž možná ještě létala Létající Myš.
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 20:53
Kachna   
Tak pokud vim, tak žádný NGéčko, který nemá winglety nemá tohle zesílení. Protože by pak bylo zbytečně těžký. Na montáž wingletu je třeba vždycky ten samý balíček od pana Boeinga a vyšívání klempířů. Samotný winglet má kompozitový potah a duralová žebra, , uhlíkový nosníky, takže tak těžký není (na obrázku je v řezu). Tak to už jsem postřehl, že TVD má něco za sebou a viděl jsem ho i revizi
40348 B / 600 x 450 / 18062010028.jpg
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 21:10
Létající myš   
No jo my myši máme rádi retro
S těma Winglety je to tak trochu i o tom, jakou má společnost strategii, kam nejvíc poletuje a další věci včetně ekonomiky. Dávat je na ero, kde nebyly je taky docela drahá sranda a tak se to většinou od určitého stáří nedělá, neb se prodaj Travelu a koupí se nové 
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 21:27
MiG-21MFN
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 12:53
Medcin
Počkej - ty bazmeky na konci váží 7 metráků? To jsou vyrobený ze zlata nebo nadívaný olovem?
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 13:25
garfild
no tak asi pre tú váhu ich nedali na 787... pritom to lietadlo je primárne určené práve na dlhé lety.
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 13:42
Luděk Ch.
Vážně? Když se pořádně podíváš na obrázek 787 (např. http://www.airliners.net/photo/All-Nippon-Airways/Boeing-787-8-Dreamliner/2134112/L/&sid=68aaebf8d40a4b9b2f7906dbfceb886f ), tak uvidíš, že tam winglety v podstatě jsou zapracované do konstrukce křídla. Nejsou sice tolik výrazné, jako u 737, ale rozhodně tam není plochý rovný konec jako u 737 bez wingletů
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 13:55
garfild
aha..hej na tej fotke je vidieť to zahnutie,ale stačí iný uhol pohľadu a stráca .
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 14:00
Luděk Ch.
Jj, taky jsem hledal dlouho fotku, kde to bude dobře vidět
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 15:54
AJS
Ony tedy winglety jsou vlastně taková znouzecnost, nejlepším řešením jsou skutečně spíš prodloužená (a tím aerodynamicky zeštíhlená) křídla, viz "raked wingtips" u některých 777 anebo ideálně tak, jak to má 787, to se blíží ideálu. Problémem ale začínají být paradoxně trochu jiné věci, a to rozměry křídla. Třeba 737NG má rozpětí těsně pod 36m, což je jak známo jedna z mezí kategorií letadel podle velikosti. Dalsím zvětšováním rozpětí by se tyto limity překročily, což z mnoha praktických důvodů nelze, ze 737 by se stala "pomsta do hangáru" jako je Vivat. A tak se to prodloužení zahlo nahoru a "blended winglets" byly na světě. Typickým případem, kde by to dělalo problém, jsou v Praze stojánky 26-31 (jak občas říkáme, "vzadu v kopřivách"), kde je limit rozpětí 36m a i s osmistovkou si tam člověk někdy připadá jak ve starém německém pornofilmu - to je příliš velké, to se tam nevejde - ale vejde, pojeď - no vidíš, že se to tam vešlo. Ale napoprvé s osmistovkou jsem se tam necítil moc dobře, pak jsem si zvykl.

Je zajímavé, že ty deriváty 737NG, které problémy s velikostí nemusí řešit, mají místo wingletů raked wingtips
http://www.airliners.net/photo/India---Navy/Boeing-P-8I-Neptune/2172241/M/

Pro lety, které s tím indická Navy lítá, to určitě bude ještě výhodnější.
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 15:50
Fabo™   
787 ma tzv. Raked Wingtips. Coz je zarizeni slouzici na stejny ucel, ale trochu jinym zpusobem. Maj to nektere verze 777, ma to 787, myslim 767-400 a ma to dokonce i jedna verze 737NG - P-8 Poseidon.

Jsou o neco lepsi nez winglety, ale treba u 737 nejdou domontovat ani na nove kridla, protoze se pak letadlo nevejde to limitu 36m rozpeti (s wingletama se tak tak vejde). Namornictvu to u P-8 pochopitelne nevadi.
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 15:56
AJS
Kua, díky tomu, že jsem hledal na netu fotku toho P-8, tak jsi mě o čtyři minuty předběhl, to ti nedaruju!
 

Winglety u boeing 737.   11. 1. 2013 / 16:08
Mike2811
Ale máš to i s fotkou...
 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ