Zkusil jsem tenhle případ naroubovat na Dubaj (kde jsem s bezwingletovou osmistovkou nikdy nebyl, tak jsem to doposud nepočítal), a při 40 stupních sice skutečne za normálních podmínek vyplivl počítač omezení na 77000kg, tedy míň než s winglety, ale stačí dát improved climb a už to vychází, a pokud je to i bez bleedů, tak není problém do 45 stupňů, a to už tam v čase, kdy tam létáme, většinou nebývá.
Ale jak říkám, ten případ, kdy se to bez wingletů vyplatí, je pro nás spíš výjimečný a určitě se neudržuje jedna mašina schváně bez nich - kdyby na ní šlo zesílit křídlo a winglety namontovat, už je má. Tady to nejde, rotože je to stará mašina, původem Myšákojc z Maroka
Co je zajímavé je, jak zřetelně se winglety projeví v příčné stabilitě - téměr s nimi vymizí tendence 737 na overcontrolling (destabilizování neúměrnými zásahy pilota do řízení) na křidélka, na což byly citlivé hlavně staré verze s krátkým křídlem. Je to stejné jako s větroněm, DGčko s winglety tak líp sedí v zatáčce.
Sedmistovky takhle porovnat nemůžu, protože ty dvě bez wingletů mají slabší motory (20K) proti té s nimi (22K), tak bych srovnával jabka s hruškama. Ke cti osmistovek ale musím říct, že případů, kde ji nějak významně omezují výkony na vzlet je minimáně. Vlastně si vybavuju jen jediný případ, nebyla schopná odletět ze Sint Maartenu a dát to přímo do Montreálu (přes pět hodin) s plnou kabinou lidí, muselo se v Nassau nebo v Puerto Platě k benzínce
To se čtyřstovkama, to byla jiná, ale to už je pro mě historie... |
|