Ono je to u 737 asi tak - ne každý B737NG může mít winglety. Montovat se můžou jen na éra, mající určitá zesílení křídla. Většina dnes opoušti fabriku už s winglety, a některé starší sice začaly létat bez nich, díky zesílením je pak bylo možné dodatečně namontovat. Ty nejstarší, bez zesílení, však už jimi vybavit nebylo možno a proto zůstavají bez nich. TVS má dvacet - třicet nebo já vlastně ani nevím kolik osmistovek, a mezi nimi je jedna, která winglety nemá a ani mít nemůže, OK-TVD.
Winglety však nepřínášejí jen úsporu na palivu, ale znamenají i váhu nošenou navíc, což ekonomický přínos snižuje. Kupříkladu pro charterovou společnost, létajíci 737-800 na lety tři a více hodin dlouhé, je přínos jednoznačný. Ovšem u 737-700 provozovaných na krátkých skocích kolem hodiny - dvou už to tak neplatí a není žádným tajemstvím, že SkyEurope si éra s winglety objednali nikoliv kvůli potřebě, ale kvůli....lepšímu vzhledu. U jejich skladby linek to totiž bylo šul-nul.
A pak je tady ještě jedna zajímavost, která je spíše pro hloubavé typy lidí. Ačkoliv jsou pro dlouhé lety winglety témeř vždy přinosem, existuje určitá výjimka, kdy se na dlouhý let vyplatí je nemít. Spotřeba letadla s winglety je na šestihodinové lince asi o 300 menší. Zároveň ale váži cca 700kg navíc. Pokud není letadlo plně naložené a umožní si vzít plné nádrže, tedy 20 800kg, o nic nejde. Stane se ale, že je plně naložené lidmi, a umožní si vzít jen řekněme 19 000kg. Minimální množství paliva pro daný let je ale například 19 300kg - a tedy let není možné provést bez mezipřistání, aniž by například zůstaly na zemi kufry (varianty typu přeplánování za letu neuvažujme). Letadlo bez wingletů potřebuje na stejný let minimum 19 600, o třista kilo víc. Jenže je celé o 700kg lehčí, a umožni vzít při jinak stejných podmínkách jako v prvním případě 19 700kg. Let tedy dokončí s původně plánovaným nákladem a ještě sto kilo zbyde jako rezerva do maximální hmotnosti. Abych byl konkrétní, takovou linkou, kde se může za určitých okolností bezwingletová mašina vyplatit, je Dubaj - Praha (proti větru), pokud je éro plné či skoro plné. |
|