Ono to ani při tom VFR není vždycky tak, jak píšeš.
Zejména v Německu se stává, že si věžník hlídá, kde se mu motám - a samozřejmě ví, kam mám povoleno (líp než já ) - a tak než se ohlásím z nějakého bodu (downwind, on final) - sám mi sdělí dalí povolení (kam a kudy dál) a já mu jen odmelduju readback - a hotovo. Příklad: EDDC:
já - letím po vstupu třeba přes tango, mám squawk a hlídám si vejšku, směřuju do polohy "po větru" - což je pro mne aktuální mez povolení. Začínám točit, dělám si úkony abych nahlásil, že už jsem tam a v tom:
TWR - OK-XYZ continue direct on final 29
XYZ - continuing on final 29, OK-XYZ (a odhaduju 3. a 4., upravenou do aktuálního patvaru okruhu
já - na baselegu s klapkami plandám do čtvrté, odhaduji, kam s tím seknout, abych mu dlouho nepojížděl po betonu, ale ukončil výjezd na nějaké rozumné příčce, a v tom:
TWR - OK-XYZ cleared to land RWY 29, wind abc,
XYZ - cleared to land 29, OK-XYZ
a bezprostředně po dosednutí m(brzdím, zavírám klapky atd) a z rádia:
OK-XYZ expedite vacation via charlie, contact ground 121,970
... a dost, víc mi neřekne.
Předpokládám (a odpovídá to tomu, co jsem zatím naposlouchal z luftu), že ani za IFR se s tebou věžník nebude víc bavit - spíš ani to ne.
Jsou okamžiky, které v IFR ohlásíš - a na ně věžník zareaguje - a ty pkračuješ až na "mez povolení". Dokud se ti neozve sám, tak letíš až do toho bodu - a když se ani tam neozve, vlastně nemůžeš dál - pokud je to na nějakém bodu - začneš točit holding, pokud jsi na approachi, pokračuješ do "missed approach"
Takže například jako OK990 přilétáš odkudsi z jihu od Vlašimi na 30, klesáš pro nalétnutí do ILS (už áš povolené klesání, s věží jsi se už pozdravil), před tebou se tam motá nejaké jiné letadlo, třeba G-ABC (nelinkový IFR)
TWR: G-ABC continue approach 30
ABC: Continuing approach 30, ABC
990: Ruzyně TWR CSA990 established ILS RWY 30
TWR: CSA990 continue approach 30
990: Continuing approach 30 CSA990
TWR: G-ABC cleared to land RWY 30, wind 360 5KT
ABC: Cleared to land 30, G-ABC
(ABC sebou plácne na zem, nic neříká, má plné ruce práce, ty se postupně snášíš na klapkách po ajelesu za ním)
TWR: G-ABC vacate via Golf, contact ground 121.90
ABC: Contacting round 121.90 (přeladí hned, jakmile vyjede z dráhy)
TWR: CSA990 cleared to land 30, wind 340 6 KT
990: Cleared to land 30, CSA990 (přistáváš, za tebou už nikdo není)
TWR: CSA990 vacate via Golf, contact ground 121.90
990: Contacting round 121.90 brzdíš, vyjíždíš, děláš úkony, po vyjetí z dráhy přeladíš na předem připravenou frekvenci)
990: Ruzyně ground, CSA990 dobrý den
GND: CSA990 taxi via Golf, Foxtrot, Lima, Papa Apron South
990: Taxiing via G - F - L - P (a vyhlížíš foloumáka, který pojede před tebou až na stojánku, kde tě plácačkama zastaví - bez dalších řečí).
(vyposloucháno ze střechy chrámu konzumu "Šestka")
Aspoň takhle to vidím (slyším) já, ne-ifrový nadšenec. A těším se, že mne profíci opraví.
Finta je v tom, že jsem zatím vždycky vyposlouchal, že se věžník včas (!) ozval sám - a PF jen odmelduje readback. |
|