| | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 09:57 | |
| | | |
|
| | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 10:47 | |
| | To je bomba! Tyhle konverze z pistaku na turbopropy jsou uzasny. Od AirTractoru, pres Dakoty, Finisty, Beavery, Texany, Dorniery, Dromadery a ja nevim co jeste. Uzasny. |
| |
|
| | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 11:03 | |
| | Turbocmelaka si zapomel... |
| |
|
| | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 13:03 | |
| | No... Neviem čo na to povie kuma, ale už to nie je tá stará krásna Dakota. .
Pevne verím, že tam majú aj glass kokpit. |
| |
|
| | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 13:07 | |
| | Na poletovani pro radost s brumlajici hvezdici to sice neni, ale kdyz clovek potrebuje par dalsich kobylek, tak dobry.
A lepsi videt takovyhle ero s tubinama a glassem, nez nekde na dne jezera jako atrakci pro potapece. |
| |
|
| | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 13:08 | |
| | Jožko máš pravdu, vůbec se mi to nelíbí.Není nad starou dakotku s naježenýma klapkama na krytu motoru! |
| |
|
| | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 13:14 | |
| | | |
|
| | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 13:24 | |
| | To samé, len v ružovom. Nainštaloval som si Baslera aj do FSX ale rýchle som ho vyhodil. Holt ja milujem starú klasiku v pôvodnom stave... |
| |
|
| | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 16:47 | |
| | | |
|
| | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 17:41 | |
| | Co jí to udělali, chudince |
| |
|
| | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 17:54 | |
| | To je Baslerturbo, myslím. |
| |
|
| | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 00:37 | |
| | Kuma na to, co už jsem tu kdysi (víckrát) psal (naposled u té zmínky o turboandule). A teď to tu přede mnou napsali i další...
1. dakota pro staromilce přichází do úvahy prostě jedině s hvězdicovýma motorama. A je fuk, jesti Wright, Pratt and Whitney anebo Švecov, což všechno dakotí drak nosil (nosí). Což s sebou samozřejmě nese zvýšenou spotřebu mechaniků, letadel, pilotů a posádek, protože tak to s takovými oldtimery prostě chodí. Ve stísněném kokpitu dakoty, kde vše vibruje, popelníčky drnčí a záclonky se chvějí v rytmu záznějů obou motorů si člověk ani nemusí představovat, že je hrdina "Operation Vittles", takový pilot JE hrdina, že s tím vůbec vzlétne - a letí.
2. Turbodak je důkaz absolutní nadčasovosti draku této staré dámy. Do rozpadajícího se přívěsu nemá smysl konvertovat nové (turbo) motory - a na rozdíl od Beaverů a dalších "konvertovaných" (a nemýlím-li se, tak i Čmeláků) - dakota je jediné letadlo, u kterých se konverze provádí v rámci generálky starobylého draku. U všech jmenovaných typů byla provedena konverze typu - a s turbomotorem se prostě dělají nová éra. Takže o nadčasovosti konstrukce tohoto létajícího soumara, u kterého se tohle všechno pořád ještě vyplatí (!!) a výsledkem je spolehlivé a certifikovatelné letadlo, nemůže být pochyb. Takže z pragmatického lediska a na to, aby se éro samo uživilo (což by normální éro mělo), je to pozitivní cesta k prodloužení života dakotího genetického kmene (a takto s tím i souhlasím a podporuju to)
3. Můj soukromý názor na turbodaky (jako jestli bych si takovou dakotu koupil) je ale negativní - jednak jsem staromilec a druhak tvar trupu ztratil šmrnc, protože je (z důvodu zachování centráže a aby pilti nebyli přímo v rovině vrtulového disku) prodloužená část trupu před náběžnou hranou. Sice jen o dvě stopy, ale na siluetě je to sakra znát... (a to nepočítám špičatý čumák, který má většina Baslerových konverzí...). Takže - koupit jen v absolutní nouzi.
Béke, burárum! |
| |
|
| | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 12:57 | |
| | ad 1: Neletěl jsem sice DC-3, ale HALIXem (Li-2), ale co mě překvapilo, byl naprostý luxus, nic se neklepalo, netřáslo, minimální hluk, prostě luxusní kočár, žádný vibrace, nebo hučák od vrtulí. |
| |
|
| | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 14:11 | |
| | Li-2 je dakota.Sice má dveře vpravo, ale to původní dakoty měly taky. Takžes sice neletěl DC-3, ale dakotou jo A s tím že to je luxuxní kočár sopuhlasím na 110%.
Že bys ale necítil vibrace - to bych o tom asi diskutoval, jiná věc je, že je našinec vnímá jako nedočkavý třes, dychtivý dech, bušení srdce před výskokem... to jo. Jinak ale vrtulke e motory slyšet a cítit být musí (lezaže oba motory právě zdechly)
PS: a je pravda, že kdysi v roce 1970 jsem letěl v Rumunsku něčím podobným naší čtrndě, ale mělo to motory Rolls-Royce, tenkrát jsem nebyl schopen to přesněji identifikovat - a tam ty vibrace (zejména ve stoupání) byly 50x horší, než v Rosinenbomberu (subjektivně měřeno - to ale jsem asi taky měřil jiným, metrem... ) |
| |
|
| | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 13:47 | |
| | Na mě osobně to působí strašně. Je to jako vzít auto z padesátek a nacpat do něj motor z BMW se dvěma turby a příkladně mu výfuky ukázat nad kapotou...
Nelétám oldtimery, nikterak mě netáhnout Aerovky a L200, jsem příznivcem "blikajících" kokpitů, garminích obrazovek a vůbec technických blbostí a ještě větších blbostí. Ale mám cit pro to, co vypadalo jako elegantní letadlo s dobovým designem, motory a prostě elegancí svému času. A tohle? To je spatlanina. rozkol mezi krásnou Dakotou, které někdo násilím uřízl motory a nahradil je špičatými a agresivními gondolami s turpoprtopem. Uzpůsobená byla samozřejmě i křídla a nosník, tyhle motory mají úplně někde jinde pevnostní limity a požadavky.
Tohle už není Dakota, to je hybrid. toliko můj názor |
| |
|
| | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 14:29 | |
| | nedávno som videl fotografiu An-2 s turbákom, proti tomu je Turbo Dakota krásavica
|
| |
|
| | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 17:42 | |
| | Kdyz letim Andulou, nebo kdysi i Cmelakem, nekam na vystoupeni, nebo na meeting, tak bych hvezdici ani nemenil. Je to bezesporu krasny politani, to je bez debat. Kdyz ale v lete ve vedru stoupame s Andulou vysadek, nebo se Cmelakem dvojvlek, tak bych tam tu turbinu dal hned
Na politani tedy se starsim pistakem pro radost jooooo. Na praci uz bohuzel nedosahuje takovych kvalit...
Doufam, ze se k nam do Cech nekdy AN-2 s tim Garrettem (nebo co do toho cpou) dostane. |
| |
|
| | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 21:00 | |
| | Jo jo, já jsem jí viděl na tom Garrettu. Jestli si pamatuješ, s jednohřídelovým Garretem létala i Mitsubishi MU-2B-25 (krátká) a i dlouhé OK-HLB (preBeechcraft časy). Garretta jsem osobně pomáhal rozebírat, je to naprosto úžasný motor, ale má několik velikých ALE. Lidi dost často zapomínají, že beží standardně na 98-99 procent výkonu a plynovými pákami - tady mylně nazvanými "Throttle quadrant" se neovládá palivová přípusť jako je tomu jinde, ale pouze klopení listů vrtule. Prostě letadlo jede pořád na plný výkon a jen náklonem listů se ladí záběr vrtule. Standardně na zemi je vrtule v praporu, aby letadlo nevrčelo stále kupředu.
Druhá sakra nevýhoda Garreta je ta, že dělá neuvěřitelný bordel, ale opravdu neuvěřitelný. Když jsme dovezli Mutsubishi, tak se kvůli ní upravovaly některé hlukové normy na pohyb lidí okolo a tyhle lopaty, co na tom byly nainstalované, tak byly schopny "trhat" uši na 15m daleko, pokud jsi neměl sluchátka. Motor Garrett TPE331-6-251M, který byl instalován pro Twin Engine letadla měl dimenzovaný výkon 575 HP, což bylo na tohle letadélko více než dost.
Zrádnost těchto letadel byla také v jejich Japonské koncepci. Neodpustily naprosto nic. Když bylo napsáno v příčurce, že při 88 knotech spadne, tak spadla. Ani o knotek méně, Japonci to mysleli fakt vážně. Naši piloti jí říkali - civilní verze Zera. Druhá zrádnost byla, že neměla křidýlka, ale spoilery. Na celé délce křídla byla klapka. Na to se nachytal při imatrikulaci jeden nejmenovaný inspektor UCL, který tvrdil, že máme zaseklá křidýlka jak si to představujeme, zatímco rukou rumploval s klapkou Tohle si užívali piloti na přiblížení, protože zatáčka se dělala pomocí spilerů, což si každý pilot představí, co je za porod, na malých rychlostech
Také nebylo problém si "naťuknout" reverz ve vzduchu, prostě to bylo nedomyšleno. Nicméně já jsem stával u MU rád a jedinečný zvuk Garretta po nahození byl prostě impozantní.
Do AN2 se ale montoval tzv. "Turboshaft engine", tedy s označením TSE331 a s původní vojenskou koncepcí a affixem -T76. Tenhle motor má nominální výkon 1650 HP a má taktéž integrální Gearbox a narozdíl od "slabších" bratříčků mnohem mocnější Combustor a jinak standardní "Three-stage axial" systém turbíny. AN2 s tímto hovadem se musely podrobit zesílení lože a ukotvení v trupu, kde kupodivu vzniklo hodně místa, díky vyndání původního hvězdicáku. První testy s modifikací a vrtulema od Hartzellu dosahovala takového výkonu, že pokroutila letadlo proti směru gyroskopického efektu motoru, takže se manuálně motor upravoval na nominálním běhu na nejníže možných 94 procent. Taktéž se dávalo na ně jiné reverzování, kvůli trhacímu momentu překlopení sil v nosných částech letadla a opět nevýhodou byla opravdu velká hlučnost tohohle Garretu.
Nicméně pro zajímavost, AN2 s touto modifikací dosáhla výškového rekordu a tím se stalo 8950m, sám motor má Service Ceiling na limitu 9860m. Zvýšila se markantně nosnost a musely se upravit nádrže a celý systom paliva, protože už nelétá na AVGAS
Zajímavým aspektem, proč se Mitshubishky prodávaly byla rychlost, kterou dosahovaly. Cruising speed ve 28000 feetech je úctyhodných 261 knotů, což v letech jejího boomu, tedy v polovině 60 let, byl nepřekonaný turoprop
teď jsem si to po sobě přečetl a omlouvám se za román, nechal jsem se unést vzpomínkama |
| |
|
| | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 21:47 | |
| | pro upřesnění dodám, že jsem jí viděl ne naživo, ale jen jako demonstraci, když kluky učili dělat na typovce na Garrettech |
| |
|
| | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 05:39 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 08:14 | |
| | Výborný článek, slzu jsem zatlačil |
| |
|
| | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 14:43 | |
| | Já se kloním k Lowmickovi. Na lítání pro zábavu je Dakota s originál motorama fajn, ale kdybys s tim měl lítat každý den a ještě ke všemu v extrémních podmínkách, mluvil bys jinak... |
| |
|
| | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 14:44 | |
| | Tím chci říct, že zobrazená věc není žádněj historickej mazlíček, ale normální každodenní dříč. |
| |
|
| | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 15:29 | |
| | Jenže na takový podmínky není ani Turbo Dakota nic moc. Jsou dny, kdy jdu na letiště, a říkám si "zaplaťpámbu za ty dary" (autopilot, automat tahu, autoland, EFISy, Radar, EGPWS, proudový motory, tepelné odmrazování, záchod na palubě...)
Jako hobbystovi se mi Turbo Dakota nelíbí (ani turbo Beaver a co všechno Lowmick vyjmenoval s výjimkou Turbočmeláka), jako profíka mě neuráží ani nenadchne, mám k ní neurčitý vztah.
Spíš mě zaujal ten prostý fakt, že si ve střední Evropě ještě po tolika letech z letiště Tri Duby vydělává Dakota na svoje živobytí! |
| |
|
| | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 16:01 | |
| | No jo no. Každý nemá o štěstí mít všechny ty věci na palubě a tak nepohrdne ani pouhým lepším motorem |
| |
|
| | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 16:03 | |
| | Tak tak, já na ní nekoukal jako na pracovní letadlo, to mě ani nenapadlo, na to jsou jiné stroje dnešní doby. levnější stroje. Koukal jsem na ní...jako na Dakotu.
A jinak TurboChmelack je parádní kousek, ale i BEaver se mi celkem zamlouval, očumoval jsem ho na Floridě. Nicméně jen zvenčí, nidky jsem v něm neseděl ještě |
| |
|
| | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 21:16 | |
| | A ona Dakota lítá ještě někde linky nebo za těch drsnějších podmínek? Já žiju v domění, že je to už spíš historické éro, které někteří nadšenci nebo firmy udržují při životě, aby dělalo radost lidem, kteří jej mají rádi a chtějí si dopřát ten zážitek letět v takové krásné mašině (a nebo z ní skočit). |
| |
|
| | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 21:25 | |
| | | |
|
| | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 22:03 | |
| | Měl jsem na mysli civilizaci a ne místa, jako je např. Kongo. tam by ani se supermoderním strojem nemohli lítat normální lidi... |
| |
|
| | | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 22:29 | |
| | Ale to je Kolumbie.... to je celkem civilizace. |
| |
|
| | | | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 00:19 | |
| | oproti Kongu možná |
| |
|
| | | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 22:43 | |
| | Sorry, ale tvůj dotaz zněl: A ona Dakota lítá ještě někde linky nebo za těch drsnějších podmínek?
Ano, ještě lítá linky za těch drsnějších podmínek, byť jsou to nějaký Konga, Čady, Kolumbie, Aljašky a já nevim kde. To dá rozum, že jí asi nepotkáš na pravidelné lince Berlín - Amsterodam. |
| |
|
| | | | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 00:16 | |
| | Detailisto! |
| |
|
| | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 02:34 | |
| | | |
|
| | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 07:58 | |
| | To čumím jak puk To je hodně drsná éjrolinka! |
| |
|
| | | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 09:10 | |
| | V nekterem letosnim cisle Flying Revue byl o nich clanek. |
| |
|
| | | | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 19:01 | |
| | V této souvislosti doporučuji seriál "ICE PILOTS"... |
| |
|
| | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 08:17 | |
| | Tyjo nato že lítaj jednu linku přes pitomý 200km jezero, nejsou zrovna nejlevnější.. Za 4 litry.. Faktem ale je, že let s ČSA do OVY taky asi nebude za hubičku a za tu nostalgii v DC-4 nebo Dakotě to možná i stojí.. |
| |
|
| | | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 09:54 | |
| | Při mém pobytu v Kanadě jsem uvažoval o takovém nostalgickém výletu po severu - B737-200 na nějaké nezpevněné letiště u Eskymáků, pak se dopravit do Yellowknife, přeletět to jezero pravidelnou linkou s DC-3, a pak nějak zpátky. Celé by to ale vyšlo na takové peníze (kolem 5000CAD na jednoho), že jsem se na to radši vyprd a svoji potřebu letecké nostalgie naplnil trochu aktivněji. Doufám, že toho nebudu jednou litovat... |
| |
|
| | | | | | | | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 26. 9. 2012 / 10:13 | |
| | Každopádně dík za tip kam se v FSce podívat |
| |
|
| | | Turbo Dakota / C-FTGI na Sliači 25. 9. 2012 / 22:35 | |
| | Pajáda, miluju konverze na turbíny |
| |
|
|