| | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 13. 6. 2012 / 15:56 | |
| | Zdravím,
věřím, že by to mohlo zaujmout lidi bydlící v okolí letišť a nemaje tisíce na radioscanner.
Narazil sem na to náhodou a neváhal sem si svoje malé rádijko upravit
A hele, opravdu to funguje! Bydlím 10 km od LKMT a chytám bez problémů od ATIS až po Approach či věžku Ano, bohužel si budete muset naladit ručně. Ale na to, že to nestojí ani korunu to je fajn. A s homemade dipólem to jde jedna báseň
Návod zde:
http://www.youtube.com/watch?v=5kvxjNeWMxs
Pozn.: cívku je třeba roztáhnout trochu více. |
| |
|
| | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 13. 6. 2012 / 17:53 | |
| | Ať zkouším co zkouším stále to nejde. Pořád mi tam skáčou stanice jako např. frekvence 1 ...atd
A to je dneska na letišti docela rušno |
| |
|
| | | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 13. 6. 2012 / 18:18 | |
| | Musíš roztáhnout tu správnou cívku pokud si ji roztáhl, tak si přelaď co "nejníže" můžeš a jeď pomalu nahoru...no a až přeladíš všechny rádia, tak uslyšíš šum a v tom šumu musíš ladit pomalu a pozor, letecké frekvence mají dost úzké pásmo, takže to docela snadno přeslechneš. |
| |
|
| | | | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 13. 6. 2012 / 20:06 | |
| | To mi přijde dost podivné, protože letecké stanice jedou AM provozem (mimo jiné proto, aby bylo slyšet, když někdo zaklíčuje do probíhajícího vysílání a řídící mohl zjednat "nápravu"). U FM by silnější stanice na sebe stáhla signál a slabší nebožák by byl zcela vedle.
Takže teoreticky bys na FM rádiu neměl nic slyšet - ledaže by detektor byl nakopnutý a choval se nestandardně a demoduloval btw i AM signál, což by normálně neměl. Na potlačení AM signálu je vlastně založená vyšší kvalita FM.
PetrS |
| |
|
| | | | | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 13. 6. 2012 / 20:41 | |
| | Viz příspěvek pod tím videem
Aviation communications use AM modulation contrary to FM modulations used in the FM band. The FM detector in that FM radio will not be able to correctly decode the AM transmission so you will hear distorted voices.
Myth busted! |
| |
|
| | | | | | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 13. 6. 2012 / 20:48 | |
| | | |
|
| | | | | | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 13. 6. 2012 / 21:59 | |
| | Neříkám, že při použití nějakého kapesního "krystalkového" tranzistoráku neprojde přes FM přijímač i AM modulace, ale správně by neměla, protože FM dekodér má amplitudový limiter, který by všechny výkyvy amplitudy měl ořezat a tím potlačit rušení. To je základní vlastnost FM příjmu. Nicméně u nekvalitního přijímače ten limiter nemusí moc fungovat a nějak to proleze. Zvlášť pokud je signál slabší a nedosáhne úrovně omezení limiteru. Pokud ale FM přijímač funguje tak jak má a dostane dostatečně kvalitní signál s AM, tak ta modulace přes FM přijímač projde jen velmi špatně a je to jen špatně srozumitelné. Takže to může fungovat jen na některých horších FM přijímačích. |
| |
|
| | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 14. 6. 2012 / 08:42 | |
| | Jojo,existuje to.Uz ako male dite som pocuval prevadzku na LZIB na trandaku na VKV. Bracho vtedy hovoril,ze stacilo urobit "zapadnu normu". Neviem o aky zasah islo,ale dalo sa na tom potom chytat vsetky rakuske stanice a letisko LZIB. Totiz,kto nevie,tak u nas sa za sociku predavali radia s vychodnou normou,a teda zapadne frekvencie sa vobec nedali nastavit.
Osobne sa v tom nevyznam, a dnes ked uz su frekvencie dostupne/myslim zapadne/,tak by prevadzka teoreticky mala byt pocut. |
| |
|
| | | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 14. 6. 2012 / 08:54 | |
| | Finta byla v tom, že "západní norma" bylo prostě "VKV" - velmi krátké vlny, tedy oblast, kde se dnes vysílá s frekvenční modulací. Nevím ale, zda tehdy na VKV nebylo ještě vysíláno s amplitudovou modulací - tedy technicky stejně, jako dnes na AM a v leteckém pásmu. Takže pouhé zvětšení ladicího rozsahu mohlo zcela snadno "sáhnout" jak na západní vysílače, tak do leteckého pásma.
Jinak - pokud jsem si dobře všiml na "instruktážním videu" ten člověk měl stejně to rádio přepnuté do režimu AM (byl to nějaký křápek s přepínacími AM/FM režimy, takové u nás nebývaly, co pamatuju... ) |
| |
|
| | | | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 14. 6. 2012 / 09:11 | |
| | I za komančů bylo u nás pásmo VKV pro rozhlas "FM" - čili frekvenčně modulováno. AM modulace se pro VKV rozhlas nepoužívala. Rozdíl proti západu byl akorát v používaných frekvencích - u nás podle normy OIRT (východní norma), což bylo frekvenčně jinde proti západu, který jede podle CCIR - viz. tabulka. Proto na těch tesláckých rádiích (některých) nešli naladit skopčáci a Ostereich a muselo se to upravovat.
http://www.radiospektrum.cz/cze/a0017c.html |
| |
|
| | | | | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 14. 6. 2012 / 09:33 | |
| | OIRT a CCIR! Už se mi to za ty roky vykouřilo z hlavy... ale máš pravdu! |
| |
|
| | | | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 14. 6. 2012 / 15:55 | |
| | Nene, na AM s touto úpravou nechytneš vůbec nic, jen šum... |
| |
|
| | | | Lehce OT: přijímač leteckých frekvencí z FM rádia 14. 6. 2012 / 09:47 | |
| | VKV melo vyznam stejne jen pro ty u hranic. Na poradne dalkovy poslech byly vzdy kratke (minimalne dve radia doma je jeste umeji) a stredni. |
| |
|
|