No v tomto místě je třeba doplnit, že plachtařina byla masově podporovaná aktivita, a co je masové, tam není výběr.
Motorařiona byla naopak velmi výběrová - a umývat auto náčelníkovi teda fakt nestačilo. Málo lidí o tom ví a kdo o tom ví, takmo tom mkoc neche mluvit - ale každý okres měl každý rok předepsáno (!!), kolik může (nabo naopak má) mít ve Svazarmu motorových pilotů. Toto směrné číslo měl za úkol naplnit aeroklub (aerokluby), ale na druhou stranu pokud bylo číslo naplněno, nejel přes to vlak. Daly se dělat drobné triky - jakože když na jdnom okrese číslo nebylo naplněno, tak zájemce mohl zkusit aeroklub v okrese sousedním - takhle se u nás (Česká Lípa) dostal k motorařině jeden pilot z Mělníka. Pak už celý život dojížděl do Č.Lípy. Ale samozřejmě bylo i dost těch, kteří se nedostali - protože výběr těch, kteří směli na motorařinu, byl přísný.
Já nikoho neškatulkuju, ale kdo měl škraloup, ten se prostě ke kniplu nedostal. nemusel být člověk vysloveně kovaný komunista, aby uspěl, ale jistá dávka alespoň pasivní lajality nutná byla. Pro mnohé v dělnických profesích to dokonce ani nebylo nic divného, prostě zaměstnavatel jej doporučil jako vzorného pracovníka - a aeroklub otevřel dvěře, proč ne. Byly ale profese, nebo spíš vrstvy společnosti, kde "dělnický původ" chyběl - a tam už to bylo těžší.
Bóže, jak jsem rád, že ta "stará a krásná doba" je už pryč !!!!
Béke, burárum! |
|